Langkau ke kandungan utama

362) ADAKAH IMAN PERLU DIUSAHAKAN ATAU MENUNGGU SAJA?

Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,




Iman perlu diusahakan?


    Jawapan ringkasnya,  iman tidak datang dengan sendirinya tanpa usaha. Ia adalah pemberian Allah ﷻ (taufiq dan hidayah-Nya), tetapi manusia tetap dituntut untuk berusaha mencarinya melalui ilmu, amal, doa, dan menjauhi maksiat.


Ini penjelasannya:

1. Iman sebagai kurniaan Allah

    Allah menegaskan dalam firmanNya  bahawa hidayah adalah milik-Nya:

“Maka barang siapa yang Allah kehendaki untuk memberi petunjuk kepadanya, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (menerima) Islam.”
(QS. Al-An‘ām 6:125)


   Ini menunjukkan iman itu datang daripada Allah, bukan semata-mata kekuatan akal atau usaha manusia. Ini huraiannya:

a)  Akal semata-mata tidak cukup

   Akal memang alat untuk memahami dalil dan membezakan benar salah, tetapi akal sahaja tidak cukup untuk melahirkan iman, kerana iman adalah cahaya yang Allah masukkan ke dalam hati hamba-Nya.

Allah berfirman:

“Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang dapat memberi petunjuk kepada siapa yang engkau kasihi, tetapi Allah yang memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki.”
(QS. Al-Qaṣaṣ 28:56)


   Ayat ini jelas menunjukkan bahawa walaupun manusia berusaha, hakikatnya hidayah iman tetap milik Allah.



b)  Akal manusia terbatas

   Ramai orang berakal, bijak, dan berilmu, tetapi tetap tidak beriman. Fir‘aun, Abu Jahl, dan kaum Quraisy adalah contoh mereka yang faham kebenaran dengan akal, tetapi Allah tidak campakkan iman ke dalam hati mereka.

Allah berfirman:

(QS. Fāṭir 35:19-22)



c)  Iman sebagai cahaya dari Allah

Nabi ﷺ bersabda:

   “Sesungguhnya Allah mencipta hamba-hamba-Nya dalam kegelapan, lalu Allah melemparkan kepada mereka cahaya (iman). Maka siapa yang terkena cahaya itu, dia mendapat petunjuk. Siapa yang tidak terkena, dia akan sesat.”
(HR. Ahmad, at-Tirmidzi – hasan)

   Hadis ini menegaskan bahawa iman bukan hasil akal atau usaha semata-mata, tetapi nur (cahaya) dari Allah.


d)  Peranan usaha manusia

    Walaupun iman hakikatnya kurniaan Allah, manusia tetap dituntut berusaha dengan mencari ilmu, berfikir, berdoa, beramal, dan menjauhi maksiat. Usaha itu menjadi sebab untuk Allah bukakan pintu iman.  Betapa ramai orang bukan muslim mendapat hidayah setelah membaca quran terjemahan sahaja. 

Allah berjanji:

  “Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk (mencari keredhaan) Kami, pasti Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.”
(QS. Al-‘Ankabūt 29:69)


Ringkasnya,

   Iman asalnya datang daripada Allah, bukan dari akal atau usaha manusia semata-mata. Tetapi Allah menetapkan hidayah diberikan kepada orang yang mahu mencari kebenaran dan berusaha mendekatkan diri kepada-Nya.





2. Iman perlu diusahakan oleh hamba

   Walaupun iman itu kurniaan, manusia wajib mencarinya. Allah memerintahkan supaya manusia beriman:

“Wahai orang-orang yang beriman! Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya...”
(QS. An-Nisā’ 4:136)


    Perintah ini membuktikan bahawa iman perlu diusahakan dengan ketaatan, bukan sekadar menunggu.

Nabi ﷺ juga bersabda:

   “Sesungguhnya iman itu boleh bertambah dan boleh berkurang.”
(HR. al-Bukhari)

   Ini menuntut kita berusaha menambah iman melalui amal soleh, zikrullah, membaca al-Qur’an, dan menjauhi maksiat.


Mari kita huraikan  dengan dalil dan penjelasan ulama.


a)  Perintah Allah supaya beriman dan taat

   Kalau iman hanya ditunggu tanpa usaha, tentu Allah tidak akan memerintahkan kita beriman dan beramal. Tetapi dalam banyak ayat Allah suruh kita beriman, beramal soleh, bertaubat, berjihad, bersabar – semua itu adalah usaha yang menguatkan iman.

Firman Allah:

“Wahai orang-orang yang beriman! Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya serta kepada kitab yang diturunkan kepada Rasul-Nya...”
(QS. An-Nisā’ 4:136)

   Ayat ini menunjukkan bahawa walaupun seseorang sudah beriman, dia masih diperintah untuk terus berusaha memperkuatkan imannya, bukan sekadar menunggu.


b)  Iman bertambah dengan amal soleh

Nabi ﷺ bersabda:

   “Iman itu ada tujuh puluh lebih cabang. Yang paling tinggi ialah ucapan ‘Lā ilāha illallāh’ dan yang paling rendah ialah menyingkirkan duri dari jalan. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada iman.”
(HR. Muslim)

   Dari hadis ini, jelas bahawa amal perbuatan (ketaatan) adalah sebahagian daripada iman. Jadi iman mesti diusahakan dengan taat, bukan hanya menunggu ia datang.


c) Iman boleh naik dan turun

Allah berfirman:

   “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut nama Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka...”
(QS. Al-Anfāl 8:2)


    Iman boleh bertambah dengan taat dan berzikir, dan boleh berkurang bila lalai dan buat maksiat. Ini menunjukkan iman perlu dipelihara dan diusahakan.



d)  Usaha adalah sebab, Allah beri natijah

   Walaupun usaha kita tidak menjamin iman, ia adalah sebab untuk Allah bukakan hati.

Firman Allah:

 “Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh (mencari keredhaan) Kami, pasti Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.”
(QS. Al-‘Ankabūt 29:69)


Ringkasnya,

   Iman tidak datang dengan menunggu, ia mesti diusahakan dengan ketaatan – solat, membaca al-Qur’an, berzikir, menuntut ilmu, dan menjauhi maksiat. Semakin banyak ketaatan, semakin kuat iman; semakin banyak maksiat, semakin lemah iman.





3. Usaha manusia menjadi sebab, Allah beri natijah

   Allah berjanji bahawa sesiapa yang bersungguh-sungguh mencari kebenaran akan diberi petunjuk:

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk (mencari keredhaan) Kami, pasti Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.”
(QS. Al-‘Ankabūt 29:69)


Ini huraiannya:

a)  Usaha manusia hanyalah sebab

   Dalam Islam, kita diajar bahawa manusia diperintah berusaha, tetapi hasilnya bukan dalam kawalan manusia. Hidayah dan iman adalah milik Allah. Usaha kita ibarat mengetuk pintu, tetapi yang membuka pintu itu ialah Allah.

Firman Allah:

 “Engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah kepada siapa yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki.”
(QS. Al-Qaṣaṣ 28:56)


b) Allah memberi natijah (hasil) daripada usaha

   Walaupun hasil itu milik Allah, Dia janji akan beri balasan kepada orang yang sungguh-sungguh mencari kebenaran.

Firman Allah:

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh (mencari keredhaan) Kami, pasti Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang berbuat baik.”
(QS. Al-‘Ankabūt 29:69)


   Maksudnya, kalau seseorang jujur dan ikhlas mencari kebenaran dengan usaha, doa, dan taat, Allah akan beri hidayah sebagai natijah.


c)  Contoh dalam kehidupan

Abu Talib
   Banyak berbuat baik kepada Nabi ﷺ, tetapi tidak bersungguh mencari iman. 

Natijahnya
    Allah tidak beri hidayah.

Salman al-Farisi: 
   Dari Majusi, berpindah-pindah mencari agama yang benar, berkorban meninggalkan keluarga. 

Natijahnya
  Allah temukan dia dengan Rasulullah ﷺ sehingga dia masuk Islam.



d) Sunnatullah (hukum tetap Allah)

Allah tetapkan: 
   Siapa berusaha, dia akan mendapat ganjaran sesuai usahanya.

Firman Allah:

 “Dan bahawa manusia itu tidak memperoleh selain apa yang dia usahakan.”
(QS. An-Najm 53:39)

    Tetapi dalam urusan iman, walaupun usaha manusia jadi syarat, natijah akhir tetap di tangan Allah – kerana iman itu cahaya dari-Nya.

Ringkasnya,

   Usaha manusia (menuntut ilmu, berfikir, berdoa, beramal) hanyalah sebab. Hidayah dan iman adalah natijah yang Allah kurniakan. Allah janji: siapa yang benar-benar ikhlas bersungguh mencari, pasti Allah akan beri jalan menuju kebenaran.



Kesimpulan

 -  Iman adalah anugerah Allah ﷻ.

-   Tetapi ia tidak datang sendiri tanpa usaha; manusia mesti mencari, belajar, beramal, dan berdoa.

-    Usaha kita hanyalah sebab, sedangkan hidayah hakiki datang dari Allah.


 Boleh kita simpulkan:

   “Iman itu gabungan antara kurniaan Allah dan usaha hamba. Barangsiapa berusaha, Allah akan bukakan pintu hidayah untuknya.”



Semoga bermenafaat dan sila sampaikan kepada orang lain.






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

228) APA TANDA ALLAH NAK BERI KEBAIKAN KEPADA SESEORANG ?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,          Bila Allah mahukan kebaikan kepada seseorang, maka Allah beri apa padanya? Adakah Allah beri rumah besar atau duit banyak atau isteri cantik? Jawapannya nabi s.a.w jelaskan dalam satu hadis yang pendek,       Nabi s.a.w bersabda: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ “Barangsiapa yang Allah inginkan padanya kebaikan,  Allah akan fahamkan dia dalam (urusan) agama.” ( HR: Muslim 1037,  Bukhari:71)      Orang yang nak dapat kebaikan, tapi dia cari benda lain. Contohnya dia cari duit, tapi duit bukan semesti nya membawa kebaikan. Buktinya Qarun paling banyak harta tapi dihina oleh Allah swt. Di dunia lagi Allah azab. Nabi Muhammad s.a.w miskin tapi ia paling dicintai Allah sebab ia paling faham agama      Bila kita minta dalam solat dengan membaca ,      Maka jalan yang lurus itu ialah d...

213) ADAKAH UMUR PANJANG TANDA KEBAIKAN?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,           Allah telah memberitahu nabi s.a.w bahawa sekiranya orang-orang musyrikin berpaling dari kebenaran,  dan tidak menyembah Allah, maka azab Allah pasti akan datang kepada mereka.  Tapi Allah minta nabi beritahu mereka bahawa azab itu samada dekat masanya atau jauh masanya.      Kemudian  Allah teruskan lagi wahyunya kepada nabi s.a.w supaya beritahu kepada yang kufur dan menyembah selain Allah , iaitu jika azab Allah itu lambat, apa sebabnya?  Ada yang menyembah berhala 50, 60 tahun tapi sihat walafiat. Ada juga yang telah buat maksiat   , membunuh orang, berzina berpuluh tahun   tapi semakin kaya.  Jadi, bila azab Allah akan turun? Kenapa lewat?  Kenapa lewat?         Jawapannya ada pada ayat al Anbiya' : 111,  ini ,       Katalah seseorang menyembah berhala 40 tahun,  tapi belu...

120) MENGAPA BERAGAMA MESTI ADA DALIL?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,             Tuhan-tuhan    yang disembah selain Allah, seperti berhala, patung Jesus, tuhan Hindu , tuhan Buddha dan sebagainya, adalah batil, tidak berkuasa, tidak dapat memberi menafaat dan tidak dapat membangkitkan  manusia yang telah mati.              Allah hendak membuktikan lagi bahawa apa yang mereka sembah itu adalah batil.  Dan Allah mencabar mereka jika ada tuhan selain Allah, kemukakan bukti dan hujjah.  Allah cabar mereka di dalam surah al Anbiya: 24,      Sesiapa sahaja  yang mengambil tuhan selain Allah,      maka Allah tujukan ayat ini kepada mereka.  Bahkan saja  orang Islam yang mengambil nafsu atau harta atau manusia lain sebagai tuhan mereka,    ayat ini juga ditujukan kepada mereka juga.          Ma...