Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Nabi Tak Buat
Jika dizaman nabi ada perkara yang nabi tak buàt walaupun tiada halangan untuk dibuat, bolehkah kita sekarang buat?
Jelaskan. Kenapa dan beri contoh.
Ini persoalan penting dalam memahami manhaj (pendekatan) beragama: Apakah sesuatu yang Nabi SAW tinggalkan (tidak buat), padahal tiada penghalang untuk beliau lakukan — bolehkah kita melakukannya hari ini?
Jawapannya bergantung kepada jenis "peninggalan" Nabi SAW itu. Ulama telah membahagikannya kepada dua jenis utama:
1. Tinggalan Nabi sebagai TARK TA'ABBUDI (ibadah/tauqifi):
Ini tidak boleh kita buat.
Maksudnya:
Nabi SAW sengaja tidak buat sedangkan ia dalam urusan agama, padahal nabi mampu dan ada peluang melakukannya. Maka, ini menjadi petunjuk syarak bahawa perkara itu tidak disyariatkan.
Kenapa tak boleh buat?
Kerana dalam ibadah, asasnya tawaqquf (berhenti) kepada dalil.
Apa Dalilnya?
Betul, ibadah itu asasnya tawaqquf – iaitu berhenti pada dalil dan tidak boleh direka-reka mengikut akal atau adat.
Ini prinsip besar dalam usul fiqh dan manhaj Ahlus Sunnah.
Maksud Tawaqquf dalam Ibadah
Iaitu Ibadah hanya sah jika ada dalil dari:
- al-Quran,
- Sunnah sahihah,
- atau ijma’ ulama.
Maksudnya kita tidak boleh cipta bentuk ibadah sendiri, walaupun nampak baik, selagi tidak ada dalil syarak.
Apa Dalil-dalil bahawa ibadah mesti berdalil (tawaqquf)?
Iaitu dari:
a) Surah al-A'raf 7:3
"Ikutilah apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti selain daripada-Nya sebagai pemimpin-pemimpin kamu..."
Tafsiran:
Wajib ikut wahyu dalam urusan agama, termasuk ibadah. Tidak boleh ikut rekaan sendiri.
b) Sabda Nabi SAW (Hadis Aisyah r.a):
"Sesiapa yang mengada-adakan dalam urusan kami ini (agama) apa yang bukan daripadanya, maka ia tertolak."
(HR Bukhari & Muslim)
Dalam riwayat lain:
"Sesiapa yang melakukan amalan yang tidak ada perintah kami, maka ia tertolak."
[HR: Imam Muslim dalam Sahih Muslim, hadis no. 1718]
Ini nas yang sangat jelas – semua ibadah yang tidak bersumber dari Nabi SAW adalah tertolak (mardudah).
c) Sabda Nabi SAW (Khutbah Jumaat / Haji Wada'):
"Sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad SAW. Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan. Dan setiap bid’ah itu sesat."
(HR Muslim)
Petunjuk Nabi dalam bab ibadah sudah sempurna. Maka, penambahan apa pun adalah mencacatkan kesempurnaan agama.
d) Surah al-Ma’idah 5:3
"...Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan telah Aku cukupkan kepada kamu nikmat-Ku, dan Aku redha Islam sebagai agama kamu."
Jika sesuatu itu sebahagian dari agama, maka ia sudah ada pada zaman Nabi. Jika tiada, itu bermaksud bukan dari agama.
Kata- kata Ulama:
- Imam Malik rahimahullah:
"Sesiapa yang mengada-adakan dalam Islam satu bid’ah yang dia anggap baik, maka dia telah mendakwa bahawa Muhammad SAW telah mengkhianati risalah. Sebab Allah telah berfirman: 'Hari ini telah Aku sempurnakan agama kamu.'"
(al-I’tisam, Imam al-Syatib
Nabi SAW adalah orang yang paling faham agama. Jika sesuatu itu baik sebagai ibadah, pasti Baginda telah buat dulu lagi.
Contoh Ibadah yang Nabi Tak Buat
a) Azan untuk solat hari raya
Nabi SAW tidak azan untuk solat Aidilfitri/Aidiladha, walaupun beliau azan untuk solat fardhu lain.
Maka tidak boleh kita cipta azan untuk solat raya.
b) Solat sunat sebelum/selepas solat Jumaat secara berjemaah di masjid.
Nabi tidak pernah buat berjemaah di masjid.
Maka tidak boleh diada-adakan walau ada ruang untuk buat.
c) Merayakan hari lahir Nabi (Maulid) sebagai ibadah.
Zaman Nabi dan sahabat ada peluang dan kasih sayang sahabat kwpada nabi lebih daripada kita sayang nabi, tapi mereka tidak pernah buat maulis nabi. Apakah para sahabat itu tidak tahu?
Maka, ia dianggap bid'ah jika dijadikan ibadah tetap.
d) Membaca yasin beramai-ramai
Analisis:
- Membaca al-Quran adalah ibadah yang sangat besar.
- Al-Quran boleh dibaca secara individu atau berjamaah.
Dalil umum seperti:
“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah, maka baginya satu pahala...”
(HR Tirmizi)
Namun, cara dan bentuk pelaksanaan ibadah itu perlu berpandukan sunnah. Kerana syarat diterima ibadah itu ialah ikhlas dan ittiba' nabi s.a.w.
Soalan.
Adakah Nabi SAW pernah menghimpunkan sahabat untuk baca surah tertentu (contohnya Yasin) beramai-ramai secara tetap atau berkala?
Tidak ada riwayat sahih yang menunjukkan Nabi atau para sahabat melakukannya.
Tidak ada bukti Nabi menghimpun sahabat-sahabat untuk baca Yasin malam Jumaat secara rutin berjemaah.
Padahal:
- Mereka cinta al-Quran lebih dari kita cinta quran.
- Mereka hidup bersama Nabi.
- Tidak ada halangan untuk mereka lakukan jika ia disyariatkan.
- Tak mungkin mereka tidak tahu jika hal itu disukai Allah dan rasul.
Maka, ini termasuk dalam ibadah yang Nabi tinggalkan walau tiada penghalang — jenis pertama tadi.
Adakah ini bererti membaca Yasin beramai-ramai adalah haram atau bid’ah sesat secara mutlak?
Jawapannya:
Tergantung pada NIAT dan CARA:
Jika:
- Dibuat kadang-kadang,
- Bukan percaya ia amalan sunnah khusus malam Jumaat,
- Hanya untuk menggalakkan baca al-Quran secara umum, dan tidak menganggap ia ibadah khusus yang Nabi galakkan,
- Tidak diwajibkan atau dianggap sebagai satu ritual tetap,
Maka ia harus dan dibolehkan, sebagai bentuk ta’awun (saling bantu) dalam kebaikan.
Tetapi jika:
- Dibuat secara rutin setiap minggu, seperti ibadah khusus
- Dianggap sunat atau ada fadilat khas yang Nabi janjikan
- Jadi satu amalan tetap masyarakat, dan mereka memandang pelik kepada yang tidak ikut,
Maka ini dikira bid’ah dalam bentuk ibadah — kerana menambah cara ibadah yang Nabi tinggalkan walaupun beliau mampu buat.
Penjelasan Ulama:
Syaikh al-Albani rahimahullah:
"Membaca surah Yasin malam Jumaat secara berjemaah, dengan meyakini ada kelebihan tertentu — tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Maka jika dilakukan sebagai ibadah khusus, itu bid’ah."
Syaikh Ibn Uthaymin:
"Jika mereka membaca al-Quran bersama untuk belajar dan mengajarkan, tidak mengapa. Tetapi jika menjadikannya amalan tetap pada waktu tertentu tanpa dalil, itu tidak disyariatkan."
2. Tinggalan Nabi bukan dalam hal ibadah – tetapi adat, urusan dunia, atau ada sebab lain
→ Boleh buat, jika tiada larangan syarak.
Maksudnya:
Kadang Nabi SAW tidak buat sesuatu itu kerana:
- Ia tidak diperlukan waktu itu
- Belum sesuai dengan keadaan masyarakat
- Belum wujud teknologinya
- Atau memang bukan urusan agama ( ibadah)
Maka, jika sekarang kita buat, tidak salah selagi tidak bertentangan dengan syariat.
Contoh:
a) Membukukan al-Quran dalam satu mushaf
Zaman Nabi tidak dilakukan, tapi zaman Abu Bakar dan Uthman, dibuat — kerana keperluan zaman.
b) Menggunakan mikrofon di masjid, papan putih untuk mengajar, aplikasi azan.
Ini semua tidak wujud zaman Nabi, tapi bukan ibadah yang baru — hanya alat bantu.
c) Khatib membaca khutbah atas mimbar tiga tingkat.
Nabi hanya pakai 3 anak tangga, tapi bukan dalil mesti guna begitu — kerana itu bukan ibadah khusus.
d) Naik kereta/ motorsikal pergi masjid
Ini hanyalah alat kenderaan. Kalau zaman nabi ada , pasti nabi juga naik kereta.
Kesimpulan:
Tidak semua yang Nabi SAW tidak buat, kita pun tidak boleh buat.
Jika perkara itu adalah ibadah yang sengaja Nabi tinggalkan walaupun tiada halangan, maka kita tak boleh buat (ia termasuk bid’ah).
Jika ia bukan ibadah, tapi urusan dunia, pentadbiran, alat bantu, atau sebab yang tidak berlaku waktu itu: maka boleh buat, jika tiada larangan syarak.
Semoga bermenafaat dan sila sampaikan kepada orang lain.
Padang Jawa.
26/7/2025
Ulasan
Catat Ulasan