Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamualaikum,
Maksud ayat an Nissa': 103
Apa maksud firman Allah dalam Surah An-Nisa’, ayat 103 ini?
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ
Maksudnya:
"Maka apabila kamu telah menyelesaikan solat, maka berzikirlah kepada Allah dalam keadaan berdiri, duduk, dan berbaring."
(Surah An-Nisa’, 4:103)
Penjelasan ringkas:
Ayat ini menunjukkan pentingnya mengingati Allah (zikir) selepas solat, tidak kira dalam apa jua keadaan – berdiri, duduk, atau baring. Ia juga menunjukkan bahawa zikir itu luas dan boleh dilakukan dalam pelbagai situasi, menandakan kedekatan hati kepada Allah setiap masa.
Penjelasan maksud ayat demi ayat:
1. “Apabila kamu telah menyelesaikan solat”
Ini merujuk kepada solat fardhu yang telah ditunaikan. Selepas selesai solat, jangan terus lalai atau sibuk dengan urusan dunia. Teruskan hubungan dengan Allah melalui zikir dan ingatan kepada-Nya.
2. “Maka berzikirlah kepada Allah”
Zikir di sini bukan hanya tasbih (Subhanallah), tahmid (Alhamdulillah), takbir (Allahu Akbar), tetapi juga meliputi doa, bacaan al-Qur'an, istighfar dan segala bentuk ingatan kepada Allah.
3. “Dalam keadaan berdiri, duduk dan berbaring”
Ini menunjukkan keluasan waktu dan keadaan untuk mengingati Allah. Tidak perlu menunggu masa tertentu — dalam apa juga posisi dan keadaan, zikir kepada Allah tetap boleh dilakukan.
Ia juga memberi isyarat bahawa zikrullah seharusnya berterusan dalam setiap keadaan hidup seseorang mukmin.
Pelajaran dari ayat ini:
a) Hubungan dengan Allah tidak tamat selepas solat; ia diteruskan dengan zikir.
b) Orang yang beriman sentiasa mengingati Allah dalam semua keadaan.
c) Zikir menghidupkan hati dan mendekatkan diri kepada Allah.
d) Islam mengajar keseimbangan antara ibadah khusus (seperti solat) dan ibadah umum (seperti zikir, doa, amal soleh dalam kehidupan harian).
Apa tafsir ayat ini menurut Ibn Kathir dan al-Qurtubi?
Berikut ialah tafsir ayat 103 Surah An-Nisa’ dari dua ulama besar: Ibn Kathir dan al-Qurtubi:
1. Tafsir Ibn Kathir
Ibn Kathir menyebut bahawa ayat ini menunjukkan pentingnya zikir kepada Allah selepas solat, dan bahawa zikrullah tidak terbatas pada tempat atau keadaan tertentu.
Beliau menyebut:
“Ayat ini menunjukkan bahawa selepas selesai solat, seseorang disunatkan untuk berzikir kepada Allah dalam setiap keadaan: berdiri, duduk dan berbaring. Ini menunjukkan bahawa zikir itu amat digalakkan dan harus dilakukan dalam semua keadaan.”
Ibn Kathir juga kaitkan ayat ini dengan suasana perang (kerana konteks ayat ini adalah tentang solat ketika berperang), iaitu walaupun dalam keadaan genting, zikir tetap dituntut. Maka lebih-lebih lagi dalam keadaan aman.
2. Tafsir Al-Qurtubi
Al-Qurtubi menghuraikan dengan lebih terperinci bahawa:
s) Zikir selepas solat adalah satu bentuk penyempurnaan ibadah.
b) Zikir juga boleh difahami sebagai bacaan khusus seperti tasbih, tahmid, tahlil, dan takbir yang Nabi SAW ajarkan selepas solat.
C) Ungkapan “berdiri, duduk dan berbaring” menggambarkan kekalnya zikir dalam kehidupan seharian, tak kira dalam keadaan apa pun.
Beliau juga berkata:
"Ayat ini menunjukkan bahawa seorang mukmin tidak boleh kosong dari mengingati Allah dalam sebarang keadaan — baik secara lisan atau dalam hati."
Kesimpulan dari kedua-dua tafsir:
a) Zikir bukan hanya selepas solat, tetapi gaya hidup orang beriman.
b) Ia menunjukkan cinta dan hubungan yang berterusan dengan Allah.
c) Zikir menjadi kekuatan rohani bagi menghadapi ujian dan menjaga hati dari kelalaian.
Adakah nabi s.a.w hanya berzikir selepas solat? Tidak berdoa?
Nabi SAW berzikir selepas solat, dan kadang-kadang juga berdoa.
Zikir adalah amalan tetap selepas solat, manakala doa pula tidak semestinya setiap kali selepas solat, tetapi Baginda juga melakukannya dari semasa ke semasa.
Penjelasan lanjut:
1. Amalan utama Nabi SAW selepas solat adalah zikir.
Ini berdasarkan hadis sahih daripada Abu Hurairah RA:
"Orang-orang miskin dari kalangan Muhajirin datang kepada Rasulullah SAW dan berkata, 'Wahai Rasulullah, orang-orang kaya telah memperoleh darjat yang tinggi dan kenikmatan yang kekal. Mereka solat sebagaimana kami solat, mereka berpuasa sebagaimana kami puasa, tetapi mereka bersedekah dengan lebihan harta mereka, sedangkan kami tidak punya harta.'
Lalu Rasulullah bersabda:
"Maukah kamu aku ajarkan satu amalan yang jika kamu lakukan, kamu akan mendahului orang lain, dan tidak ada yang lebih utama dari kamu kecuali mereka yang melakukan amalan itu juga?"
Mereka menjawab: "Ya."
Baginda bersabda:
"Bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmidlah (Alhamdulillah) 33 kali, dan bertakbirlah (Allahu Akbar) 34 kali selepas setiap solat."
(Hadis riwayat Muslim)
2. Nabi SAW juga kadang-kadang berdoa selepas solat.
Contohnya, hadis riwayat Muslim:
Nabi SAW pernah berdoa selepas solat:
اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
"Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu, mensyukuri-Mu, dan memperelokkan ibadah kepada-Mu."
Kesimpulan:
a) Zikir adalah amalan utama dan tetap Nabi SAW selepas solat.
b) Doa juga dilakukan oleh Nabi, tetapi tidak setiap kali.
c) Nabi tidak menjadikan doa selepas solat sebagai satu kebiasaan secara berjemaah dengan suara kuat, seperti yang diamalkan hari ini.
d) Doa selepas solat adalah harus, tetapi lebih utama dilakukan secara sendiri dan suara perlahan, mengikut petunjuk Nabi SAW.
Kenapa nabi tak berdoa secara berjemaah?
Soalan ini menyentuh cara Nabi SAW memimpin umat dalam ibadah, dan jawapannya memerlukan kefahaman terhadap sunnah Nabi dan prinsip ibadah dalam Islam:
Jawapan Ringkas:
Kerana Nabi SAW tidak menjadikan doa beramai-ramai selepas solat sebagai satu amalan tetap atau sunnah. Baginda lebih menekankan zikir individu selepas solat, dan doa secara peribadi, bukan secara berjemaah dengan suara kuat.
Penjelasan Terperinci:
1. Tiada satu pun hadis sahih yang menunjukkan Nabi SAW berdoa beramai-ramai selepas solat secara tetap.
Doa Nabi SAW selepas solat adalah peribadi dan tidak dengan suara kuat bersama jemaah.
Ini dibuktikan dalam banyak riwayat, seperti hadis dalam Sahih Muslim dan Bukhari, di mana zikir yang diajarkan Nabi selepas solat adalah secara individu.
2. Nabi SAW sangat berhati-hati dalam menjadikan sesuatu amalan sebagai rutin dalam ibadah.
Jika Nabi selalu berdoa kuat secara berjemaah selepas solat, sahabat tentu akan meriwayatkannya secara mutawatir.
Tetapi kenyataannya, tiada satu pun hadis sahih yang menunjukkan Nabi berdoa secara berjemaah dengan jemaah selepas solat secara tetap.
3. Ibadah dalam Islam berdasarkan dalil (Tawqifi)
Setiap bentuk ibadah perlu ada contoh dari Nabi. Jika tiada contoh yang jelas dan ia dijadikan amalan tetap, maka itu dikhuatiri menjadi bid‘ah (perkara baru dalam agama).
Imam Malik pernah berkata:
"Sesiapa yang mengada-adakan dalam Islam sesuatu yang bukan daripadanya, maka ia adalah bid‘ah. Dan tidak akan baik generasi akhir umat ini melainkan dengan apa yang telah memperbaiki generasi awalnya."
Apakah yang Nabi lakukan selepas solat berjemaah?
a) Baginda berpaling ke arah jemaah.
b) Baginda berzikir secara perlahan atau dalam hati, kadang-kadang mengajarkan zikir tertentu kepada sahabat.
c) Kemudian, setiap orang berzikir dan berdoa sendiri — bukan secara berjemaah.
Kesimpulan:
Nabi SAW tidak berdoa secara berjemaah selepas solat, kerana:
a) Ia tidak dilakukan oleh Baginda atau para sahabat sebagai amalan tetap.
b) Ia boleh dianggap sebagai mengubah bentuk ibadah jika dilakukan secara rutin dan dianggap sunnah.
c) Doa selepas solat sangat digalakkan, tetapi secara individu dan tidak disyaratkan secara kuat dan berjemaah.
Apa pandangan ulama seperti Imam Nawawi, Ibn Taymiyyah, atau pandangan mazhab mengenai hal ini?
Berikut ialah pandangan para ulama muktabar mengenai berdoa secara berjemaah selepas solat fardhu, termasuk ulasan dari mazhab dan ulama besar seperti Imam Nawawi, Ibn Taymiyyah, dan lainnya:
1. Imam al-Nawawi (Mazhab Syafi‘i)
Imam Nawawi berkata dalam al-Majmu‘:
“Tidak ada dalil yang menunjuk kan bahawa Rasulullah SAW atau para sahabat berdoa secara berjemaah dengan suara kuat selepas solat fardhu secara tetap.”
Namun beliau mengatakan tidak mengapa (tidak haram) sekiranya sekali-sekala orang ramai berdoa bersama selepas solat tanpa menganggapnya sebagai sunnah tetap.
“Jika imam berdoa dan makmum mengaminkan, kadang-kadang, maka tiada masalah. Tapi jika dijadikan kebiasaan dan dianggap sunnah, itu tidak tepat.”
2. Ibn Taymiyyah (Mazhab Hanbali)
Ibn Taymiyyah sangat tegas dalam isu ini. Beliau berkata:
“Berdoa berjemaah dengan suara kuat selepas solat fardhu tidak dilakukan oleh Nabi SAW dan tidak juga para sahabat.”
Beliau menganggap perbuatan itu sebagai "muhdath" (perkara baru dalam agama) jika dilakukan secara tetap.
Namun, beliau tidak mengharam kan secara mutlak, kecuali jika disangka itu adalah sunnah Nabi.
3. Pandangan Mazhab Empat:
Mazhab Syafi‘i:
- Zikir selepas solat disunnahkan.
- Doa juga disunnahkan selepas zikir, tetapi secara individu.
- Doa kuat secara berjemaah tidak dianggap sunnah, tetapi dianggap harus jika tidak berlebihan dan tidak dijadikan amalan tetap.
Mazhab Hanafi:
- Zikir dan doa selepas solat adalah baik, tetapi dilakukan secara senyap dan individu.
- Berdoa secara berjemaah selepas setiap solat tidak diamalkan oleh ulama Hanafi.
Mazhab Maliki:
- Doa selepas solat dilakukan oleh imam secara perlahan, bukan dengan suara kuat.
- Makmum tidak mengaminkan secara beramai-ramai.
Mazhab Hanbali:
- Zikir selepas solat sangat dianjurkan.
- Doa secara berjemaah selepas solat tidak termasuk dalam amalan Nabi SAW, dan tidak dilakukan secara tetap.
Kesimpulan Pandangan Ulama:
Amalan Hukum & Pandangan Umum
a) Zikir selepas solat adalah satu sunnah yang tetap, disepakati ulama muktabar.
b ) Doa selepas solat (secara individu) adalah Sunnah atau mustahab
c) Doa beramai-ramai selepas solat tidak dilakukan Nabi; jika dijadikan rutin dianggap bid'ah
d) Doa kuat oleh imam dan diaminkan jemaah harus sekali-sekala; makruh jika dijadikan kebiasaan tetap
Semoga dapat amal dan sampaikan kepada orang lain.
Padang Jawa.
25/5/25
Ulasan
Catat Ulasan