Bismillah.
Assalamu'alaikum,
Orang-orang musyrikin zaman nabi itu mempunyai sifat yang buruk. Iaitu meminta nabi segerakan azab kepada mereka dengan tujuan ingin mempermainkan kata-kata rasulullah s.a.w. Ini dinyatakan oleh Allah dalam surah al Anbiya' :38,
Sebenarnya, kalau mereka tahu betapa dahsyatnya azab dari Allah , nescaya mereka tidak akan memintanya. Apa kata Allah mengenainya? Lihat al Anbiya':39,
Makna zuhurihim
Dari perkataan ,
Zuhur itu jamak, jika satu zuhrun. Perkataan zuhrun ini ada juga dalam surah lazim, al Insyirah: 3,
Zuhur itu jamak, jika satu zuhrun. Perkataan zuhrun ini ada juga dalam surah lazim, al Insyirah: 3,
Inilah nikmat yang besar yang diberi Allah kepada nabi Muhammad s.a.w. iaitu hati yang lapang ( shadraq).
Ada orang punya rumah yang besar tetapi hatinya tidak lapang. Ada kereta besar tapi dada sempit. Rumah nabi kecil tapi hati nabi lapang. Sebab itu nabi boleh solat di dalam rumah yang sempit, begitu lama sehingga bengkak kaki. Kerana nak solat tak perlu rumah besar tapi perlu hati yang lapang. Kemudian,
Apakah maksud beban itu? Ulama berpendapat ianya adalah dosa. Iaitu Allah turunkan atau buang dosa nabi dari dirinya. Apakah nabi ada dosa? Jika ada apa dalilnya?
Jika di dalam surah Abasa di mana nabi mengutamakan pemuka musyrikin dari seorang orang buta, itu adalah ijtihad nabi sahaja. Tapi ijtihad nabi itu salah , Allah tegur nabi, namun itu bukan satu dosa.
Apa kata Allah mengenai dosa nabi dalam surah Muhammad:19 ?
Dalam ayat ini Allah memberitahu nabi Muhammad s.a.w (termasuk umatnya) bahawa wajib ia tahu dan yakin bahawa tiada tuhan melainkann Allah. Dan Allah suruh nabi mohon ampun atas dosanya sendiri dan dosa orang-orang beriman.
Jadi dari sini dapat diketahui bahawa nabi ada dosa. Siapa yang kata? Allah yang kata, bukan manusia.
Dalil kedua di surah al Fathu: 1 dan2,
Ayat 1 di atas ialah mengenai pembukaan kota Mekah oleh nabi dan para sahabat. Dengan itu , Allah hendak mengampunkan dosa-dosa nabi yang telah lalu dan yang akan datang. Ini bermakna nabi ada dosa.
Dalil ketiga ialah dari hadis Aishah menegur nabi yang solat malam hingga bengkak kaki. Kata Aishah, " Mengapa engkau solat hingga bengkak kaki sedangkan Allah telah mengampunkan dosamu yang dàhulu mahupun yang akan datang? ".
Jadi, dari ketiga-tiga dalil di atas menunjukkan nabi ada dosa. Tetapi perlu diingat dosa yang macam mana? Iaitu dosa yang kecil sahaja. Yang semuanya telah Allah ampunkan. Bukan dosa besar seperti khianat, menipu atau sebagai nya. Tidak ada dosa besar pada nabi yang boleh menjejaskan imej seorang rasul.
Ada contoh dalam al quran di mana Allah tegur nabi kerana buat silap. Iaitu sewaktu nabi mengharamkan dirinya dari memakan madu kerana ingin menjaga hati isteri-isteri nya . Maka Allah tegur mengapa ia mengharamkan apa yang Allah halalkan?
Jadi sesiapa yang berkata bahawa jika berkata nabi ada dosa itu bermakna menghina nabi, dengan alasan hendak memuliakan nabi, maka itu tidaklah benar. Yang berkata nabi ada dosa ialah Allah sendiri. Kalau kita kata nabi tidak ada dosa (kecil) bermakna itu bertentangan atau menafikan ayat quran. Sebenarnya bila Allah kata nabi ada dosa itu bertujuan hendak memuliakan nabi , dengan semua dosanya telah Allah ampunkan. Bukankah dapat keampunan itu satu kemuliaan?
Yang tak mulia ialah kita. Kita buat dosa tapi tak bertaubat , buat dosa lagi.
Seterusnya Allah nak bagitau bahawa nabi itu manusia biasa seperti kita juga. Cuma nabi bersifat maksum. Maksum bermakna terpelihara dari dosa-dosa besar. Dosa kecil nabi ada buat tapi sebelum nabi buat Allah sudah ampunkan. Itu bukan satu kehinaan.
Nabi Yunus a.s ada buat silap. Iaitu ia merajuk setelah penat berdakwah . Dan Allah hukum dia ditelan ikan. Itu hanya sekali merajuk . Tapi kita ada juga merajuk tapi dalam hal dunia. Sepatutnya berapa kali kita ini patut ditelan oleh ikan paus..?
Memberatkan punggung
Kembali kepada perkataan zahrak yang bermakna punggung tadi di surah al Insyirah,
Apakah maksud dosa yang memberatkan belakang/ punggung itu? Maksudnya ialah sesiapa yang tidak bangun malam untuk solat malam sebenarnya dia ada dosa yang memberatkannya, menyebabkan ia tak boleh bangun. Jadi, semua yang menghalang manusia dari beribadat seperti solat, baca quran dan lain-lain adalah kerana adanya bebanan dosa yang sedang ia pikul di belakangnya. Kalau solat pun, rasa nak siap cepat sahaja.
Kembali ke ayat asal
Kembali kepada ayat 39, al Anbiya tadi iaitu,
Kalau orang musyrikin itu tahu azab itu macamana, nescaya mereka takkan memintanya. Tapi mereka tak tahu sebab itu mereka minta supaya segera datang.
Mereka tidak dapat menahan api dari muka mereka , ahli tafsir ada dua pendapat mengenainya:
1. Mereka itu ialah malaikat. Malaikat tidak dapat menahan api itu dari menyambar muka-muka orang kafir.
2. Mereka itu ialah orang kafir sendiri. Mereka tidak dapat menahan api dari menyambar muka dan menyambar belakang mereka.
Apa maksud mereka tak boleh menahan api dari muka dan belakang mereka? Adakah api di kaki mereka boleh dielakkan? Tidak. Muka adalah tempat yang memang kita jaga dari terkena apa-apa yang memudaratkan. Bila muka yang kita jaga pun tak boleh elak, maka bahagian lain lagilah tak boleh elak. Begitu juga bahagian belakang pun kita jaga dari kena apa-apa. Tapi itu pun kena juga dengan api. Maknanya mereka tak dapat elak api itu walau dari bahagian mana pun datangnya.
Sebab itu cara malaikat cabut nyawa orang adalah dari depan dan belakang. Depan itu tanda orang itu tolak kebenaran dan belakang itu tanda ia berpaling dari kebenaran.
Adakah orang kafir dibakar dalam neraka , cuma muka dan belakang saja atau seluruh badan ? Lihat surah al A'raf:41,
Orang Islam pun akan masuk neraka jika dosanya melebihi pahalanya. Jadi di sini Allah nak bagitau keadaan orang kafir dalam neraka.
Hamparan dan selimut
Mihadun bermaksud hamparan yang selesa. Tapi apa maksud 'neraka jahanam itu sebagai hamparan'? Ini adalah satu perli dari Allah sebenarnya. Siapa masuk neraka ada hamparan yang selesa, selesa dengan api. Dan di atasnya ada penutup. Bayangkan bila kita nak tidur mesti ada hamparan yang selesa dan di atas badan pula ada selimut
Di neraka ada juga hamparan dan selimut, tapi dari api neraka. Sebab apa begitu? Sebab sebagai balasan kepada orang yang zalim. Allah tak zalim. Mereka lah yang menzalimi diri sendri.
Bila disebut zalim , apakah kesalahan mereka? Iaitu syirik kepada Allah, itulah dosa yang paling besar. Dalilnya surah Luqman:13,
Berkenaan hamparan dan selimut dari api, juga ada dalam surah Ibrahim:50,
Apa pakaian ahli neraka? Iaitu qathiran, maksudnya tembaga cair yang panas. Dan muka ahli neraka ditutupi oleh api.
Makanan ahli neraka
Apa pula makanan ahli neraka? Lihat ad Dukhan: 43 ,
Iaitu makanannya dari pohon zaqqum yang bila dimakan akan menghancurkan usus-usus perut. Kerana apa mereka begitu? Sebab ia seorang yang berdosa semasa hidup di dunia dulu. Apa pula minuman ahli meraka?
. Kemudian air minumnya dari air mendidih yang masuk ke dalam perut orang yang berdosa. Padahal kita di dunia ini nak celup tangan dalam air panas pun tak sanggup, inikan pula minum air yang mendidih.
Kemudian diseret pula ke dalam neraka lalu dituangkan pula air yang panas ke atas kepalanya. Di dunia kita tak sensitif dengan dosa yang dilakukan oleh anak kita. Kita jaga anak kita dari hujan dan panas, tetapi kita tak jaga dia dari dosa-dosa. Yang akibatnya seperti di atas tadi.
Minuman ahli neraka
Apa pula minuman ahli neraka? Lihat al Kahfi: 29,
Di sini Allah suruh kita berkata yang benar. Dari mana kebenaran itu? Kebenaran hanya datang dari Allah. Adakah dari nabi tidak benar? Dari nabi juga adalah kebenaran kerana nabi tidak bercakap melainkan dari wahyu Allah juga.
Oleh itu bila manusia sudah mendengar yang hak, sesiapa nak beriman boleh beriman , sesiapa yang nak kufur, silakan. Adakah ini bermaksud Allah menggalakkkan manusia supaya kufur? Tidak, kerana Allah memberi amaran jika kamu kufur, iaitu orang yang zalim, di dalam ayat seterusnya,
Iaitu Allah sediakan api neraka untuknya. Yang keadaan api itu meliputi tubuh nya. Bermaksud ia tak boleh lari darinya. Dan bila meminta minuman , diberi air yang panas mendidih yang menghanguskan wajahnya sebelum ia masuk kedalam perut. Tidak ada air yang lebih buruk dari air tersebut.
Sebab itu Allah berpesan kepada kita dalam surah at Tahrim:6,
Allah bagitau keadaan neraka dan ingatkan kita supaya jauhkan diri darinya. Kerana panasnya sangat dahsyat hingga batu-batu pun boleh terbakar.
Zaman sekarang ibubapa habiskan wang, masa dan tenaga dari muda sampai ke tua, untuk jaga kesihatan anak, pelajaran anak hingga ia berjaya di dunia ini. Tapi tidak banyak masa , wang dan tenaga dihabiskan untuk jaga anak dari api neraka. Kenapa?
Menjaga diri dari neraka
Bagaimana menjaga diri kita dan anak-anak kita dari api neraka? Iaitu ajar mereka supaya:
1. Mentauhidkan Allah sahaja
2. Mengucapkan kalimah laila haillallah dengan ikhlas
3. Jangan syirikkan Allah. Dalilnya surah al Maidah; 72
4. Menjaga fardhu-fardhu dan rukun-rukun agama. Yang paling utama ialah solat.
Sebab itu bila ada seorang sahabat yang berkata kepada rasulullah s.a.w bahawa ia hendak bersamanya di dalam syurga, maka rasulullah suruh dia banyak bersujud (solat sunat). Sebab solat fadhu tidak boleh ditambah lagi.
5. Puasa. Puasa adalah perisai dari api neraka. Sabda nabi, "Sesiapa yang berpuasa satu hari kerana Allah ( bukan kerana nak diet, jaga badan, nak jimat dll) maka Allah jauhkan mukanya dari api neraka sejauh 70 ribu tahun." 70 ribu tahun itu maksud dijauhkan dari neraka.
Bila nak jaga kesihatan, apa pun kita sanggup buat. Walaupun rasa lemas, pakai juga mask. Tapi nak jaga dari neraka tidak ada buat apa-apa. Sebab apa? Sebab cerita neraka itu tak masuk dalam kepala kita. Yang masuk ialah dunia, dunia.
6. Berdoa minta syurga tiga kali.
Bila kita doa tiga kali minta dapat syurga, syurga pun berdoa supaya Allah masukkan kita dalam syurga. Dan juga bila kita doa minta jauh dari neraka tiga kali , neraka pun doa supaya Allah jauhkan dari api neraka. ( mafhum hadis)
Doa dijauhkan dari neraka,
Dan doa mohon masuk syurga,
Hadis nabi s.a.w yang bermaksud,
Hadith Sahih :
Terdapat sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi SAW bersabda maksudnya :
"Sesungguhnya ALLah memiliki malaikat yang mulia yang sentiasa meronda untuk mengikuti majlis-majlis zikir. Sekiranya mereka menemui satu majlis zikir, maka mereka akan duduk di situ sambil sesama mereka akan membentangkan sayap-sayap mereka sehingga memenuhi ruang di antara mereka dengan langit dunia, Setelah ahli majlis itu berpisah, maka para malaikat tadi naik ke langit. Lalu ALlah bertanya kepada mereka sedangkan Dia Maha Mengetahui :
Dari Mana kamu datang?
Malaikat menjawab : Kami datang dari sisi hamba-hambaMu di dunia yang bertasbih, bertakbir, bertahlil dan memohon kepada Engkau."
ALLah bertanya lagi : Apa yang mereka memohon?
Mereka menjawab : Mereka memohon syurgaMu.
ALlah bertanya : Apakah mereka pernah melihat syurgaKu?
Mereka menjawab: Tidak, wahai Tuhan
Allah berkata : Maka bagaimanakah sekiranya mereka pernah melihat syurgaKu?
Para Malaikat berkata : Mereka juga meminta dijauhkan kepadaMu
ALLah bertanya : Daripada apa yang mereka minta dijauhkan?
Mereka menjawab: Daripada nerakaMu.
ALLah bertanya : Adakah mereka pernah melihat nerakaKu?
Mereka menjawab : Tidak
ALlah berkata : Bagaimanakah kalau mereka pernah melihat nerakaKu?
Para malaikat memberitahu lagi : MEreka juga beristighfar kepada Engkau.
ALlah berkata : Aku telah mengampuni mereka dan Aku berikan kepada mereka apa yang mereka minta dan menjauhkan mereka daripada apa yang mereka minta jauhkan.
Para malaikat berkata lagi : Ya Tuhan, di kalangan mereka ada seorang hamba yang bersalah. Dia melintasi majlis mereka lalu duduk bersama mereka.
ALLah berkata : Aku telah ampuninya, mereka adalah kaum yang tidak merugikan sesiapa yang duduk bersama mereka."
Nabi berdoa minta jauh dari neraka sebelum tidur tiga kali dengan doanya, (dipetik dari hadis), ini satu sunnah nabi ,
8. Bersedekah.
Nabi berkata bahawa, " Takutlah (jauhi) api neraka walau dengan sebelah kurma". Ini contoh saja, kalau tiada sangat barang nak disedekah , sedikit pun cukup. Tapi janganlah ada duit rm1000 dalam poket, sedekah Rm1 saja. Itu tak memadai.
Di lain waktu nabi berkata , "Selamatkan diri kamu dari api neraka walau dengan sepotong kurma, jika tiada, cukup dengan perkataan yang baik". (Mutafak alaih)
Di antara orang yang selamat dari api neraka dan dapat masuk ke syurga , ada Allah beritahu dalam surah al Insan,
1. Menunaikan yang fardhu dan sunat.
2. Memberi makanan yang baik yang ia suka kepada orang miskin, anak yatim dan tawanan perang.
Dengan mengharapkan balasan dari Allah dan kerana mengharapkan pertolongan Allah di hari yang penuh ketakutan ( kiamat).
Hasilnya mereka mendapat keselamatan dari api neraka dan muka mereka berseri gembira. Lihat al Insan: 11.
Jadi, Allah sudah beri solusi jika kita hendak jauh dari neraka Allah dan masuk syurga Allah. Tidakkah cukup penjelasan dari Allah?
Dari kuliah Us. AMAR,
Klang & Padang Jawa,
7/12/23
Ulasan
Catat Ulasan