Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Benda Baik...
Sesetengah orang bila membuat perkara ibadah yang nabi tak pernah contohkan, dia akan berkata, " Benda baik, apa salahnya..."
Kalau seseorang berkata, “Buat benda baik apa salahnya, walau Nabi tak buat,” sebenarnya ia boleh membawa kepada perbuatan bid‘ah, iaitu perkara baru dalam agama. Iaitu sesuatu yang tidak diajar atau dicontohkan oleh Nabi ﷺ.
Dalam Islam, bukan semua yang kita “nampak baik” boleh terus dianggap diterima — amal ibadah khususnya, mesti ada dalil atau contoh daripada al quran atau hadith.
Dalilnya jelas, Nabi ﷺ bersabda:
“Barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan kami ini (agama) yang bukan daripadanya, maka ia tertolak.”
(HR. Bukhari & Muslim)
Dan sabda baginda lagi:
“Sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, dan seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan (bid‘ah), dan setiap bid‘ah itu sesat.”
(HR. Muslim)
Kita tidaklah lebih tahu atau lebih berilmu daripada nabi , maka mengapa kita membuat ritual ibadah berlainan dari nabi?
Kenapa tak boleh buat “apa saja” selagi niat baik?
Kerana dalam urusan ibadah (bukan perkara kehidupan) hanya Allah yang berhak menentukan apa yang Ia terima. Kita tidak lebih tahu daripada Nabi ﷺ tentang cara mendekatkan diri kepada Allah.
Jika semua orang buat “apa saja yang nampak baik”, agama akan bercampur aduk , agama akan tercemar dan akhirnya rosak. Seperti yang berlaku kepada agama Yahudi dan Nasrani.
Kalau perkara muamalah (urusan kehidupan), bukan ibadah, maka asalkan tidak bertentangan dengan syariat, ia diharuskan — contohnya guna telefon, naik kereta, dan sebagainya. Tetapi dalam bab ibadah, mesti ada dalil dari al quran atau hadith. Jika tidak ada dalil, maka harus berhenti.
Jadi, secara mudahnya, jika sesuatu itu urusan ibadah, maka mesti ikut contoh perbuatan Nabi, tak boleh tambah sendiri walau nampak baik.
Tetapi kalau urusan kehidupan, ianya harus selagi tidak melanggar syarak. Iaitu selagi ia tidak mengandungi perkara haram.
Supaya lebih jelas.
Supaya lebih jelas, maka suka saya jelaskan dengan contoh praktikal supaya mudah difahami.
1. Contoh dalam ibadah
Contoh 1:
Zikir berjemaah selepas solat dengan suara kuat serentak. Nampak macam baik (ingat Allah beramai-ramai).
Tapi Nabi ﷺ tidak ajar sahabat berzikir serentak kuat-kuat secara tetap begitu.
Maka ia termasuk amalan baru (bid‘ah), kerana ia menambah cara ibadah tanpa contoh dari Nabi ﷺ.
Contoh 2:
Solat sunat dua rakaat sebelum Maghrib secara berjemaah. Ia kelihatan baik iaitu bersolat.
Jika individu solat sunat sebelum Maghrib memang ada hadisnya (HR. Bukhari).
Tetapi kalau dibuat berjemaah , itu bid‘ah, sebab Nabi tidak pernah mengajarnya berjemaah untuk solat sunat itu.
Contoh 3:
Sambut Maulid Nabi dengan upacara khusus dan keyakinan ia ibadah yang berpahala khas. Seperti berarak di jalanraya dan sebagainya. Kalau setakat ceramah mengingati kelahiran nabi serta sejarah nabi itu dipanggil majlis ilmu. Itu tak mengapa.
Kita tahu, cinta kepada Nabi itu wajib. Tetapi menetapkan upacara tertentu (macam ritual tahunan) yang Nabi dan para sahabat tak buat, termasuk perkara baru dalam agama. Apalagi memasang logo-logo tertentu sebagai simbol cinta nabi. Maka, itu tak pernah dibuat oleh para sahabat atau tabiin. Sedangkan merekalah orang yang paling cinta nabi sehingga nyawa jadi taruhan.
2. Contoh dalam muamalah (urusan kehidupan)
Contoh 1:
Guna mikrofon azan.
Nabi tak buat, tapi ini hanyalah alat bantu sahaja, bukan ibadah .
Maka hukumnya harus, sebab ia bertujuan hanya menyampaikan suara, bukan menambah cara ibadah.
Contoh 2:
Sekolah Islam guna komputer, papan putih atau slide.
Perkara ini memang Nabi tak buat, tapi ini cuma cara belajar, atau alat pembelajaran, bukan ritual ibadah.
Maka hukumnya harus, selagi tidak melanggar hukum syarak.
Kesimpulan:
Dalam bab Ibadah kita tak boleh tambah ritual baru walaupun niatnya baik. Yang sudah dibuat oleh nabi sudah cukup sempurna tambahan pula kita tidaklah ada hak keatas cara mendekatkan diri kepada Allah, melainkan apa yang diajarkan nabi sahaja.
Dalam bab Muamalah atau kehidupan seharian, seperti pakai kereta, komputer dan sebagainya, ianya boleh atau harus dibuat selagi tidak termasuk benda-benda haram.
Semoga bermenafaat dan sila sampaikan kepada orang lain.
Ulasan
Catat Ulasan