Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Kita ini tidak lepas dari dua perkara, satu ; nikmat, kedua ; musibah. Tidak ada yang ketiga.
Kata nabi s.a.w dalam satu hadis yang berbunyi,
عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ، إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ
Artinya:
"Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman. Sesungguh- nya seluruh perkaranya adalah baik. Dan itu tidak dimiliki oleh sesiapa pun kecuali orang yang beriman. Jika ia mendapatkan kesenangan, ia bersyukur, maka itu menjadi kebaikan baginya. Dan jika ia ditimpa kesusahan, ia bersabar, maka itu pun menjadi kebaikan baginya."
(HR. Muslim, no. 2999)
Dalam hadis ini Nabi s.a.w mahu melahirkan rasa kagumnya kepada orang beriman. Dan perkara ini tak berlaku kecuali kepada orang beriman sahaja. Apabila rasulullah s.a.w berasa kagum, tentulah itu sesuatu yang baik dan hebat.
Apa yang nabi kagum itu? Iaitu semua urusan orang beriman itu baik. Semua baik tiada yang tidak baik. Dan nabi s.a.w tegaskan lagi bahawa jika ini berlaku maka ia orang beriman. Jika berlaku sebaliknya ia bukan orang beriman. Apakah dia?
Beriman atau tidak beriman
Iaitu nabi s.a.w beritahu jika seseorang dapat sesuatu perkara akan ada dua jenis sikap manusia, satu beriman dan kedua, tidak beriman.
Iaitu bila orang beriman itu mendapat nikmat seperti sihat, umur panjang, dapat harta dan sebagainya, maka apa ia buat? Iaitu ia bersyukur.
Bersyukur ini bukan setakat kata alhamdulillah, aku bersyukur pada Allah, bukan. Sebaliknya dengan nikmat itu ia semakin taat kepada Allah.
Contohnya, Allah beri ia sihat. Ia guna kesihatan yang Allah beri itu untuk semakin mentaati Allah. Allah beri ia kekayaan, ia guna kekayaan itu untuk semakin taat kepada Allah. Bukan semakin lagha atau semakin jauh daripada Allah. Maka kata nabi syukur itu adalah baik baginya.
Nikmat dan syukur
Ada dua benda di situ. Satu , nikmat, kedua, syukur. Yang mana satu nabi kata baik? Nabi kata yang baik ialah syukur. Sebab nikmat bukan mesti baik. Berapa ramai orang yang dapat nikmat ia kufur. Nikmat tidak mesti baik, nikmat ialah ujian. Yang menentu kan nikmat itu baik ialah selepas itu. Apa sikap dia selepas dapat nikmat itu?
Qarun dapat nikmat tapi ia kufur. Maka nikmat itu menjahanamkannya. Sebab itu kaedah mengatakan, 'Apa sahaja yang mendekatkan diri kita kepada Allah adalah nikmat walaupun sakit. Dan apa saja yang menjauhkan kita dari Allah ialah musibah walaupun itu nikmat'.
Sihat itu nikmat, tapi jika ia makin lupa Allah maka sihat itu musibah baginya. Kaya itu nikmat, tapi jika dengan kaya itu ia semakin jauh dari Allah, makin tambah maksiat, maka kaya itu musibah baginya.
Syukur itu baik
Bila dapat nikmat dan dia bersyukur. Syukur itu nabi s.a.w kata baik. Kenapa nabi kata bersyukur itu baik bukan nikmat yang baik? Iaitu kerana firman Allah,
Iaitu bila kita syukur (tambah taat) maka Allah tambah lagi nikmat. Satu lagi nikmat bersyukur ialah dapatnya kita bersyukur. Kerana berapa ramai yang dapat nikmat tapi tak bersyukur (mendekatkan diri kepada Allah). Orang dapat nikmat dan bersyukur ia dapat dua nikmat. Sebab itu bersyukur tak boleh berhenti sebab kita sentiasa dapat nikmat . Kita dapat nikmat lalu bersyukur, kita bersyukur lagi sebab dapat bersyukur dan seterusnya. Akhirnya bersyukur itu tiada penghujung.
Benda ada dua sahaja iaitu nikmat, kalau bukan nikmat ia musibah. Tiada yang ketiga.
Ditimpa musibah
Bila orang beriman ditimpa musibah, apa pula sikapnya? Iaitu ia sabar. Dan nabi s.a.w kata sabar itu adalah baik baginya. Bukan musibah itu baik.
Ada orang dapat musibah lalu dapat musibah lagi besar. Contohnya, ia sakit, sakit itu musibah. Tapi bila ia tak sabar dengan sakit itu ia dapat satu lagi musibah iaitu ia tak redha dengan takdir Allah.
Kalau ia sakit tapi ia tak setuju dengan tuhan, antara sakit dengan tak setuju tuhan mana lebih besar musibahnya? Ialah tak setuju dengan tuhan. Itu bahaya dan sebab itu bila tiada ilmu kita dalam bahaya.
Bila dia ditimpa musibah dunia, jika dia tak sabar maka dia akan ditimpa musibah yang lebih besar, musibah agama iaitu tidak setuju dengan tuhan. Maka Allah tak redha dengan dia.
Dua kali musibah
Orang lain sakit Allah redha. Dia dahlah sakit Allah tak redha pula, dua kali musibah.
Dicerita kan ada seorang lelaki tawaf dan berdoa , ya Allah redhalah pada aku. Sebelahnya imam Syafie tapi ia tak kenal. Kata imam Syafie, kenapa kamu minta Allah redha pada kamu? Sepatutnya kamu sendiri redha pada Allah. Kata lelaki itu, macamana aku hendak redha kepada Allah?
Kata imam Syafie, ketika kamu ditimpa musibah dan ketika kamu dapat nikmat, perasaan kamu kepada Allah tetap sama.
Allah bagi sihat, alhamdulillah. Allah bagi sakit sama alhamdu- lillah.
Tapi kalau Allah bagi sihat alhamdulillah, bila Allah bagi sakit, katanya, kenapa aku yang kena? Baru saba sembuh kencing manis.... gout pula.... Ini musibah lebih besar.
Maka bila tiada ilmu, musibah datang bertimpa-timpa. Maka nabi s.a.w ajar satu doa,
"Ya Allah, jangan Kau jadikan musibah pada agama kami,
dan jangan Kau jadikan kehidupan dunia sebagai perhatian terbesar kami, dan bukan pula tempat akhir pengetahuan kami, dan jangan Kau kuasakan atas kami orang yang tidak menyayangi kami.”
[HR: Tarmizi, 3502]
Iaitu kita minta jangan Allah beri musibah dalam bab agama. Seperti malas solat, malas berzikir, malas belajar agama, malas bangun malam , tak setuju dengan takdir Allah dan sebagainya. Maka kita minta dijauhkan.
Maka orang yang benar imannya akan sentiasa bersyukur dengan apa saja nikmat dan sentiasa bersabar dengan apa saja musibah yang datang.
Semoga bermenafaat.
Dari kuliah: Ust. Abdul Muein.
7/5/25
Padang Jawa.
Ulasan
Catat Ulasan