Langkau ke kandungan utama

240) KENAPA KEADAAN ORANG BERIMAN ITU SENTIASA BAIK?

Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,





       Kita ini tidak lepas dari dua perkara, satu  ;  nikmat,    kedua ; musibah.  Tidak ada yang ketiga. 

      Kata nabi s.a.w  dalam satu hadis yang berbunyi,

عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ، إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ

Artinya:
   "Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman.    Sesungguh- nya seluruh perkaranya adalah baik. Dan itu tidak dimiliki oleh sesiapa pun kecuali orang yang beriman. Jika ia mendapatkan kesenangan, ia bersyukur, maka itu menjadi kebaikan baginya. Dan jika ia ditimpa kesusahan, ia bersabar, maka itu pun menjadi kebaikan baginya."
(HR. Muslim, no. 2999)

        Dalam hadis ini Nabi s.a.w mahu melahirkan rasa kagumnya kepada orang beriman. Dan perkara ini tak berlaku kecuali kepada orang beriman sahaja.  Apabila rasulullah s.a.w berasa kagum, tentulah itu sesuatu yang baik dan hebat. 

     Apa yang nabi kagum itu? Iaitu semua urusan orang beriman itu baik.  Semua baik tiada yang tidak baik. Dan  nabi s.a.w tegaskan lagi bahawa jika ini berlaku maka ia orang  beriman. Jika berlaku sebaliknya ia bukan orang beriman. Apakah dia?


Beriman atau tidak beriman

      Iaitu nabi s.a.w  beritahu jika seseorang dapat  sesuatu perkara akan  ada dua jenis sikap manusia, satu beriman dan kedua, tidak beriman. 

      Iaitu bila orang beriman itu mendapat nikmat seperti sihat, umur panjang, dapat harta dan sebagainya,  maka apa ia buat? Iaitu ia bersyukur.

       Bersyukur ini bukan setakat kata alhamdulillah,  aku bersyukur pada Allah,  bukan.   Sebaliknya dengan nikmat itu ia semakin taat kepada Allah.

      Contohnya, Allah beri ia sihat. Ia guna kesihatan yang Allah beri itu untuk semakin mentaati Allah. Allah beri ia kekayaan, ia guna kekayaan itu untuk semakin taat kepada Allah. Bukan semakin lagha atau semakin jauh daripada Allah. Maka kata nabi syukur itu adalah baik baginya. 


Nikmat dan syukur

         Ada dua benda di situ. Satu , nikmat,  kedua, syukur. Yang mana satu nabi kata baik?  Nabi kata yang baik ialah syukur. Sebab nikmat bukan mesti baik. Berapa ramai orang  yang dapat nikmat ia kufur. Nikmat tidak mesti baik, nikmat ialah  ujian. Yang menentu kan nikmat itu baik ialah selepas itu. Apa sikap  dia selepas dapat nikmat  itu?

       Qarun dapat nikmat tapi ia kufur. Maka nikmat itu menjahanamkannya. Sebab itu kaedah mengatakan,  'Apa sahaja yang mendekatkan diri kita kepada Allah adalah nikmat walaupun sakit.  Dan apa saja yang menjauhkan kita dari Allah ialah musibah walaupun itu nikmat'.

    Sihat itu nikmat, tapi jika ia makin lupa Allah maka sihat itu musibah baginya. Kaya itu nikmat, tapi jika dengan kaya itu  ia semakin jauh dari Allah, makin tambah maksiat,   maka kaya itu musibah baginya. 


Syukur itu baik

      Bila dapat nikmat dan dia bersyukur. Syukur itu nabi s.a.w kata baik.  Kenapa nabi kata bersyukur itu baik  bukan nikmat yang baik? Iaitu kerana firman Allah, 

        Iaitu bila kita syukur (tambah taat) maka Allah tambah lagi nikmat.  Satu lagi nikmat bersyukur ialah dapatnya kita bersyukur. Kerana berapa ramai yang dapat nikmat tapi tak bersyukur  (mendekatkan diri kepada Allah).  Orang dapat nikmat dan bersyukur ia dapat dua nikmat.  Sebab itu bersyukur tak boleh berhenti sebab kita sentiasa dapat nikmat . Kita dapat nikmat  lalu bersyukur, kita bersyukur lagi sebab dapat bersyukur dan seterusnya. Akhirnya bersyukur itu tiada penghujung. 


     Benda ada dua sahaja iaitu nikmat, kalau bukan nikmat ia musibah.  Tiada yang ketiga. 


Ditimpa musibah

     Bila orang beriman ditimpa musibah, apa pula sikapnya? Iaitu ia sabar. Dan nabi s.a.w  kata sabar itu adalah baik baginya.    Bukan musibah itu baik. 

    Ada orang dapat musibah lalu dapat musibah lagi besar. Contohnya,  ia sakit, sakit itu musibah. Tapi bila ia tak sabar dengan  sakit itu ia dapat satu lagi musibah iaitu ia tak redha dengan takdir Allah.   

     Kalau ia sakit tapi ia tak setuju dengan tuhan,   antara sakit dengan tak setuju tuhan mana lebih besar musibahnya?  Ialah tak setuju dengan tuhan. Itu bahaya dan sebab itu bila tiada ilmu kita dalam bahaya. 

     Bila dia ditimpa musibah dunia, jika dia tak sabar maka dia akan  ditimpa musibah yang lebih besar,  musibah agama iaitu tidak setuju dengan tuhan. Maka Allah tak redha dengan  dia. 


Dua kali musibah

       Orang lain sakit Allah redha. Dia dahlah sakit Allah tak redha pula, dua kali musibah.

     Dicerita kan ada seorang lelaki tawaf dan berdoa  ,  ya Allah redhalah pada aku. Sebelahnya imam Syafie tapi ia tak kenal. Kata imam Syafie, kenapa kamu minta Allah redha pada kamu? Sepatutnya  kamu sendiri redha pada Allah.  Kata lelaki itu, macamana aku hendak redha kepada Allah?

     Kata imam Syafie, ketika kamu ditimpa musibah dan ketika kamu dapat nikmat, perasaan kamu kepada Allah tetap sama.

       Allah bagi sihat, alhamdulillah. Allah bagi sakit sama alhamdu- lillah.  

    Tapi kalau Allah bagi sihat alhamdulillah, bila Allah bagi sakit, katanya, kenapa aku yang kena?  Baru saba sembuh kencing manis....  gout pula....  Ini musibah lebih besar. 
      
    Maka bila tiada ilmu, musibah datang bertimpa-timpa.    Maka nabi s.a.w  ajar satu doa,

   "Ya Allah, jangan Kau jadikan musibah  pada agama kami,
dan jangan Kau jadikan kehidupan dunia sebagai perhatian terbesar kami,  dan bukan pula tempat akhir pengetahuan kami,  dan jangan Kau kuasakan atas kami orang yang tidak menyayangi kami.”
[HR: Tarmizi, 3502]

    
     Iaitu kita minta jangan Allah beri musibah dalam bab agama. Seperti malas solat, malas berzikir, malas belajar agama, malas bangun malam , tak setuju dengan takdir Allah dan sebagainya. Maka kita minta dijauhkan. 

      Maka orang yang benar imannya akan sentiasa bersyukur dengan apa saja nikmat dan sentiasa bersabar dengan apa saja musibah yang datang. 



Semoga bermenafaat.

     




Dari kuliah: Ust. Abdul Muein.
7/5/25
Padang Jawa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

228) APA TANDA ALLAH NAK BERI KEBAIKAN KEPADA SESEORANG ?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,          Bila Allah mahukan kebaikan kepada seseorang, maka Allah beri apa padanya? Adakah Allah beri rumah besar atau duit banyak atau isteri cantik? Jawapannya nabi s.a.w jelaskan dalam satu hadis yang pendek,       Nabi s.a.w bersabda: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ “Barangsiapa yang Allah inginkan padanya kebaikan,  Allah akan fahamkan dia dalam (urusan) agama.” ( HR: Muslim 1037,  Bukhari:71)      Orang yang nak dapat kebaikan, tapi dia cari benda lain. Contohnya dia cari duit, tapi duit bukan semesti nya membawa kebaikan. Buktinya Qarun paling banyak harta tapi dihina oleh Allah swt. Di dunia lagi Allah azab. Nabi Muhammad s.a.w miskin tapi ia paling dicintai Allah sebab ia paling faham agama      Bila kita minta dalam solat dengan membaca ,      Maka jalan yang lurus itu ialah d...

213) ADAKAH UMUR PANJANG TANDA KEBAIKAN?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,           Allah telah memberitahu nabi s.a.w bahawa sekiranya orang-orang musyrikin berpaling dari kebenaran,  dan tidak menyembah Allah, maka azab Allah pasti akan datang kepada mereka.  Tapi Allah minta nabi beritahu mereka bahawa azab itu samada dekat masanya atau jauh masanya.      Kemudian  Allah teruskan lagi wahyunya kepada nabi s.a.w supaya beritahu kepada yang kufur dan menyembah selain Allah , iaitu jika azab Allah itu lambat, apa sebabnya?  Ada yang menyembah berhala 50, 60 tahun tapi sihat walafiat. Ada juga yang telah buat maksiat   , membunuh orang, berzina berpuluh tahun   tapi semakin kaya.  Jadi, bila azab Allah akan turun? Kenapa lewat?  Kenapa lewat?         Jawapannya ada pada ayat al Anbiya' : 111,  ini ,       Katalah seseorang menyembah berhala 40 tahun,  tapi belu...

120) MENGAPA BERAGAMA MESTI ADA DALIL?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,             Tuhan-tuhan    yang disembah selain Allah, seperti berhala, patung Jesus, tuhan Hindu , tuhan Buddha dan sebagainya, adalah batil, tidak berkuasa, tidak dapat memberi menafaat dan tidak dapat membangkitkan  manusia yang telah mati.              Allah hendak membuktikan lagi bahawa apa yang mereka sembah itu adalah batil.  Dan Allah mencabar mereka jika ada tuhan selain Allah, kemukakan bukti dan hujjah.  Allah cabar mereka di dalam surah al Anbiya: 24,      Sesiapa sahaja  yang mengambil tuhan selain Allah,      maka Allah tujukan ayat ini kepada mereka.  Bahkan saja  orang Islam yang mengambil nafsu atau harta atau manusia lain sebagai tuhan mereka,    ayat ini juga ditujukan kepada mereka juga.          Ma...