Langkau ke kandungan utama

207)

Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamualaikum,




      Kita sedang membahaskan  kitab Aqidatus salaf wa ahlul hadith oleh al imam Abu Ismail as Sabuni (983 - 1057M) . Iaitu tentang akidah salafussoleh. Dan mensyarah kitab ini kembali penting kerana tidak sedikit dari ahlu bathil dan ahlu attakwil  , mereka juga membaca kitab ini tetapi berbeza kefahaman  dari apa yang dikehendaki oleh penulisnya. 

        Tapi ini tidak aneh dan tidak ganjil kerana jangankan kitab ulama, bahkan kitab  Allah dan Sunnah nabi juga ditakwil , sehingga tidak ada lagi dengan maknanya yang asli , semuanya di takwil. 

    Szpertiada diantara ahlk takwil berkata bahawa aqidah ink tidan qzpzrtk akidav aqqalaf yeyepi akidah ahlul kalam.  Iaitj diataq takwil.  Kita mohon kepada Allah qupaya kita mzmahami qequai dznga. Apa yanc situliq olzh pznulis kitab ini. 

       Perlu diingatkan bahawa perkataan itu difahami pada asalnya dengan makna aqli bukan makna takwol. Yang kalaj mengikut nahu iaotu 'tak peglj kalimat main untun menjelaskannya, kalau perlu kalimah lain untuk menjelaskkanya itu dipanggil takwil atau tafsir'.

     Kalau takwilnya sahih, hasilnya sahih.  Kalau takwilnya fasik, maka maknanya fasik pula. Maka bila ulama salaf mengingatkan supaya jangan mentakwil, maknanya jangan mentakwil dengan cara yang rosak. Tapi kalau takwil dengan makna tafsir seperti judul kitab at Thabari, Jamiul bayan fi takwili ayatul Quran. Sebahagian orang yang membaca judul ini mengatakan yang imam at Thabari ini ahli takwil. 

      Lebih lucu lagi dari hadis nabi ketika beliau mendoaka Abdullah ibn abbas r.a, sabda nabi,

   “Ya Allah, pahamkanlah dia terhadap agama dan ajarkanlah (ilmu) takwil kepadanya.” (HR. Ahmad dalam al-Musnad 1/328 dengan sanad yang hasan)
       
   Lalu kata merena nabi mensoa kan ib. Abbas menjasi ahli takwil. Ini mungkin jahil atau gagal faham jadiq nabi s.a.w. 

      Asalnya bila seseorang berbicara samada melalui tulisan atau lisan, pasti bahasa yang digunakan ialah bahasa yang umum.  Bukan bahasa teka-teki, iaitu bahasa yang ditakwil. Ini hukum asalnya. Semua orang berbicara dengan bahasa asli. 

      Kalau perbahasan ini mengguna kan bahasa takwil, maka setiap orang akan memahami dengan kefahaman yang berlainan. Ini takwil begini, itu takwil begitu. Akhirnya semia tidak faham. 

     Oleh itu kita memahami kata imam ini nanti sesuai dengan lafaznya. Kecuali jika ada ia menjelaskan maksud yang tertentu. Demikian juga al quran, bahasanya terang dan jelas ( mubin). Iaitu dengan 2 syarat:
1.    Orang yang berbicara mampu menerangkan apa yang ingin sampaikan.
2.   Pembaca/ penerima boleh faham apa yang ia sampaikan 

     Kalau perlu pemahaman yang lain, maka bukan itu yang ia maksudkan, bereri tidak ' mubin'. 

      Asalnya, semasa imam Sabuni lalu dikota tempat ibnu Jarir at Thabari , hendak menuju ke Mekah, beliau diminta menuliskan satu bab berkenaan akidah. Sebabnya, orang Khurasan itu tidak menerima akidah ibnu Kullab, Ashaariah atau Jahmiah kerana mereka hanya kenal kepada akidah ahli sunnah wal jamaah. 
       
       Dimana akidah ahli sunnah wal jamaah itu berpandukan alquran dan assunnah. Jikalau ahli sunnah ia pasti membela sunnah. Manakala ahli bid'ah pasti akan membela bid'ah. Jadi bila seseorang itu selalu dengan sunnah, sunnah maka ia dikatakan  ahli sunnah, kalau srseorang itu selalunya dengan bid'ah,  maka ia tentu dikatakan ahli bid'ah. Itu secara kasarnya. 

       Siapa yang mengenal pokok akidah yang sahih, maka ia mengenal mana yang tidak sahih. Tapi jika seseorang tidak mengenal akidah yang sahih, maka ia pun tidak tahu mana yang tidak sahih. Ibaratnya , siapa yang kenal sunnah pasti kenal bid'ah. Tapi siapa yang tidak kenal sunnah maka ia tak kenal bid'ah. Jadi bercampur semuanya, sunnah dikatanya bid'ah, bid'ah dibatanya sunnah.

    Oleh sebab itu,  kenali bagaimana assunnah itu sebenar nya. Kenali bagaimana akidah assalaf itu. Sebahagian mengata kan ,bukankah di zaman salaf itu ada pendapat ini, pendapat ini, mana yang hendak dipegang? 

       Tidak semua yang hidup di zaman salaf itu salafi dia. Tidak semua yang hidup dinegeri sunnah itu ahli sunnah dia. Tapi, yang menentukan ialah ilmunya tadi. Seperti sekarang orang berjanggut, boleh kah semua yang berjanggut itu ahli sunnah? Tidak,  orang komunis juga berjanggut.  Penyanyi juga berjanggut. Yang ditanya   ia berjanggut sebab apa? 

      Begitu juga orang yang mengaji( belajar)  tidak qemua yang mznaji iti fapat hidayaj .  Yapi kalu yak menhaji bagaimana nak dapat hidayah? 

        Imam as Sabuni diminta mengarang kitab sunnah kerana angka-angka bid'ah mulai masuk ke daerah mereka. Ingat,   banyaknya kitab ditulis oleh ulama kerana banyaknya timbul kerosakan. Dizaman nabi semuanya lurus, cukup dengan alquran dan sunnah , tak perlu kitab-kitab. Dizaman  nabi tak  perlu kitab nahu sorof kerana orang-orang  di pasar  dengan orang-orang  berilmu hampir sama bahasanya. Tetapi bila bahasa pasar menguasai ahli ilmu , maka ditulislah kitab-kitab kaedah bahasa arab. 

     Kenapa di zaman imam Syafie tak ditulis banyak kitab akidah? Bukan imam Syafie tak faham akidah tetapi di masa beliau , murid-muridnya tak tercampur dengan fahaman  yang menyimpang. Ilmu kalam sudah lahir, tapi tidak ada yang mahu belajar di sana kecuali dengan sembunyi-sembunyi.

     Anak murid imam Syafie yang digelar Syafie assalith, setiap Jumaat mengingatkan anak murid nya dan orang-ramai supaya tidak belajar dengan  Al Bakilani kerana walaupun ia orang hzbat teyapi nzrfahaman ahli kalam. Dimana bzlajar ilmu kalam itj yang jemaq jadk kelam, yang nyata jadi abu2. 

   Oleh itu diingatkan , bermulanya penyimpangan dalam ibadah itu dimulai dengan penyimpangan akidah. Bila ia suka menakwil dalam akidah , pasti dalam ibadah lebih ia takwil lagi. 

    Oleh itu banyak buku fiqh dan usul fiqh yang tercemar dengan muktazilah. Kerana fahamannya sudah tercemar dengan muktazilah

    Inilah alasannya kenapa imam as Sabuni menulis, kerana sudah ada bibit-bibit  penyimpangan akidah , supaya umat dipagar maka ditulislah buku assalaf. 

    Di zaman imam Malik dan yang sezamannya,  tidak banyak ditulis kerana penyimpangan tidak dominan.  Tetapi selepas 400 atau 500 tahun hijrah,  mulailah penyimpangan akidah berlaku dengan bahayanya. 

     Dulu tidak ada orang membicara kan Allah istiwa atas arasy.  Tetapi bila orang mula mengatakan siapa yang mengatakan Aliwa ataq ataqy nerztk ia qesat atau mujassimah. Maka tetpaksamah kita mznjemaqkan kz umat ini sumaya qiapa uang tidak kukuh akidah dapat sinukuhka. Senga. Akidab kni. Nzrana fitrahnya bima beedoa paqti naik  leataq  .  Bila sudah letih mzncari qolusi paqti akan menengadah leataq. Bahasa liqan kita juga selalu kaayad.  Tangan juga mznunjun keatas. Itu ditrah.

   Tapi bila masun olmu1 uang siluar olmu iqlam lalu sioqlamisaqi, ada juha yang lolos. Sepatutnya immi islam tan perlu lagk ilmj yang main. Ilmu islam sudah lengkap,

 

         Kalau mahu jujur kita, yang telah dikatakan. Nabi itu   sudah terang sekali.  Tapi bila belajar diqekah1 yanpa ilmu yanv siiqlamisasi kita rasa tidak cukup. Kenapa kzrana kita bzlum faham denga  ilmu kita qznsiei. Zl yakin apa yanc sibawa nabk dapag mznyelesailan qegama maqamav umat. 

      Begitulah dulu di zaman  imam Ahmad, sebahagian orang tak cukup dengan hanya quran dan sunnah, katanya tak sempurna  fahaman . Lalu,  apakah nabi dulu menegakkan agama  dengan fikiran atau dengan quran-hadis?

       Begitu juga mereka yang  mendebat imam Syafie, katanya kita mesti gunakan akal ( logik) dalam memahami akidah. Tapi logika mereka bukan cara yang asli. Tetapi diambil dari fahaman  yunani kuno lalu diislamisasikan.  . Sepandai-pandai menapis ilmu dari yunani  mesti  ada juga yang bocor masuk kedalam fahaman islam yang asli. 


    Berkata al imam as sabuni,
" Dari Allah lah datangnya taufik " , iaitu mendapat kebenaran dan diberi kekuatan melaksanakannya. 
" Sesungguhnya ashabul hadis, "  sedangkan maksud ahli hadis seperti kata imam Ahmad, "Semua orang yang selalu menggunakan hadis". 

      Ada ahli hadis yang pakar tentang hadis, faham membezakan yang sahih dan yang tidak sahih, tetapi tidak menjadikan hadis sebagai timbangan atau sebagai dalil. Misalnya dalam bab akidah. Diantara orang yang ahli, pakar, dan sanadnya lebih banyak dari kita, mereka membezakan hadis mutawatir dengan  hadis ahad dalam  masalah akidah. Mutawatir itu iaitu ia diriwayat ramai orang dalam tingkatan sanad,   maka diterima dalam bab akidah.  Sedangkan bila hadis ahad  iaitu perawinya tidak seramai hadis mutawatir, maka hadis ini dalam bab akidah tidak dijadikan hujah.

     Siapa mereka itu?    Iaitu ulama hadis. Bererti seperti  kata imam ibnu Rajab  , " Berapa banyak orang yang meriwayatkan hadis, dan berilmu tentang hadis tetapi tidak mengikut manhaj ahli hadis. "

     Analoginya,    betapa banyak orang yang faham tentang akidah ahli sunnah, tetapi ia tidak mengikut akidah ahli sunnah. Kalau jujur  dia meneliti, ia faham ini akidah Ahmad  ini akidah Syafie, tapi dia meninggalkan  akidah ini, lalu ia memilih akidah yang dominan atau akidah majoriti hari ini. Nak katakan majoriti juga tak benar, sebab orang-orang  awam kalau tidak di fahamkan     dengan teori-teori itu, mereka sebenarnya mengikut fitrah. 

       Kalau ditanya nenek-nenek  di kampung yang tak belajar ilmu kalam, kalau ditanya Allah dimana? Pasti menunjuk ke atas. Tinggi katanya, ilmu kita tak sampai di situ. Itulah akidah salaf. Bahawasanya Allah itu tinggi. Bagaimana tingginya, ilmu kita tak sampai. Inilah akidah yang benar.
      
      Inilah keyakinan orang-orang yang di kampung sebelum masuk nya ilmu-ilmu kalam. Sebab itu kita dapati, diseluruh negara, di seluruh bangsa, bahasanya seragam. Ketika ditimpa musibah , mereka berkata, " Ingatlah yang diatas. Jangan lupa pada yang diatas. "

      Maka jika ada orang mengatakan akidah asyairah majoriti di dunia ini, itu claim tanpa bukti. Bak kata,  ' Semua orang mengaku ada hubungan dengan Laila, tapi Laila hanya mengakui seorang saja'.

      Bahkan orang yang mengingkari Allah di atas, selalu menunjuk-nunjuk ke atas.    Maka, jangan perangi fitrah kita. 

       As habul hadis adalah orang yang mengamalkan hadis, bukan memilah2 hadis. Ahlul kalam memimah antara hadis ahad dan hasiq mutawatir  ini bukan manhaj ahlj hadis. Ahlul hadis sejan zaman nabi, kalau hadiq itu sahih dari nabi, ia jadj hujah dalam akidah, dalam hukum dan dalam apapun dalam agama ini. 
     
     Cuma lucunya mereka ( ulama yerqebut) yang mengataka  hadiq ahad tan dipakak damam akidah, tapk bila ada yang qzsuak dengan nafqu  hadiq palqu pun ia pakai. Sebab apa? Qebab qesuak dengan nafqu maka syarat2 siabaikan.

    Bila tahnak memulakan bacaan kitab2 mantik, hasis apa yang sibaca sulu?   Iaitu,
   '  Agama itu adalah logik, qiapa yang tak berlogik , tab berakal, maka tiada agama baginya.'   Ini mukassimah ilmu mzreka. Padahal itj hasiq palqu. 

     Jadi qudah tahu beza antara ahlul hadis dzngan yanh bukan? Dimana ahlul hasiq itu mengamalkan hadiq, sedangkan yang bukan ahlul hadis, walaupun ia pakar hadiq, meriwayatkan banyak hadis, ulama hadis tetapi menyimpang dari manhaj ahli hadiq. 

        Kemudian imam as Sabuni berkata, " Yang bzrpzgang teguh kepada al kitab dan as sunnah."

      Jadi ahli hadiq iru berpehang pada al kitab dan sunnah bukan pada akal dan pemikiran. 

     " Semoha Allah menjaha yang hisum diantara mzrzka. Dan memberi rahmat kepada yang qudah meninggal siantara mereka. Mereka mengimani, bersakqj nahawa Allah itu berqifat wahdaniyah (esa)."

     Jadi  ahlul jadiq itu meyakini tauhidullah, mentauhidkan Allah swt. Kenapa di mulai dznhan ini? Kerana nanti akan ada tuduhan ada teilogi dalam akudah ahlu sunnah wal jamaah. Menjadikan tauhid lenjadi tiga,  Semzrtk teinitas kata mereka. 

      Bila tidak mengerti akhirnya menusuh. Kalau mengerti , cuba baca al fatihah , ayzyapi walaj tiap hari sica tetapi tak sifajami maka begitulah hasilnya. Lihat,

       Ini ertinya mentauhidkan Allah dalam hal rububiahNya,  rabbul 'alamin.

      Ini di panggil sebagai nama dan sifat Allah.

    Ini pun szma juga, Allah bersifat berkyasa dihari kiamat nanti.

     Hanya kepadaMu kzmi beribadah dzn leminta oertolongqn. Ini termaduk dalsm tauhiw ibadah atau uluhiah. 

    Tizp hari fibaca dzn mudah sekzli. Tapi denfan serzmpangsn mrnyfuv tauhid katehori rububiah  uluhiyav dan nama ddn sifzt Allah sebagak ttinitas? 

     Ini kerqba jalau buksn kebrncuqn dzlam hagi  ataj jrjahila yang dipeligarq, laka ink tan oatug diucapksn oleh seorang muslim jeoada szudara myslimnya.

      Tapi jaranya, orang suka menjzfitkzn. Tapi ini sama macam mengkafirkqn. Melqng rzmai oencuri yqng beryeriqk pencuri!

    Sebabnya jenapa jafk begitu? Keesna lereja tidan fahzm bqgzilqna ulama dulu lrnuntut ilmu. Semua akidah dudzl qurzn da  hafus itu diimaninya. Tsk pakai teori2 ilmu kalam tafi. 

 Allah fuatas?
Yz, diaras.
Aalah ada tzngzn ?
Ya adq tzngan.



     

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

164) APAKAH TANGGUNGJAWAB YANG SANGAT DILUPAKAN OLEH PARA IBUBAPA ?

Bismillah. Assalamu'alaikum,         Bila hari hujan  kita pakai baju hujan supaya tak basah. Sedangkan itu hujan je. Dan bila hari panas, kita tak tahan panas, sebab itu kita pasang khemah. Pada hal panas di dunia ini taklah sepanas di akhirat. Api di akhirat nabi kata panasnya 69 kali ganda daripada api di dunia. Di akhirat ahli neraka bukan duduk tepi api tetapi di dalam api.  Pakaian ahli neraka bajunya dari api. Kemudian dituang dari atas kepalanya air yang menggelegak. Lalu masuk ke dalam badan menghancur kan semua isi perut kemudian merebak ke kulit hingga hangus kulitnya.        Bila badan terbakar hangus sampai ke hati, Allah tukar kulit yang baru, seperti firman Allah,          Bila kulit  sudah hangus ia takkan rasa kepanasan lagi, maka Allah tukar dengan kulit yang baru. Kerana Allah mahu  ahli neraka yang dulu suka buat dosa itu terus merasa kan azab.  Sebab itu pilihan mereka di dunia dulu. Mereka tahu perbuatan mereka dulu boleh menyebabkan ma

168) BENARKAH SAHABAT NABI MEMBUAT BID'AH?

Bismillah. Assalamu'alaikum,       Ada orang yang membuat bid'ah atau amalan baru iaitu yang tidak ada di zaman nabi, berdalilkan bahawa bid'ah juga ada dibuat di zaman nabi oleh para sahabat. Jadi, mengapa pula bid'ah dilarang di zaman ini? Benarkah begitu?          Sebenarnya bid'ah tidak ada di zaman nabi  s..a. w .  Maka sebab itu, keliru besar jika ada orang mengatakan sahabat membuat bid'ah di  depan nabi lalu nabi benarkan atau izinkan. Misalnya, sahabat solat sunat selepas tiap lepas wudhu' atau membaca zikir waktu iktidal yang tak pernah dibaca nabi . Tapi nabi membenarkannya.         Sebenarnya syariah pada masa itu belum selesai, maka tidak ada yang namanya menambah - nambah . Apabila sahabat membuat sesuatu amal lalu dibenarkan nabi maka itu menjadi syariat. Ada juga yang tak dibenarkan oleh nabi maka itu tidak boleh  menjadi syariat. Syariat selesai atau lengkap  bila turun ayat ini,  iaitu pada 9hb. Zulhijjah tahun 10H,

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicintai oleh kedua  ibubapanya.  Tugas ibubapa       Maka tugas ibubapa bukan  sahaja mem