Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamualaikum,
Kita sedang membahaskan kitab Aqidatus salaf wa ahlul hadith oleh al imam Abu Ismail as Sabuni (983 - 1057M) . Iaitu tentang akidah salafussoleh. Dan mensyarah kitab ini kembali penting kerana tidak sedikit dari ahlu bathil dan ahlu attakwil , mereka juga membaca kitab ini tetapi berbeza kefahaman dari apa yang dikehendaki oleh penulisnya.
Tapi ini tidak aneh dan tidak ganjil kerana jangankan kitab ulama, bahkan kitab Allah dan Sunnah nabi juga ditakwil , sehingga tidak ada lagi dengan maknanya yang asli , semuanya di takwil.
Szpertiada diantara ahlk takwil berkata bahawa aqidah ink tidan qzpzrtk akidav aqqalaf yeyepi akidah ahlul kalam. Iaitj diataq takwil. Kita mohon kepada Allah qupaya kita mzmahami qequai dznga. Apa yanc situliq olzh pznulis kitab ini.
Perlu diingatkan bahawa perkataan itu difahami pada asalnya dengan makna aqli bukan makna takwol. Yang kalaj mengikut nahu iaotu 'tak peglj kalimat main untun menjelaskannya, kalau perlu kalimah lain untuk menjelaskkanya itu dipanggil takwil atau tafsir'.
Kalau takwilnya sahih, hasilnya sahih. Kalau takwilnya fasik, maka maknanya fasik pula. Maka bila ulama salaf mengingatkan supaya jangan mentakwil, maknanya jangan mentakwil dengan cara yang rosak. Tapi kalau takwil dengan makna tafsir seperti judul kitab at Thabari, Jamiul bayan fi takwili ayatul Quran. Sebahagian orang yang membaca judul ini mengatakan yang imam at Thabari ini ahli takwil.
Lebih lucu lagi dari hadis nabi ketika beliau mendoaka Abdullah ibn abbas r.a, sabda nabi,
“Ya Allah, pahamkanlah dia terhadap agama dan ajarkanlah (ilmu) takwil kepadanya.” (HR. Ahmad dalam al-Musnad 1/328 dengan sanad yang hasan)
Lalu kata merena nabi mensoa kan ib. Abbas menjasi ahli takwil. Ini mungkin jahil atau gagal faham jadiq nabi s.a.w.
Asalnya bila seseorang berbicara samada melalui tulisan atau lisan, pasti bahasa yang digunakan ialah bahasa yang umum. Bukan bahasa teka-teki, iaitu bahasa yang ditakwil. Ini hukum asalnya. Semua orang berbicara dengan bahasa asli.
Kalau perbahasan ini mengguna kan bahasa takwil, maka setiap orang akan memahami dengan kefahaman yang berlainan. Ini takwil begini, itu takwil begitu. Akhirnya semia tidak faham.
Oleh itu kita memahami kata imam ini nanti sesuai dengan lafaznya. Kecuali jika ada ia menjelaskan maksud yang tertentu. Demikian juga al quran, bahasanya terang dan jelas ( mubin). Iaitu dengan 2 syarat:
1. Orang yang berbicara mampu menerangkan apa yang ingin sampaikan.
2. Pembaca/ penerima boleh faham apa yang ia sampaikan
Kalau perlu pemahaman yang lain, maka bukan itu yang ia maksudkan, bereri tidak ' mubin'.
Asalnya, semasa imam Sabuni lalu dikota tempat ibnu Jarir at Thabari , hendak menuju ke Mekah, beliau diminta menuliskan satu bab berkenaan akidah. Sebabnya, orang Khurasan itu tidak menerima akidah ibnu Kullab, Ashaariah atau Jahmiah kerana mereka hanya kenal kepada akidah ahli sunnah wal jamaah.
Dimana akidah ahli sunnah wal jamaah itu berpandukan alquran dan assunnah. Jikalau ahli sunnah ia pasti membela sunnah. Manakala ahli bid'ah pasti akan membela bid'ah. Jadi bila seseorang itu selalu dengan sunnah, sunnah maka ia dikatakan ahli sunnah, kalau srseorang itu selalunya dengan bid'ah, maka ia tentu dikatakan ahli bid'ah. Itu secara kasarnya.
Siapa yang mengenal pokok akidah yang sahih, maka ia mengenal mana yang tidak sahih. Tapi jika seseorang tidak mengenal akidah yang sahih, maka ia pun tidak tahu mana yang tidak sahih. Ibaratnya , siapa yang kenal sunnah pasti kenal bid'ah. Tapi siapa yang tidak kenal sunnah maka ia tak kenal bid'ah. Jadi bercampur semuanya, sunnah dikatanya bid'ah, bid'ah dibatanya sunnah.
Oleh sebab itu, kenali bagaimana assunnah itu sebenar nya. Kenali bagaimana akidah assalaf itu. Sebahagian mengata kan ,bukankah di zaman salaf itu ada pendapat ini, pendapat ini, mana yang hendak dipegang?
Tidak semua yang hidup di zaman salaf itu salafi dia. Tidak semua yang hidup dinegeri sunnah itu ahli sunnah dia. Tapi, yang menentukan ialah ilmunya tadi. Seperti sekarang orang berjanggut, boleh kah semua yang berjanggut itu ahli sunnah? Tidak, orang komunis juga berjanggut. Penyanyi juga berjanggut. Yang ditanya ia berjanggut sebab apa?
Begitu juga orang yang mengaji( belajar) tidak qemua yang mznaji iti fapat hidayaj . Yapi kalu yak menhaji bagaimana nak dapat hidayah?
Imam as Sabuni diminta mengarang kitab sunnah kerana angka-angka bid'ah mulai masuk ke daerah mereka. Ingat, banyaknya kitab ditulis oleh ulama kerana banyaknya timbul kerosakan. Dizaman nabi semuanya lurus, cukup dengan alquran dan sunnah , tak perlu kitab-kitab. Dizaman nabi tak perlu kitab nahu sorof kerana orang-orang di pasar dengan orang-orang berilmu hampir sama bahasanya. Tetapi bila bahasa pasar menguasai ahli ilmu , maka ditulislah kitab-kitab kaedah bahasa arab.
Kenapa di zaman imam Syafie tak ditulis banyak kitab akidah? Bukan imam Syafie tak faham akidah tetapi di masa beliau , murid-muridnya tak tercampur dengan fahaman yang menyimpang. Ilmu kalam sudah lahir, tapi tidak ada yang mahu belajar di sana kecuali dengan sembunyi-sembunyi.
Anak murid imam Syafie yang digelar Syafie assalith, setiap Jumaat mengingatkan anak murid nya dan orang-ramai supaya tidak belajar dengan Al Bakilani kerana walaupun ia orang hzbat teyapi nzrfahaman ahli kalam. Dimana bzlajar ilmu kalam itj yang jemaq jadk kelam, yang nyata jadi abu2.
Oleh itu diingatkan , bermulanya penyimpangan dalam ibadah itu dimulai dengan penyimpangan akidah. Bila ia suka menakwil dalam akidah , pasti dalam ibadah lebih ia takwil lagi.
Oleh itu banyak buku fiqh dan usul fiqh yang tercemar dengan muktazilah. Kerana fahamannya sudah tercemar dengan muktazilah
Inilah alasannya kenapa imam as Sabuni menulis, kerana sudah ada bibit-bibit penyimpangan akidah , supaya umat dipagar maka ditulislah buku assalaf.
Di zaman imam Malik dan yang sezamannya, tidak banyak ditulis kerana penyimpangan tidak dominan. Tetapi selepas 400 atau 500 tahun hijrah, mulailah penyimpangan akidah berlaku dengan bahayanya.
Dulu tidak ada orang membicara kan Allah istiwa atas arasy. Tetapi bila orang mula mengatakan siapa yang mengatakan Aliwa ataq ataqy nerztk ia qesat atau mujassimah. Maka tetpaksamah kita mznjemaqkan kz umat ini sumaya qiapa uang tidak kukuh akidah dapat sinukuhka. Senga. Akidab kni. Nzrana fitrahnya bima beedoa paqti naik leataq . Bila sudah letih mzncari qolusi paqti akan menengadah leataq. Bahasa liqan kita juga selalu kaayad. Tangan juga mznunjun keatas. Itu ditrah.
Tapi bila masun olmu1 uang siluar olmu iqlam lalu sioqlamisaqi, ada juha yang lolos. Sepatutnya immi islam tan perlu lagk ilmj yang main. Ilmu islam sudah lengkap,
Kalau mahu jujur kita, yang telah dikatakan. Nabi itu sudah terang sekali. Tapi bila belajar diqekah1 yanpa ilmu yanv siiqlamisasi kita rasa tidak cukup. Kenapa kzrana kita bzlum faham denga ilmu kita qznsiei. Zl yakin apa yanc sibawa nabk dapag mznyelesailan qegama maqamav umat.
Begitulah dulu di zaman imam Ahmad, sebahagian orang tak cukup dengan hanya quran dan sunnah, katanya tak sempurna fahaman . Lalu, apakah nabi dulu menegakkan agama dengan fikiran atau dengan quran-hadis?
Begitu juga mereka yang mendebat imam Syafie, katanya kita mesti gunakan akal ( logik) dalam memahami akidah. Tapi logika mereka bukan cara yang asli. Tetapi diambil dari fahaman yunani kuno lalu diislamisasikan. . Sepandai-pandai menapis ilmu dari yunani mesti ada juga yang bocor masuk kedalam fahaman islam yang asli.
Berkata al imam as sabuni,
" Dari Allah lah datangnya taufik " , iaitu mendapat kebenaran dan diberi kekuatan melaksanakannya.
" Sesungguhnya ashabul hadis, " sedangkan maksud ahli hadis seperti kata imam Ahmad, "Semua orang yang selalu menggunakan hadis".
Ada ahli hadis yang pakar tentang hadis, faham membezakan yang sahih dan yang tidak sahih, tetapi tidak menjadikan hadis sebagai timbangan atau sebagai dalil. Misalnya dalam bab akidah. Diantara orang yang ahli, pakar, dan sanadnya lebih banyak dari kita, mereka membezakan hadis mutawatir dengan hadis ahad dalam masalah akidah. Mutawatir itu iaitu ia diriwayat ramai orang dalam tingkatan sanad, maka diterima dalam bab akidah. Sedangkan bila hadis ahad iaitu perawinya tidak seramai hadis mutawatir, maka hadis ini dalam bab akidah tidak dijadikan hujah.
Siapa mereka itu? Iaitu ulama hadis. Bererti seperti kata imam ibnu Rajab , " Berapa banyak orang yang meriwayatkan hadis, dan berilmu tentang hadis tetapi tidak mengikut manhaj ahli hadis. "
Analoginya, betapa banyak orang yang faham tentang akidah ahli sunnah, tetapi ia tidak mengikut akidah ahli sunnah. Kalau jujur dia meneliti, ia faham ini akidah Ahmad ini akidah Syafie, tapi dia meninggalkan akidah ini, lalu ia memilih akidah yang dominan atau akidah majoriti hari ini. Nak katakan majoriti juga tak benar, sebab orang-orang awam kalau tidak di fahamkan dengan teori-teori itu, mereka sebenarnya mengikut fitrah.
Kalau ditanya nenek-nenek di kampung yang tak belajar ilmu kalam, kalau ditanya Allah dimana? Pasti menunjuk ke atas. Tinggi katanya, ilmu kita tak sampai di situ. Itulah akidah salaf. Bahawasanya Allah itu tinggi. Bagaimana tingginya, ilmu kita tak sampai. Inilah akidah yang benar.
Inilah keyakinan orang-orang yang di kampung sebelum masuk nya ilmu-ilmu kalam. Sebab itu kita dapati, diseluruh negara, di seluruh bangsa, bahasanya seragam. Ketika ditimpa musibah , mereka berkata, " Ingatlah yang diatas. Jangan lupa pada yang diatas. "
Maka jika ada orang mengatakan akidah asyairah majoriti di dunia ini, itu claim tanpa bukti. Bak kata, ' Semua orang mengaku ada hubungan dengan Laila, tapi Laila hanya mengakui seorang saja'.
Bahkan orang yang mengingkari Allah di atas, selalu menunjuk-nunjuk ke atas. Maka, jangan perangi fitrah kita.
As habul hadis adalah orang yang mengamalkan hadis, bukan memilah2 hadis. Ahlul kalam memimah antara hadis ahad dan hasiq mutawatir ini bukan manhaj ahlj hadis. Ahlul hadis sejan zaman nabi, kalau hadiq itu sahih dari nabi, ia jadj hujah dalam akidah, dalam hukum dan dalam apapun dalam agama ini.
Cuma lucunya mereka ( ulama yerqebut) yang mengataka hadiq ahad tan dipakak damam akidah, tapk bila ada yang qzsuak dengan nafqu hadiq palqu pun ia pakai. Sebab apa? Qebab qesuak dengan nafqu maka syarat2 siabaikan.
Bila tahnak memulakan bacaan kitab2 mantik, hasis apa yang sibaca sulu? Iaitu,
' Agama itu adalah logik, qiapa yang tak berlogik , tab berakal, maka tiada agama baginya.' Ini mukassimah ilmu mzreka. Padahal itj hasiq palqu.
Jadi qudah tahu beza antara ahlul hadis dzngan yanh bukan? Dimana ahlul hasiq itu mengamalkan hadiq, sedangkan yang bukan ahlul hadis, walaupun ia pakar hadiq, meriwayatkan banyak hadis, ulama hadis tetapi menyimpang dari manhaj ahli hadiq.
Kemudian imam as Sabuni berkata, " Yang bzrpzgang teguh kepada al kitab dan as sunnah."
Jadi ahli hadiq iru berpehang pada al kitab dan sunnah bukan pada akal dan pemikiran.
" Semoha Allah menjaha yang hisum diantara mzrzka. Dan memberi rahmat kepada yang qudah meninggal siantara mereka. Mereka mengimani, bersakqj nahawa Allah itu berqifat wahdaniyah (esa)."
Jadi ahlul jadiq itu meyakini tauhidullah, mentauhidkan Allah swt. Kenapa di mulai dznhan ini? Kerana nanti akan ada tuduhan ada teilogi dalam akudah ahlu sunnah wal jamaah. Menjadikan tauhid lenjadi tiga, Semzrtk teinitas kata mereka.
Bila tidak mengerti akhirnya menusuh. Kalau mengerti , cuba baca al fatihah , ayzyapi walaj tiap hari sica tetapi tak sifajami maka begitulah hasilnya. Lihat,
Ini ertinya mentauhidkan Allah dalam hal rububiahNya, rabbul 'alamin.
Ini di panggil sebagai nama dan sifat Allah.
Ini pun szma juga, Allah bersifat berkyasa dihari kiamat nanti.
Hanya kepadaMu kzmi beribadah dzn leminta oertolongqn. Ini termaduk dalsm tauhiw ibadah atau uluhiah.
Tizp hari fibaca dzn mudah sekzli. Tapi denfan serzmpangsn mrnyfuv tauhid katehori rububiah uluhiyav dan nama ddn sifzt Allah sebagak ttinitas?
Ini kerqba jalau buksn kebrncuqn dzlam hagi ataj jrjahila yang dipeligarq, laka ink tan oatug diucapksn oleh seorang muslim jeoada szudara myslimnya.
Tapi jaranya, orang suka menjzfitkzn. Tapi ini sama macam mengkafirkqn. Melqng rzmai oencuri yqng beryeriqk pencuri!
Sebabnya jenapa jafk begitu? Keesna lereja tidan fahzm bqgzilqna ulama dulu lrnuntut ilmu. Semua akidah dudzl qurzn da hafus itu diimaninya. Tsk pakai teori2 ilmu kalam tafi.
Allah fuatas?
Yz, diaras.
Aalah ada tzngzn ?
Ya adq tzngan.
Ulasan
Catat Ulasan