Bismillah.
Assalamu'alaikum,
Ada orang yang membuat bid'ah atau amalan baru iaitu yang tidak ada di zaman nabi, berdalilkan bahawa bid'ah juga ada dibuat di zaman nabi oleh para sahabat. Jadi, mengapa pula bid'ah dilarang di zaman ini? Benarkah begitu?
Sebenarnya bid'ah tidak ada di zaman nabi s..a. w . Maka sebab itu, keliru besar jika ada orang mengatakan sahabat membuat bid'ah di depan nabi lalu nabi benarkan atau izinkan. Misalnya, sahabat solat sunat selepas tiap lepas wudhu' atau membaca zikir waktu iktidal yang tak pernah dibaca nabi . Tapi nabi membenarkannya.
Sebenarnya syariah pada masa itu belum selesai, maka tidak ada yang namanya menambah - nambah . Apabila sahabat membuat sesuatu amal lalu dibenarkan nabi maka itu menjadi syariat. Ada juga yang tak dibenarkan oleh nabi maka itu tidak boleh menjadi syariat. Syariat selesai atau lengkap bila turun ayat ini, iaitu pada 9hb. Zulhijjah tahun 10H,
Maka, dikatakan menambah itu ialah apabila telah setelah sesuatu, baru dikatakan membuat tambahan. Iaitu bermula selepas 9 Zulhijjah tahun 10H.
Kalau rumah kita belum siap, lalu tukang membuat teras, adakah kita kata ia membuat tambahan yang baru? Tentu tidak sebab ia sedang dalam pembinaan. Itu bukan penambahan.
Selepas syariat itu sempurna pada bulan zulhijjah tahun 10 H itu, barulah nabi melarang membuat perkara baru dalam ibadah dan akidah . Maka, sungguh keliru jika ada orang mengata kan ada bid'ah di zaman nabi.
Jika kita katakan ada bid'ah di zaman nabi, lalu kita pun sekarang membuat bid'ah kerana menafsir bidah ada di zaman nabi, maka bid'ah yang kita buat itu menjadi legal pula jadinya. Seterusnya bid'ah pula yang kita samakan dengan sunnah. Ini syubhat yang luar biasa. Syubhat yang telah menenggelamkan banyak umat sebelum ini. Jika nabi saja membolehkan bid'ah, masakan kita di zaman ini tidak boleh?
Maka bermula dari sini berlakulah penyimpangan-penyimpangan yang akhirnya merubah agama ini mengikut akal dan nafsu manusia.
Dari kuliah Dr. Dasman,
Padang Jawa
28/5/24
Ulasan
Catat Ulasan