Bismillah.
Assalamualaikum,
Benarkah sahabat ada membuat bid'ah? Yang mana dengan alasan ini, maka ada orang di zaman sekarang merasa tidak bersalah untuk membuat bid'ah juga dan menamakannya dengan bid'ah hasanah?
Sebenarnya , kerana ada salah faham dalam hal ini, maka berlaku khilaf yang besar. Dan khilaf ini berlarutan hingga ke hari ini sehingga menimbulkan pendapat yang keliru.
Pada zaman nabi s.a.w di Madinah sehinggalah beliau wafat, syariat belum lagi lengkap sehinggalah turun ayat 3, surah al Maidah ini:
Allah SWT berfirman bermaksud: “…Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu…” (Surah al-Ma’idah, ayat 3)
Ayat ini dengan jelas menandakan bahawa syariat Islam sudah lengkap. Tiada yang kurang tiada yang lebih. Jadi, dalamasa syariat sedang di turunkan, maka jika ada sahabat yang membuat amal-amal tertentu dan diketahui oleh nabi, maka nabi s.a.w akan mengesahkannya atau menolaknya . Jika tepat dengan syariat nabi terima, jika tidak maka nabi tolak. Maknanya bukan para sahabat boleh sewenang-wenangnya membuat amalan baru. Maka selepas turun ayat di atas nabi s.a.w tidak lagi membenarkan apa-apa amalan untuk di tambah.
Tidak ada istilah sahabat membuat bid'ah atau menambah amalan. Kerana di masa itu syariat belum lengkap. Yang dikatakan menambah-nambah itu apabila syariat sudah lengkap tapi dibuat amalan baru maka itu dipanggil menambah-nambah dalam syariat atau bid'ah. Kalau syariat masih belum lengkap , itu dipanggil mengisi syariat yang belum sempurna . Tetapi dengan pengesahan dari nabi s.a.w sendiri . Kerana syariat Islam itu di sempurnakan secara beransur-ansur, bukan sekaligus.
Umpama rumah yang belum siap. Jika si tukang itu mahu membuat tingkap atau pintu, maka itu tak dikatakan menambah rumah. Itu dikatakan menyiapkan rumah kerana memang rumah itu belum siap. Apabila rumah sudah siap lengkap segala-galanya , jika si tukang ingin membuat lagi apa-apa tambahan binaan , maka itu baru dipanggil menambah rumah. Jikalau rumah pun belum siap maka tak dipanggil menambah rumah, itu dipanggil menyiapkan rumah.
Jadi, di sinilah berlakunya kekeliruan apabila ada orang mengatakan ada bid'ah di zaman nabi s.a.w. Jika mereka mengatakan nabi sendiri membenarkan bid'ah maka kenapa sekarang mereka tidak boleh membuat bid'ah? Inilah kekeliruan yang benar-benar menjadi penyakit dalam kehidupan umat ini.
Jika mereka fikir bid'ah ini tidak mengapa, akhirnya bid'ah akan menjadi sunnah pula bagi mereka . Inilah syubuhat yang banyak menenggelamkan umat.
Kesimpulan.
Bila bid'ah itu menjadi legal/ diterima, maka dari sinilah bermula berlakunya penyimpangan-penyimpangan dalam agama , kerana yang namanya syubuhat itu selalunya berdalil juga. Tetapi samada dalilnya yang tidak sahih atau pengambilan dalilnya yang tidak sahih. Maka di sini perlu ada hadis nabi s.a.w untuk menafsirkan hadisnya sendiri.
Padang Jawa.
4/8/23
Ulasan
Catat Ulasan