Bismillah,
Assalamu'alaikum,
Ini pengalaman yang diceritakan oleh ustaz Ahmad Zainuddin al Banjari (Indonesia) semasa beliau belajar di Madinah dan menjadi penterjemah bahasa Arab dalam musim haji. Ianya satu soal jawab antara seorang penceramah dengan salah seorang hadirin dari jemaah haji.
Syeikh ( penceramah) itu kebetulan waktu itu membahaskan tentang mahabbatun nabi. Iaitu kecintaan kepada nabi s.a.w. Salah satu tanda kecintaan kita kepada nabi adalah dengan tidak beribadah kecuali dengan apa yang dicontohkan atau petunjuk dari nabi, katanya. Itulah hasil atau tanda kita cinta pada beliau. Kalau kita cinta seseorang, kita akui dan ikuti dia. Kalau tidak, maka cinta kita sudah menyimpang.
Iaitu mengikut beliau dalam syariat dan tidak mengada-adakan sesuatu yang bukan pentunjuk beliau atau dipanggil bid'ah. Salah satu perkara bid'ah itu kata syeikh itu, adalah memperingati hari kelahiran rasul s.a.w. Sampai di situ, ada seorang hadirin bangun bertanya, katanya,
Hadirin: Syeikh saya mahu bertanya! Apa dalilnya dilarang menyambut hari kelahiran nabi itu? Apa dalilnya? Bukankah itu mendatangkan kebaikan, kecintaan, ada silaturrahim, membaca sejarah nabi, bahkan banyak kebaikan di sana.? ( dengan marahnya)
Syeikh: Tenang, tenang, minum dulu tuan.. ....
Tuan , sebelum saya menjawab, saya ingin bertanya dulu satu perkara.
Apakah memperingati kelahiran nabi itu tuan anggap baik atau buruk?
Hadirin : Ya tentu baik, kalau tak baik masakan kami mahu memperingatinya?
Syeikh: Kalau tuan mengatakan itu baik maka saya mahu bertanya lagi, apakah kebaikan itu diketahui oleh rasulullah s.a.w ? Jawab ya atau tidak.
Apakah rasulullah tahu kebaikan itu atau tidak? Ya atau tidak?
Hadirin: Tapi syeikh.... ini kan satu kebaikan, ini mahabbah rasul , ini silaturrahim.
Syeikh: Tuan hanya jawab antara dua, ya atau tidak saja. Saya mahu itu saja.
Hadirin: ( akhirnya menjawab) Ya , diketahui!
Syeikh: Astaghfirullah...tuan , takutlah kepada Allah. Ketika tuan mengatakan kebaikan itu diketahui oleh rasulullah s.a.w bererti tuan sudah menuduh rasul s.a.w telah menyembunyikan satu kebaikan dari umatnya. Buktinya apa? Sampai rasulullah s.a.w wafat, beliau tidak pernah mensyariatkan perkara mengingati hari kelahirannya kepada umatnya.
Hadirin : ( merah padam mukanya serta gelisah)
Syeikh: Tuan saya ingin bertanya lagi, apakah kebaikan menyambut hari kelahiran nabi itu diketahui nabi atau tidak? Kalau di ketahui maka bererti rasul sudah tidak menyampaikan satu kebaikan dengan sengaja kepada umatnya. Jadi adakah rasul ketahui atau tidak bahawa itu satu kebaikan?
Hadirin: Ya udah, tidak diketahui oleh rasul s.a.w.
Syeikh: Astahgfirullah... tuan takutlah kepada Allah. Jika rasul tidak mengetahuinya akan hal itu, bermakna rasul s.a.w tidak mengetahui sebahagian syariat, seolah-olah nabi itu jahil. Tuan telah menuduh nabi jahil tentang syariat!
Selepas itu kerana suasana yang tegang, syeikh itu pun keluar , masuk ke dalam kereta nya sambil menunggu Ustaz Ahmad Zainuddin datang.
Di dalam kereta , syeikh itu bercerita kepada ustaz tadi bahawa bila dia keluar tadi, orang yang bertanya tadi datang kepadanya, lalu berkata, ' Saya punya jemaah di Insonesia ada ratusan ribu. Dan saya bertaubat atas semua yang saya lakukan, '
Kemudian dia memeluk syeikh dan selesailah pertemuan itu.
Dalil yang palsu.
Ada orang mengatakan ini dalil hadits menyambut hari kelahiran nabi, tapi lihat apa statusnya:
Dalam kitab Madarij al-Suud, Imam Nawawi al-Bantani menulis hadis tentang keutamaan merayakan Maulid Nabi, yang berbunyi,
"Nabi Saw bersabda: 'Barang siapa mengagungkan hari kelahiranku, niscaya aku akan memberi syafaat kepadanya kelak pada Hari Kiamat. Dan barang siapa mendermakan satu dirham di dalam menghormati kelahiranku, maka seakan-akan dia telah mendermakan satu gunung emas di jalan Allah'."
Pensyarah Ilmu Hadis Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah mengungkapkan bahwa redaksi hadits tersebut tidak termuat dalam kitab-kitab induk hadits iaitu Shahih Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan At-Tirmidzi, Sunan An-Nasa’i, dan Sunan Ibnu Majah. Bahkan tidak terdapat pula dalam Musnad Ahmad, Al Muwaththa’ Imam Malik dan Sunan Ad Darimi.
Kalau kita lacak/ ukur dengan menggunakan takhrij hadis, riwayat ini tidak ditemukan satu pun dalam kitab induk hadis apapun. Karena tidak ditemukan, maka dalam kajian ilmu hadis biasanya ini termasuk dalam kategori indikator hadis palsu,"
Bahkan nabi pernah mengancam orang yang berdusta atas nama nabi dengan katanya,
“Barangsiapa yang berdusta di atas namaku dengan sengaja maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (110)]
Maka, berhati-hati lah dalam mengada-adakan sesuatu di dalam agama ini. Umat kristian tersesat kerana mengadakan sesuatu yang tidak disyariatkan di dalam kitab Injil.
Padang Jawa.
1/10/23
Ulasan
Catat Ulasan