Langkau ke kandungan utama

78) BOLEHKAH SALAHKAN TAKDIR BILA BERBUAT DOSA?

 Bismillah.
Assalamualaikum,

     


       Jika ada   orang bertanya  adakah manusia patut dihukum kerana kesalahannnya dan kemaksiatannya,  padahal Allah telah  mentakdirkan hal tersebut sejak di lauh mahfuz lagi?

        Maka di jawab oleh Syeikh Muhammad bin Shalih Utsaimin lebih kurang begini:

       ' Ya, memang benar manusia akan dihukum kerana  kesalahan   dan  dosanya yang ia  lakukan.  Jika kesalahann itu bukan kesalahan kesyirikan,  maka samada ia akan dihukum atau tidak ia    bergantung kepada kehendak  Allah.  Tidak diragukan lagi bahawa  setiap  kesalahan ianya adalah dalam ilmu Allah dan kehendaknya.  Hal tersebut telah tertulis di lauh mahfuz dan telah diketahui Allah sejak ia dalam perut ibunya lagi.

        Jika Allah tidak mengetahuinya  bermakna Allah itu lemah dan ilmunya terbatas. Itu mustahil.

       Akan   tetapi apa  yang  tertulis di lauh mahfuz itu  tidak diketahui  oleh kita manusia . Hingga kita hendak beralasan dengan sebab ia sudah tertulis itu apabila kita membuat kesalahan  . Jika kita memberi alasan ia sudah tertulis , dari mana kita tahu ia tertulis begitu? Apa bukti yang kita tahu ianya ditulis begitu? Sebenarnya itu hanya sangkaan kita yang tanpa bukti sahaja.'
     
         Siapa yang boleh mengatakan seseorang itu akan  melakukan dosa itu dan ini pada masa  sekian-sekian?  Tidak ada manusia  yang  tahu. 

Lihat surah  Luqman:34
"Dan tiada seseorang pun yang betul-betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya."

       Ini bukti bahawa kita tak tahu apa yang akan berlaku di masa akan datang. Atau apa yang akan terjadi esok atau bila kita mati .

        Jika kita memberi alasan sesuatu  perbuatan kita yang akan  datang itu sudah ditakdir,  maknanya kita sudah tahu sebelum ianya terjadi.  Sebab itu sebahagian ulama berkata , " takdir itu bersifat rahsia dan tertutup dan  tidak diketahui sehinggalah  ianya terjadi".

       Jika dia masih juga mahu memberi alasan dia bermaksiat kerana takdir, kita ikat saja dia dan letak dia di tengah jalan biar dia dilanggar kereta. Bila dia kena langgar katakan padanya ini sudah takdir. Adakah dia mahu? Mesti dia tidak mahu. Kalau begitu tidaklah benar dosa kita itu adalah disebabkan takdir semata-mata.. Sebab kalau dia beralasan itu sebab takdir dia mesti sanggup dan terima  ia  kena langgar tadi di sebab takdir juga.

         Tanyalah ia apakah ia tahu hujan  akan turun esok? Tentu tidak.  Sesudah hujan  turun barulah ia tahu Allah telah takdirkan hujun turun. 

Lihat surah al A'raf :168
168." Dan Kami pecahkan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan ada yang tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran)"

       Allah berikan seseorang itu nikmat dan musibah untuk menguji manusia. Manusia dikurniakan akal tidak seperti haiwan. Manusia boleh memilih mana yang baik mana yang buruk.

       Jikalau alasan  mereka itu dibenarkan maka tidaklah ada azab Allah lagi kepada orang yang berdosa. Maknanya tidak ada beza orang yang zalim dan orang yang kena zalim.

   Lihat surah an nisa;165

165." Rasul-rasul itu adalah sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, agar tidak ada alasan bagi manusia untuk membantah Allah setelah rasul-rasul itu diutus. Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana."


        Sekiranya alasan takdir itu diterima maka tidak lah berguna nabi dan   rasul di utuskan kepada manusia, mengajar dan mengajak manusia supaya berbuat kebajikan dan menjauhkan yang buruk.

         Nabi bersabda " setiap orang telah ditentukan tempatnya samada di syurga atau dineraka  . Para sahabat bertanya  , "kenapa kita tidak meninggalkan  amal lalu berserah kepada takdir  saja?
        
        Baginda menjawab  " tetaplah beramal kerana manusia itu dimudahkan  sesuai dengan suratan  takdirnya. Kemudian beliau membaca ayat,  "maka sesiapa yang memberikan hartanya dijalan Allah  dan  bertaqwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik( Syurga) maka akan  Kami              mudahkan  baginya jalan menuju kebahgiaan (syurga), Adapun orang yang kikir dan  merasa dirinya cukup ( tak perlu pertolongan Allah) dan mendustakan pahala yang terbaik maka Kami akan mudahkan   baginya jalan  menuju kesukaran ( neraka)  .
( hadis Bukhari :4949)



Kesimpulan.

         Sungguh  takdir  itu hanya diketahui oleh Allah ilmunya.  Ia bersifat rahsia dan tertutup kepada pengetahuan manusia. Kita hanya diperintahkan beramal soleh  semampu kita dan   menjauhkan  dari dosa. Inilah yang dituntut kita melakukannya. Bukan  menjadi seperti orang yang tidak berakal yang melakukan  apa saja selepas itu  menyalahkan takdir.



Klang.
2/8/23

    

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

164) APAKAH TANGGUNGJAWAB YANG SANGAT DILUPAKAN OLEH PARA IBUBAPA ?

Bismillah. Assalamu'alaikum,         Bila hari hujan  kita pakai baju hujan supaya tak basah. Sedangkan itu hujan je. Dan bila hari panas, kita tak tahan panas, sebab itu kita pasang khemah. Pada hal panas di dunia ini taklah sepanas di akhirat. Api di akhirat nabi kata panasnya 69 kali ganda daripada api di dunia. Di akhirat ahli neraka bukan duduk tepi api tetapi di dalam api.  Pakaian ahli neraka bajunya dari api. Kemudian dituang dari atas kepalanya air yang menggelegak. Lalu masuk ke dalam badan menghancur kan semua isi perut kemudian merebak ke kulit hingga hangus kulitnya.        Bila badan terbakar hangus sampai ke hati, Allah tukar kulit yang baru, seperti firman Allah,          Bila kulit  sudah hangus ia takkan rasa kepanasan lagi, maka Allah tukar dengan kulit yang baru. Kerana Allah mahu  ahli neraka yang dulu suka buat dosa itu terus merasa kan azab.  Sebab itu pilihan mereka di dunia dulu. Mereka tahu perbuatan mereka dulu boleh menyebabkan ma

168) BENARKAH SAHABAT NABI MEMBUAT BID'AH?

Bismillah. Assalamu'alaikum,       Ada orang yang membuat bid'ah atau amalan baru iaitu yang tidak ada di zaman nabi, berdalilkan bahawa bid'ah juga ada dibuat di zaman nabi oleh para sahabat. Jadi, mengapa pula bid'ah dilarang di zaman ini? Benarkah begitu?          Sebenarnya bid'ah tidak ada di zaman nabi  s..a. w .  Maka sebab itu, keliru besar jika ada orang mengatakan sahabat membuat bid'ah di  depan nabi lalu nabi benarkan atau izinkan. Misalnya, sahabat solat sunat selepas tiap lepas wudhu' atau membaca zikir waktu iktidal yang tak pernah dibaca nabi . Tapi nabi membenarkannya.         Sebenarnya syariah pada masa itu belum selesai, maka tidak ada yang namanya menambah - nambah . Apabila sahabat membuat sesuatu amal lalu dibenarkan nabi maka itu menjadi syariat. Ada juga yang tak dibenarkan oleh nabi maka itu tidak boleh  menjadi syariat. Syariat selesai atau lengkap  bila turun ayat ini,  iaitu pada 9hb. Zulhijjah tahun 10H,

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicintai oleh kedua  ibubapanya.  Tugas ibubapa       Maka tugas ibubapa bukan  sahaja mem