Bismillah.
Assalamualaikum,
Jika ada orang bertanya adakah manusia patut dihukum kerana kesalahannnya dan kemaksiatannya, padahal Allah telah mentakdirkan hal tersebut sejak di lauh mahfuz lagi?
Maka di jawab oleh Syeikh Muhammad bin Shalih Utsaimin lebih kurang begini:
' Ya, memang benar manusia akan dihukum kerana kesalahan dan dosanya yang ia lakukan. Jika kesalahann itu bukan kesalahan kesyirikan, maka samada ia akan dihukum atau tidak ia bergantung kepada kehendak Allah. Tidak diragukan lagi bahawa setiap kesalahan ianya adalah dalam ilmu Allah dan kehendaknya. Hal tersebut telah tertulis di lauh mahfuz dan telah diketahui Allah sejak ia dalam perut ibunya lagi.
Jika Allah tidak mengetahuinya bermakna Allah itu lemah dan ilmunya terbatas. Itu mustahil.
Akan tetapi apa yang tertulis di lauh mahfuz itu tidak diketahui oleh kita manusia . Hingga kita hendak beralasan dengan sebab ia sudah tertulis itu apabila kita membuat kesalahan . Jika kita memberi alasan ia sudah tertulis , dari mana kita tahu ia tertulis begitu? Apa bukti yang kita tahu ianya ditulis begitu? Sebenarnya itu hanya sangkaan kita yang tanpa bukti sahaja.'
Siapa yang boleh mengatakan seseorang itu akan melakukan dosa itu dan ini pada masa sekian-sekian? Tidak ada manusia yang tahu.
Lihat surah Luqman:34
"Dan tiada seseorang pun yang betul-betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya."
Ini bukti bahawa kita tak tahu apa yang akan berlaku di masa akan datang. Atau apa yang akan terjadi esok atau bila kita mati .
Jika kita memberi alasan sesuatu perbuatan kita yang akan datang itu sudah ditakdir, maknanya kita sudah tahu sebelum ianya terjadi. Sebab itu sebahagian ulama berkata , " takdir itu bersifat rahsia dan tertutup dan tidak diketahui sehinggalah ianya terjadi".
Jika dia masih juga mahu memberi alasan dia bermaksiat kerana takdir, kita ikat saja dia dan letak dia di tengah jalan biar dia dilanggar kereta. Bila dia kena langgar katakan padanya ini sudah takdir. Adakah dia mahu? Mesti dia tidak mahu. Kalau begitu tidaklah benar dosa kita itu adalah disebabkan takdir semata-mata.. Sebab kalau dia beralasan itu sebab takdir dia mesti sanggup dan terima ia kena langgar tadi di sebab takdir juga.
Tanyalah ia apakah ia tahu hujan akan turun esok? Tentu tidak. Sesudah hujan turun barulah ia tahu Allah telah takdirkan hujun turun.
Lihat surah al A'raf :168
168." Dan Kami pecahkan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan ada yang tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran)"
Allah berikan seseorang itu nikmat dan musibah untuk menguji manusia. Manusia dikurniakan akal tidak seperti haiwan. Manusia boleh memilih mana yang baik mana yang buruk.
Jikalau alasan mereka itu dibenarkan maka tidaklah ada azab Allah lagi kepada orang yang berdosa. Maknanya tidak ada beza orang yang zalim dan orang yang kena zalim.
Lihat surah an nisa;165
165." Rasul-rasul itu adalah sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, agar tidak ada alasan bagi manusia untuk membantah Allah setelah rasul-rasul itu diutus. Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana."
Sekiranya alasan takdir itu diterima maka tidak lah berguna nabi dan rasul di utuskan kepada manusia, mengajar dan mengajak manusia supaya berbuat kebajikan dan menjauhkan yang buruk.
Nabi bersabda " setiap orang telah ditentukan tempatnya samada di syurga atau dineraka . Para sahabat bertanya , "kenapa kita tidak meninggalkan amal lalu berserah kepada takdir saja?
Baginda menjawab " tetaplah beramal kerana manusia itu dimudahkan sesuai dengan suratan takdirnya. Kemudian beliau membaca ayat, "maka sesiapa yang memberikan hartanya dijalan Allah dan bertaqwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik( Syurga) maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kebahgiaan (syurga), Adapun orang yang kikir dan merasa dirinya cukup ( tak perlu pertolongan Allah) dan mendustakan pahala yang terbaik maka Kami akan mudahkan baginya jalan menuju kesukaran ( neraka) .
( hadis Bukhari :4949)
Kesimpulan.
Sungguh takdir itu hanya diketahui oleh Allah ilmunya. Ia bersifat rahsia dan tertutup kepada pengetahuan manusia. Kita hanya diperintahkan beramal soleh semampu kita dan menjauhkan dari dosa. Inilah yang dituntut kita melakukannya. Bukan menjadi seperti orang yang tidak berakal yang melakukan apa saja selepas itu menyalahkan takdir.
Klang.
2/8/23
Ulasan
Catat Ulasan