Langkau ke kandungan utama

78) BOLEHKAH SALAHKAN TAKDIR BILA BERBUAT DOSA?

 Bismillah.
Assalamualaikum,

     


       Jika ada   orang bertanya  adakah manusia patut dihukum kerana kesalahannnya dan kemaksiatannya,  padahal Allah telah  mentakdirkan hal tersebut sejak di lauh mahfuz lagi?

        Maka di jawab oleh Syeikh Muhammad bin Shalih Utsaimin lebih kurang begini:

       ' Ya, memang benar manusia akan dihukum kerana  kesalahan   dan  dosanya yang ia  lakukan.  Jika kesalahann itu bukan kesalahan kesyirikan,  maka samada ia akan dihukum atau tidak ia    bergantung kepada kehendak  Allah.  Tidak diragukan lagi bahawa  setiap  kesalahan ianya adalah dalam ilmu Allah dan kehendaknya.  Hal tersebut telah tertulis di lauh mahfuz dan telah diketahui Allah sejak ia dalam perut ibunya lagi.

        Jika Allah tidak mengetahuinya  bermakna Allah itu lemah dan ilmunya terbatas. Itu mustahil.

       Akan   tetapi apa  yang  tertulis di lauh mahfuz itu  tidak diketahui  oleh kita manusia . Hingga kita hendak beralasan dengan sebab ia sudah tertulis itu apabila kita membuat kesalahan  . Jika kita memberi alasan ia sudah tertulis , dari mana kita tahu ia tertulis begitu? Apa bukti yang kita tahu ianya ditulis begitu? Sebenarnya itu hanya sangkaan kita yang tanpa bukti sahaja.'
     
         Siapa yang boleh mengatakan seseorang itu akan  melakukan dosa itu dan ini pada masa  sekian-sekian?  Tidak ada manusia  yang  tahu. 

Lihat surah  Luqman:34
"Dan tiada seseorang pun yang betul-betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya."

       Ini bukti bahawa kita tak tahu apa yang akan berlaku di masa akan datang. Atau apa yang akan terjadi esok atau bila kita mati .

        Jika kita memberi alasan sesuatu  perbuatan kita yang akan  datang itu sudah ditakdir,  maknanya kita sudah tahu sebelum ianya terjadi.  Sebab itu sebahagian ulama berkata , " takdir itu bersifat rahsia dan tertutup dan  tidak diketahui sehinggalah  ianya terjadi".

       Jika dia masih juga mahu memberi alasan dia bermaksiat kerana takdir, kita ikat saja dia dan letak dia di tengah jalan biar dia dilanggar kereta. Bila dia kena langgar katakan padanya ini sudah takdir. Adakah dia mahu? Mesti dia tidak mahu. Kalau begitu tidaklah benar dosa kita itu adalah disebabkan takdir semata-mata.. Sebab kalau dia beralasan itu sebab takdir dia mesti sanggup dan terima  ia  kena langgar tadi di sebab takdir juga.

         Tanyalah ia apakah ia tahu hujan  akan turun esok? Tentu tidak.  Sesudah hujan  turun barulah ia tahu Allah telah takdirkan hujun turun. 

Lihat surah al A'raf :168
168." Dan Kami pecahkan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan ada yang tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran)"

       Allah berikan seseorang itu nikmat dan musibah untuk menguji manusia. Manusia dikurniakan akal tidak seperti haiwan. Manusia boleh memilih mana yang baik mana yang buruk.

       Jikalau alasan  mereka itu dibenarkan maka tidaklah ada azab Allah lagi kepada orang yang berdosa. Maknanya tidak ada beza orang yang zalim dan orang yang kena zalim.

   Lihat surah an nisa;165

165." Rasul-rasul itu adalah sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, agar tidak ada alasan bagi manusia untuk membantah Allah setelah rasul-rasul itu diutus. Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana."


        Sekiranya alasan takdir itu diterima maka tidak lah berguna nabi dan   rasul di utuskan kepada manusia, mengajar dan mengajak manusia supaya berbuat kebajikan dan menjauhkan yang buruk.

         Nabi bersabda " setiap orang telah ditentukan tempatnya samada di syurga atau dineraka  . Para sahabat bertanya  , "kenapa kita tidak meninggalkan  amal lalu berserah kepada takdir  saja?
        
        Baginda menjawab  " tetaplah beramal kerana manusia itu dimudahkan  sesuai dengan suratan  takdirnya. Kemudian beliau membaca ayat,  "maka sesiapa yang memberikan hartanya dijalan Allah  dan  bertaqwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik( Syurga) maka akan  Kami              mudahkan  baginya jalan menuju kebahgiaan (syurga), Adapun orang yang kikir dan  merasa dirinya cukup ( tak perlu pertolongan Allah) dan mendustakan pahala yang terbaik maka Kami akan mudahkan   baginya jalan  menuju kesukaran ( neraka)  .
( hadis Bukhari :4949)



Kesimpulan.

         Sungguh  takdir  itu hanya diketahui oleh Allah ilmunya.  Ia bersifat rahsia dan tertutup kepada pengetahuan manusia. Kita hanya diperintahkan beramal soleh  semampu kita dan   menjauhkan  dari dosa. Inilah yang dituntut kita melakukannya. Bukan  menjadi seperti orang yang tidak berakal yang melakukan  apa saja selepas itu  menyalahkan takdir.



Klang.
2/8/23

    

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicinta...

174) MENGAPA PERLU KENAL SUNNAH NABI S.A.W?

Bismillah, Assalamu'alaikum,         Mengapa perlu kenal sunnah nabi s.a.w? Kerana dengan itu kita akan kenal apa itu bid'ah. Kenapa perkara ini perlu dibahas? Kerana ramainya orang membahas syariat. Sehingga dengan keahliannya beretorika, atau kepintarannya dalam berlogika, hingga boleh memahamkan orang yang tidak faham , bahawa bid'ah itu sama dengan sunnah.  Dan hingga semua bid'ah itu dianggap bid'ah hasanah.  Sehingga baginya tidak ada lagi bid'ah yang dholalah (sesat).         Dengan mafhum seperti itu, diakui atau tidak diakui, maka setiap kali lahir bid'ah , asal baik dianggap oleh pelakunya, maka mereka panggil ia  bid'ah hasanah.         Oleh itu, daripada kita payah memikirkan definisi bid'ah ini, yang mana definisi bid'ah itu semakin hari semakin berkembang, semakin hari semakin membuka peluang untuk memasukkan hal-hal yang bukan dari sunnah menjadi sesuatu yang tak terpis...

228) APA TANDA ALLAH NAK BERI KEBAIKAN KEPADA SESEORANG ?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,          Bila Allah mahukan kebaikan kepada seseorang, maka Allah beri apa padanya? Adakah Allah beri rumah besar atau duit banyak atau isteri cantik? Jawapannya nabi s.a.w jelaskan dalam satu hadis yang pendek,       Nabi s.a.w bersabda: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ “Barangsiapa yang Allah inginkan padanya kebaikan,  Allah akan fahamkan dia dalam (urusan) agama.” ( HR: Muslim 1037,  Bukhari:71)      Orang yang nak dapat kebaikan, tapi dia cari benda lain. Contohnya dia cari duit, tapi duit bukan semesti nya membawa kebaikan. Buktinya Qarun paling banyak harta tapi dihina oleh Allah swt. Di dunia lagi Allah azab. Nabi Muhammad s.a.w miskin tapi ia paling dicintai Allah sebab ia paling faham agama      Bila kita minta dalam solat dengan membaca ,      Maka jalan yang lurus itu ialah d...