Langkau ke kandungan utama

64) CARA BERFIKIR ORANG BERIMAN

 Bismillah.
Assalamualaikum ,     


      Orang beriman mesti berfikir dengan cara yang berlainan dengan orang yang tidak beriman. Khususnya dalam hal rezeki,  kekayaan dan kekuatan.

 Kenapa berbeza?

        Kerana orang beriman itu berpandukan alquran dan sunnah dalam setiap hal yang dihadapinya. Sedang kan orang kafir tidak percayakan alquran. Apa lagi mahu mengikutnya.
         

        Dalam kisah   pemuda yang beriman dalam surah alkahfi , pemuda beriman  itu mengajak pemuda kaya itu supaya beriman kepada Allah dan hari akhirat, pemuda kaya itu menjawab dengan sombong , katanya,

"dan dia memiliki kekayaan besar, maka dia berkata kepada kawannya (yang beriman) ketika bercakap-cakap dengan dia, "Hartaku lebih banyak daripada hartamu dan pengikutku lebih kuat."
( al Kahfi:34)

           Ia merasa bahawa kekayaannya sudah cukup untuk melindunginya dari sebarang musibah tambahan pula ia mempunyai anak lelaki yang ramai. 

         
        Lelaki beriman itu walau tidak kaya dengan harta tapi Allah beri ia hidayat. Yang dengan hidayat itu ia akan masuk syurga. Itulah pemberian dari Allah yang terbaik. Ia lebih baik dari kebun-kebun dan emas perak orang yang tak beriman itu.

           Dia tidak dengki dengan kekayaan pemuda kaya itu.  Bahkan ia memberi nasihat kepada pemuda kaya itu. 

"Kawannya (yang beriman) berkata kepadanya sambil bercakap-cakap dengannya, "Apakah engkau ingkar kepada (Tuhan) yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian dari setetes air mani, lalu Dia menjadikan engkau seorang laki-laki yang sempurna?"
( al Kahfi:37)

          Ia mengingatkan pemuda kaya akan asal usul kejadiannya dari setitis air mani.  Kenapa rasa bangga dan sombong. Kenapa kufur kepada Pencipta? Kejadian nya hanya berasal dari setitis air mani sahaja. Allah yang jadikan dia dari tanah,  kalau dia tak dijadikan , dia pun tak dapat kekayaan itu. 

          Pemuda beriman itu tidak dengki dan tidak juga bertanya bagaimana ia jadi kaya. Adakah dia tak mahu kaya? Tidak. Sebab dia tahu harta itu adalah ujian bukan  kelebihan. Bahkan dia melihat pemuda kaya tadi syirik kepada Allah walaupun ia kaya.

        Pemuda beriman itu tidak dengki atau cemburu bahkan memberi nasihat kepada pemuda kaya itu.


Lihat al kahfi:38
"Tetapi aku (percaya bahwa), Dialah Allah, Tuhanku, dan aku tidak mempersekutukan Tuhanku dengan sesuatu pun." ( al Kahfi:38)

        Dia mengatakan dia takkan syirik kepada Allah walaupun ia miskin. Dan ia mula berdakwah kepada pemuda kaya itu, katanya,  " jika kau masuk kekebun kamu, maka  katalah   masya allah"

          Masya allah itu bermaksud semua dengan kehendak Allah. Ia itu kembalikan semua nikmat dan  kekayaan itu kepada kehendak Allah. Allah nak bagi kaya boleh, Allah nak bagi miskin pun boleh. Itu semua bukan kebolehan kita.

         Yang kedua bahawa tiada kekuatan kecuali kekuatan   dari Allah. Seperti disebut lagi dalam alkahfi:39:

"Dan mengapa ketika engkau memasuki kebunmu tidak mengucapkan "Masya Allah, la quwwata illa billah" (Sungguh, atas kehendak Allah, semua ini terwujud), tidak ada kekuatan kecuali dengan (pertolongan) Allah, sekalipun engkau anggap harta dan keturunanku lebih sedikit daripadamu."
(Al Kahfi:39)


         Kita tak mampu menyediakan kebun yang luas itu sendiri. Semuanya Allah yang sediakan. Maka sebutlah;
     La quwwata illa billah.

Jadi jika kita ada rumah besar masa masuk bacalah ;

     "Masya allah, la quwwataillabillah,  haza min fadhli rabbi."

( semua kehendak Allah, tiada kekuatan kecuali Allah, ini semua kelebihan dari tuhan penciptaku)

         Dengan faham supaya tidaklah kita rasa itu semua kelebihan dari kita. Dan sebagai tanda syukur kita terhadap nikmat Allah.

        Disamping ia ayat quran maka kita dapat 1 huruf 10 pahala.

        Itulah cara berfikir orang beriman apabila melihat orang mendapat nikmat atau kelebihan. Ia tak sama cara berfikir orang kafir. Bila ia nampak kelebihan pada orang lain maka ia:
1. Tidak dengki
2. Tidak cemburu
3. Tidak berangan-berangan untuk jadi sepertinya.
4. Tahu itu semua itu ujian dari Allah bukan semata-mata kelebihan.
5. Menyerahkan kelebihan yang ada kepada Allah.
6. Berfikir kita tidak ada kekuatan melainkan semua dari Allah.
7. Tidak sombong dengan kelebihan.
8. Hidayat dari Allah lebih besar dari kelebihan dunia.

Kesimpulan.

          Orang beriman berfikir lebih jauh dari sekadar apa yang di lihat. Ia  melihat nikmat di akhirat lebih besar  daripada nikmat dunia ini.


Padang Jawa.
10/7/23


      

         

         

         

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

164) APAKAH TANGGUNGJAWAB YANG SANGAT DILUPAKAN OLEH PARA IBUBAPA ?

Bismillah. Assalamu'alaikum,         Bila hari hujan  kita pakai baju hujan supaya tak basah. Sedangkan itu hujan je. Dan bila hari panas, kita tak tahan panas, sebab itu kita pasang khemah. Pada hal panas di dunia ini taklah sepanas di akhirat. Api di akhirat nabi kata panasnya 69 kali ganda daripada api di dunia. Di akhirat ahli neraka bukan duduk tepi api tetapi di dalam api.  Pakaian ahli neraka bajunya dari api. Kemudian dituang dari atas kepalanya air yang menggelegak. Lalu masuk ke dalam badan menghancur kan semua isi perut kemudian merebak ke kulit hingga hangus kulitnya.        Bila badan terbakar hangus sampai ke hati, Allah tukar kulit yang baru, seperti firman Allah,          Bila kulit  sudah hangus ia takkan rasa kepanasan lagi, maka Allah tukar dengan kulit yang baru. Kerana Allah mahu  ahli neraka yang dulu suka buat dosa itu terus merasa kan azab.  Sebab itu pilihan mereka di dunia dulu. Mereka tahu perbuatan mereka dulu boleh menyebabkan ma

168) BENARKAH SAHABAT NABI MEMBUAT BID'AH?

Bismillah. Assalamu'alaikum,       Ada orang yang membuat bid'ah atau amalan baru iaitu yang tidak ada di zaman nabi, berdalilkan bahawa bid'ah juga ada dibuat di zaman nabi oleh para sahabat. Jadi, mengapa pula bid'ah dilarang di zaman ini? Benarkah begitu?          Sebenarnya bid'ah tidak ada di zaman nabi  s..a. w .  Maka sebab itu, keliru besar jika ada orang mengatakan sahabat membuat bid'ah di  depan nabi lalu nabi benarkan atau izinkan. Misalnya, sahabat solat sunat selepas tiap lepas wudhu' atau membaca zikir waktu iktidal yang tak pernah dibaca nabi . Tapi nabi membenarkannya.         Sebenarnya syariah pada masa itu belum selesai, maka tidak ada yang namanya menambah - nambah . Apabila sahabat membuat sesuatu amal lalu dibenarkan nabi maka itu menjadi syariat. Ada juga yang tak dibenarkan oleh nabi maka itu tidak boleh  menjadi syariat. Syariat selesai atau lengkap  bila turun ayat ini,  iaitu pada 9hb. Zulhijjah tahun 10H,

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicintai oleh kedua  ibubapanya.  Tugas ibubapa       Maka tugas ibubapa bukan  sahaja mem