Salam,
Menjadikan rumah kita sesuai dengan visi hidup_minima adalah mudah ( walau agak berat) yang semua orang boleh faham. Pembersihan dalam rumah adalah mengenalpasti apakah barangan yang tidak diperlukan untuk dinyahkan. Ia mungkin satu keputusan yang berat , tapi kita tahu apa yang perlu dilakukan.
Tetapi jika ia melibatkan hal kewangan yang berkaitan dengan visi bebas_tekanan , ia adalah lebih rumit, yang mana ramai yang tidak dapat mengikutinya. Ianya tidak mudah dilihat sepertimana kita melihat barangan di dalam rumah sendiri.
Berita baiknya ialah kita boleh menggunakan prinsip yang sama dalam hal pembersihan dalaman rumah kita, sesuai bagi siapa saja.
Disini saya senaraikan 6 strategi berkenaan:
1. Tahu apa yang perlu.
Hidup_minima adalah apa saja berkenaan menyahkan segala yang tidak penting dan menyimpan apa yang perlu sahaja. Ianya adalah satu proses peribadi kerana ianya adalah tidak sama antara seseorang dengan yang lain. Apa yang ditinggalkan menunjukkan nilai yang dimiliki oleh seseorang.
Begitu juga dalam hal kewangan. Kita mengenalpasti apakah benda yang perlu untuk dibeli dan yang mana yang kurang penting. Ini penting supaya mudah bagi menyesuaikannya dengan visi hidup_ minima.
2. Nyah dulu, susun kemudian.
Kesilapan terbesar dalam proses menyahkan barangan yang tidak perlu ialah cuba menyusun semula barangan itu sambil tidak menyahkannya langsung. Ini menyebabkan ruang diperlukan untuk barangan tersebut. Akhirnya kita melupakan terus pokok masalah nya iaitu kita tidak memerlukan barangan tersebut tetapi masih disimpan.
Begitu juga dalam hal kewangan. Anda cuba menyusun semula hutang2 dan pembelian dengan berbagai cara. Ini sebenarnya tidak melarikan anda dari bebanan kewangan. Apa yang penting ialah mengenalpasti pembelian yang perlu sahaja dan tidak menambah hutang walau dengan apa cara sekalipun. Sebelum anda dibebani dengan beban kewangan yang berat.
3. Mulakan dengan yang ringan.
Seperti untuk membersihkan rumah dari barangan yang tak diperlukan lagi, haruslah dengan cara kecil2an dan ringan dahulu. Bukanlah sekaligus dengan barangan yang berharga atau bernilai tinggi.
Begitu juga dalam hal kewangan. Kita mengenepikan perbelanjaan yang kurang penting yang bernilai kecil dahulu. Contohnya jika melanggan TV berbayar, tapi kita pun tidak ada masa untuk menonton, elok dipotong sahaja. Atau makan luar secara kerap, boleh dikurangkan kekerapannya.
4) Setiap barang ada tempatnya.
Di dalam rumah minimalis, setiap tempat adalah untuk barang2 yang perlu saja. Yang tak diperlukan boleh dikeluarkan .
Begitu juga hal kewangan. Mana2 perbelanjaan yang membazir, tidak bermenafaat, haruslah dihentikan. Wang yang ada bolehlah digunakan kearah yang lebih berguna seperti infak ke fakir miskin, menziarah saudara mara, tabung hari tua dan sebagainya.
5). Secara rutin.
Membersihkan ruangan dengan sedikit-sedikit tetapi secara harian lebih baik daripada menunggu dibuat banyak sekaligus. Kerana ianya dapat menjimatkan ruang, masa , tenaga dan emosi.
Contohnya bila kita menerima emel yang melambak, seelokya kita buang emel yang tak berguna setiap hari sedikit demi sedikit. Daripada menunggu ribuan emel masuk baru nak dipilih. Ianya menyebabkan kekecewaan bila tidak berjumpa mencari emel penting yang entah dimana letaknya dicelah lambakan emel itu.
Begitu juga dalam kewangan. Rajin2lah memeriksa akaun pembelian dan bayaran kita. Dan mula berhenti dari membuat transaksi yang tidak perlu sangat. Jangan menunggu hingga datangnya bil2 yang merimaskan kita.
6. Ianya kerja yang berterusan.
Pembersihan ruangan bukanlah satu kerja yang 'sekali-siap'. Kita harus melakukannya terus dan terus. Kerana barangan ada yang masuk dan ada yang keluar. Mungkin kita perlu kan ia disatu masa, dan tak perlukannya dimasa yang lain.
Begitu juga dalam kewangan kita. Kita harus selalu memeriksa wang masuk dan keluar supaya apa yang kurang penting boleh dihentikan dan jika perlu menambah pendapatan . Dengan itu kita mendapat kelegaan dalam masalah kewangan.
Padang Jawa
11/2/19
Menjadikan rumah kita sesuai dengan visi hidup_minima adalah mudah ( walau agak berat) yang semua orang boleh faham. Pembersihan dalam rumah adalah mengenalpasti apakah barangan yang tidak diperlukan untuk dinyahkan. Ia mungkin satu keputusan yang berat , tapi kita tahu apa yang perlu dilakukan.
Tetapi jika ia melibatkan hal kewangan yang berkaitan dengan visi bebas_tekanan , ia adalah lebih rumit, yang mana ramai yang tidak dapat mengikutinya. Ianya tidak mudah dilihat sepertimana kita melihat barangan di dalam rumah sendiri.
Berita baiknya ialah kita boleh menggunakan prinsip yang sama dalam hal pembersihan dalaman rumah kita, sesuai bagi siapa saja.
Disini saya senaraikan 6 strategi berkenaan:
1. Tahu apa yang perlu.
Hidup_minima adalah apa saja berkenaan menyahkan segala yang tidak penting dan menyimpan apa yang perlu sahaja. Ianya adalah satu proses peribadi kerana ianya adalah tidak sama antara seseorang dengan yang lain. Apa yang ditinggalkan menunjukkan nilai yang dimiliki oleh seseorang.
Begitu juga dalam hal kewangan. Kita mengenalpasti apakah benda yang perlu untuk dibeli dan yang mana yang kurang penting. Ini penting supaya mudah bagi menyesuaikannya dengan visi hidup_ minima.
2. Nyah dulu, susun kemudian.
Kesilapan terbesar dalam proses menyahkan barangan yang tidak perlu ialah cuba menyusun semula barangan itu sambil tidak menyahkannya langsung. Ini menyebabkan ruang diperlukan untuk barangan tersebut. Akhirnya kita melupakan terus pokok masalah nya iaitu kita tidak memerlukan barangan tersebut tetapi masih disimpan.
Begitu juga dalam hal kewangan. Anda cuba menyusun semula hutang2 dan pembelian dengan berbagai cara. Ini sebenarnya tidak melarikan anda dari bebanan kewangan. Apa yang penting ialah mengenalpasti pembelian yang perlu sahaja dan tidak menambah hutang walau dengan apa cara sekalipun. Sebelum anda dibebani dengan beban kewangan yang berat.
3. Mulakan dengan yang ringan.
Seperti untuk membersihkan rumah dari barangan yang tak diperlukan lagi, haruslah dengan cara kecil2an dan ringan dahulu. Bukanlah sekaligus dengan barangan yang berharga atau bernilai tinggi.
Begitu juga dalam hal kewangan. Kita mengenepikan perbelanjaan yang kurang penting yang bernilai kecil dahulu. Contohnya jika melanggan TV berbayar, tapi kita pun tidak ada masa untuk menonton, elok dipotong sahaja. Atau makan luar secara kerap, boleh dikurangkan kekerapannya.
4) Setiap barang ada tempatnya.
Di dalam rumah minimalis, setiap tempat adalah untuk barang2 yang perlu saja. Yang tak diperlukan boleh dikeluarkan .
Begitu juga hal kewangan. Mana2 perbelanjaan yang membazir, tidak bermenafaat, haruslah dihentikan. Wang yang ada bolehlah digunakan kearah yang lebih berguna seperti infak ke fakir miskin, menziarah saudara mara, tabung hari tua dan sebagainya.
5). Secara rutin.
Membersihkan ruangan dengan sedikit-sedikit tetapi secara harian lebih baik daripada menunggu dibuat banyak sekaligus. Kerana ianya dapat menjimatkan ruang, masa , tenaga dan emosi.
Contohnya bila kita menerima emel yang melambak, seelokya kita buang emel yang tak berguna setiap hari sedikit demi sedikit. Daripada menunggu ribuan emel masuk baru nak dipilih. Ianya menyebabkan kekecewaan bila tidak berjumpa mencari emel penting yang entah dimana letaknya dicelah lambakan emel itu.
Begitu juga dalam kewangan. Rajin2lah memeriksa akaun pembelian dan bayaran kita. Dan mula berhenti dari membuat transaksi yang tidak perlu sangat. Jangan menunggu hingga datangnya bil2 yang merimaskan kita.
6. Ianya kerja yang berterusan.
Pembersihan ruangan bukanlah satu kerja yang 'sekali-siap'. Kita harus melakukannya terus dan terus. Kerana barangan ada yang masuk dan ada yang keluar. Mungkin kita perlu kan ia disatu masa, dan tak perlukannya dimasa yang lain.
Begitu juga dalam kewangan kita. Kita harus selalu memeriksa wang masuk dan keluar supaya apa yang kurang penting boleh dihentikan dan jika perlu menambah pendapatan . Dengan itu kita mendapat kelegaan dalam masalah kewangan.
Padang Jawa
11/2/19
Ulasan
Catat Ulasan