Bismillah
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Keberkatan
Jika orang bertanya, apakah keberkatan ada pada manusia?
Jawapannya: Ya, keberkatan boleh terdapat pada manusia, dengan izin dan kehendak Allah. Bukan dengan kehendak manusia itu sendiri
Dalam Islam, Keberkatan (barakah) bermaksud :
' Kebaikan yang banyak, yang berterusan dan bertambah, sama ada pada diri, amalan, masa, harta, anak keturunan, atau ilmu.'
Berkat bukan datang sendiri daripada manusia, tetapi Allah yang meletakkan barakah itu, dan boleh menyalurkannya melalui orang-orang tertentu seperti para nabi, orang soleh, atau mereka yang taat kepada Allah.
Dalilnya adanya keberkatan
Berikut beberapa dalil dari Al-Qur’an bahawa Allah menyalurkan keberkatan kepada manusia khususnya para nabi :
1. Surah al mukminun, 23:50
“Dan Kami jadikan dia (Isa) dan ibunya sebagai tanda (kebesaran Kami) dan Kami memberi mereka perlindungan di suatu tanah tinggi yang datar lagi mempunyai sumber air yang mengalir.”
(Surah Al-Mu’minun 23:50)
Allah menyebut Nabi Isa dan ibunya Maryam sebagai tanda kebesaran (ayat lain juga menyebut Maryam sebagai wanita yang diberkati, contohnya Surah Al-Imran 3:42-43), menunjukkan keberkatan boleh wujud pada insan pilihan Allah.
2. Surah Maryam, 19:31.
“Dan Dia menjadikan aku (Isa) seorang yang diberkati di mana sahaja aku berada, dan Dia memerintahkan aku (melaksanakan) solat dan zakat selama aku hidup.”
(Surah Maryam 19:31)
Nabi Isa sendiri menyebut Allah menjadikannya “seorang yang diberkati”, bermakna keberkatan boleh diberikan Allah kepada manusia.
Dalil dari Hadis Nabi ﷺ
Nabi ﷺ adalah manusia paling diberkati, dan keberkatan baginda melimpah kepada sahabat-sahabat dan umatnya. Banyak hadis sahih menceritakan air wudhu Nabi ﷺ diambil berkat oleh para sahabat, rambut baginda disimpan sebagai tabarruk, bahkan keberkatan doa baginda menyembuhkan penyakit.
Contohnya:
“Para sahabat biasa berlumba-lumba mendapatkan air bekas wudhu Nabi lalu mengusapnya ke badan mereka.”
(HR Bukhari no. 189)
Ulama sepakat bahawa barakah Allah boleh hadir melalui manusia — para nabi, orang soleh, bahkan anak-anak yang mendoakan ibu bapanya — tetapi sumber sebenar keberkatan adalah tetap dari Allah, bukan manusia itu sendiri.
Dari Allah swt
Ini bermakna, keberkatan adalah dari Allah, tetapi Allah menyalurkan keberkatan itu kepada manusia tertentu — contohnya para nabi, orang soleh, dan mereka yang beramal taqwa. Jadi memang ada “keberkatan” pada manusia, dalam erti Allah memuliakan mereka dan menebarkan manfaat melalui mereka.
Apakah tanda-tanda keberkatan pada manusia?
Bagus soalan ini — sebab ramai orang hari ini sebut “dia ada berkat” tanpa memahami maksud sebenar keberkatan yang ada pada seseorang.
Sebenarnya, keberkatan seseorang tidak dapat dilihat secara zahir semata-mata, tetapi boleh dikenali dengan tanda-tanda berikut, bersandarkan syariat:
1. Akhlak dan amal solehnya
Seseorang yang taat kepada Allah, jauh daripada maksiat, menjaga solat, adab, dan akhlak mulia — maka itu petanda Allah memberi berkat disebabkannya.
Dalilnya:
“Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertakwa, niscaya Kami akan bukakan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi…”
(Surah Al-A‘raf 7:96)
Ini bermakna iman dan taqwa menjadi sebab datangnya berkat dari Allah.
2. Kehadirannya membawa manfaat
Contohnya kehadiran seorang guru, alim ulama, atau orang soleh — membuat orang lain terdorong berbuat baik, menambah ilmu, atau memperbaiki diri. Ini tanda Allah meletakkan barakah padanya.
3. Doanya dimakbulkan
Ada insan soleh yang doanya mustajab, menandakan Allah memberi keberkatan padanya. Nabi ﷺ pernah menyebut tentang orang yang makan dari sumber halal, beribadah dengan ikhlas, lalu doanya lebih dekat diterima (HR Muslim).
4. Kebaikannya berkembang dan berterusan
Amal kebaikannya berpanjangan, memberi kesan selepas kematiannya (contohnya ilmu yang bermanfaat, anak soleh, sedekah jariah).
Dalilnya:
“Apabila anak Adam mati, terputus amalnya kecuali tiga: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.”
(HR Muslim)
Ini tanda berkat hidupnya yang kekal berkesan kepada manusia lain melalui tiga amalan tersebut.
5. Tidak disandarkan semata-mata kepada keramat
Kadang orang kata “berkat” hanya kerana keramat, karamah, atau perkara pelik — padahal yang sebenar adalah taqwa, ilmu, dan akhlak. Jika seseorang taat kepada Allah, barulah layak dianggap berkat, bukan sekadar memiliki kelebihan ghaib yang tidak jelas sumbernya. Sebab para ahli sihir pun ada kajaiban di mata manusia.
Bahaya salah faham tentang keberkatan
Mari saya jelaskan bahaya salah faham tentang keberkatan, kerana ini sangat penting supaya kita tidak terjebak dalam kesesatan atau syirik kecil.
Salah faham tentang keberkatan berlaku apabila:
1. Menyandarkan berkat kepada manusia semata-mata
Ada orang menyangka manusia itu sendiri yang memberi berkat, bukan Allah. Ini salah, kerana barakah hanya dari Allah, walaupun disalurkan melalui manusia tertentu (nabi, orang soleh). Kalau percaya manusia sendiri “memiliki kuasa berkat” tanpa izin Allah, itu boleh menjerumus ke syirik kecil. Kerana keberkatan hanya dari Allah bukan dari manusia itu sendiri.
Maka jika keberkatan itu hanya dari Allah, ia memerlukan dalil , samada dalil al quran atau hadis.
2. Berlebihan memuja (ghuluw)
Kadang orang terlalu memuja guru, wali, atau tokoh agama sehingga menyanjung mereka secara melampau, seolah-olah tidak boleh salah, sampai meminta bantuan ghaib daripada mereka selepas mati, kerana kononya dia ada berkat. Ini jelas salah, dan Nabi ﷺ melarang sikap melampau begini.
Dalilnya,
“Jauhilah sikap berlebihan dalam agama, kerana sesungguhnya yang membinasakan orang sebelum kamu adalah berlebihan dalam agama.”
(HR Ahmad, no. 3248)
3. Terjebak ke dalam khurafat
Contohnya menyangka air basuhan seseorang, pakaian bekasnya, atau tanah tapak kaki orang tertentu boleh memberi berkat secara mutlak. Padahal semua ini hanyalah sebab, bukan penentu. Kalau diyakini sebagai penentu mutlak, jatuh khurafat.
Dalam Islam, keberkatan memang boleh berhubung dengan sesuatu yang ada kaitan dengan orang soleh jika ada dalil — contohnya para sahabat mengambil bekas wudhu Nabi ﷺ, atau rambut baginda, itu memang sabit dalam hadis sahih. Tetapi benda-benda itu bukan berkat dengan sendirinya, ia hanya sebab yang Allah izinkan ketika itu, bukan penentu mutlak.
Kalau orang percaya bahawa:
- air basuhan seseorang (bukan nabi)
- pakaian bekasnya
- tanah tapak kakinya
- tanah kuburnya
secara mutlak ada membawa berkat, tanpa dalil syarak dan tanpa sandaran kepada izin Allah — itu jatuh kepada khurafat atau takhayul, kerana memberi kesaktian kepada benda biasa yang tiada dalil syariat.
Contohnya khurafat hari ini
- menyimpan kain orang alim kononnya pelaris
- menyapu air kaki orang tertentu supaya dapat jodoh
- mengambil tanah tapak kaki seseorang untuk jadi “pelindung”
semua ini tiada asal dalam agama dan boleh membawa kepada syirik kecil kalau diyakini berkuasa mutlak.
Kaedahnya
Asal hukum benda-benda itu harus (neutral), ia tak boleh dianggap berkat mutlak.
Berkat hanya daripada Allah, bukan daripada benda-benda yang tidak ada dalil syarak.
Yang benarnya ialah, kita boleh ambil keberkatan dari ilmu orang soleh, doa mereka, dan teladan hidup mereka.
Tetapi tidak boleh meyakini bahawa bekas air, pakaian, tanah, atau lain-lain daripada mereka secara mutlak membawa kuasa barakah tanpa izin Allah dan tanpa dalil.
4. Mengambil kesempatan
Ada juga orang mendakwa “dia berkat” untuk menarik pengikut, minta derma, atau dijadikan sumber kuasa. Ini menipu atas nama agama. Islam sangat menolak orang menggunakan status “berkat” untuk kepentingan dunia.
5. Menyalahgunakan gelaran keramat
Kadang-kadang orang memuja “keramat” tanpa ilmu, bahkan merendahkan syariat hanya kerana mengikut tokoh tertentu. Ini akan menutup pintu nasihat dan muhasabah, padahal manusia tetap perlu taat kepada syariat, bukan maksum seperti nabi.
Kesimpulan
Kita wajib meyakini bahawa berkat hanya datang dari Allah, bukan dari manusia itu sendiri. Keberkatan perlu ada dalil syarak.
Kita boleh mengambil keberkatan melalui usaha meniru akhlak orang soleh, menuntut ilmunya, dan mendoakan mereka, tetapi bukan memuja mereka melampau seperti menyimpan pakaiannya atau sebagainya sebagai benda berkat.
Semoga bermenafaat dan sila sampaikan kepada orang lain.
Klang.
6/7/2025
Ulasan
Catat Ulasan