Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,

Al quran itu tiada yang salah dan silap. Tetapi bila nabi s.a.w membacakannya didepan orang-orang Quraish, mereka menolak. Mereka juga menolak kenabian nabi Muhammad s.a.w kerana katanya ia cuma orang biasa. Ia menggelar nabi ahli syair , ahli sihir, orang gila dan sebagainya.
Mereka juga menolak kepercayaan manusia akan dibangkitkan kembali. Tapi Allah telah ingatkan mereka bahawa Allah tahu macamana nak membangkitkan kembali manusia. Dan mereka yang menolak maka merekalah yang akan kacau dan dalam kebodohan.
Mengajak berfikir
Logikkah Allah membangkitkan atau menghidupkan manusia setelah ia mati? Maka dalam surah Qaf ayat ke 6 seterusnya, Allah mengajak kita berfikir akan hari kebangkitan itu. Firman Allah dalam surah Qaf: 6,
a) Di ayat ini Allah menegur orang-orang yang ingkar dengan pertanyaan, "Tidakkah mereka melihat ke langit di atas mereka?"
Langit adalah ciptaan yang jelas kelihatan, namun ramai manusia lalai daripada merenung dan mengambil iktibar daripadanya.
Langit juga ialah satu isyarat supaya manusia berfikir secara mendalam tentang kebesaran dan keagungan ciptaan Tuhan.
b) “كَيْفَ بَنَيْنَاهَا” bererti "Bagaimana Kami membinanya"
Di sini Allah suruh kita berfikir bagaimana langit dibina tanpa tiang yang dapat dilihat, terbentang luas dan tetap kukuh.
Ini menunjukkan kekuasaan Allah yang sempurna dalam penciptaan alam semesta yang tak mampu dibuat oleh sesiapa pun.
c) . “وَزَيَّنَّاهَا” bererti "Dan Kami menghiasinya"
Allah memberitahu kita bahawa Dia menghiasi pula langit dengan bintang-bintang, bulan dan matahari yang mana dengan itu menjadikan langit bukan hanya berfungsi, tetapi juga indah dan menakjubkan.
d) . “وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ” – "Dan ia tiada sebarang retak"
“Furuj” bermaksud kecacatan, rekahan, lubang atau keretakan.
Di mana, langit yang sempurna ini tidak ada cela, keretakan atau kerosakan . Ini menunjukkan ciptaan Allah itu lengkap dan teratur.
Tafsir Ibnu Kathir tentang ayat ini:
Menurut ibn Kathir, ayat ini adalah bukti kekuasaan Allah. Yang mana dengan itu menolak kepercayaan syirik kepada Allah dan memperingatkan mereka yang mengingkari kebangkitan.
Langit dijadikan sebagai hujah terhadap kekuasaan Allah yang mana jika Dia mampu mencipta langit seindah itu, maka menghidupkan manusia semula selepas matinya, lebih mudah.
Setelah Allah suruh lihat dan fikir tentang langit, lalu kemudian Allah ajak kita fikir pula tentang bumi ini dalam ayat ke 7 ini,
Penjelasan ayat:
a) “Dan bumi itu telah Kami hamparkan…”
Allah menyebut bahawa bumi dijadikan terhampar luas, sesuai untuk kehidupan manusia dan makhluk lain.
Maksud “hamparan” bukan bumi itu rata sepenuhnya, tetapi maksudnya ia boleh didiami dan dimanfaatkan.
b) “...dan Kami letakkan padanya gunung-ganang…”
Gunung pula Allah cipta sebagai penstabil bumi (pasak) dan ia adalah bukti kehebatan ciptaan Allah.
Gunung juga memainkan peranan dalam kitaran air, suhu, dan kehidupan.
c) “...dan Kami tumbuhkan padanya daripada tiap-tiap jenis tanaman yang indah menawan.”
“Zawj” bermaksud pasangan – iaitu pelbagai jenis tumbuhan, dari warna, bentuk, rasa, dan kegunaan yang berbeza-beza.
“Bahīj” bermaksud indah, menarik, menyegarkan mata dan hati.
Ini semua menunjukkan bahawa ciptaan Allah bukan hanya berguna tetapi juga indah dan menyenang kan hati sesiapa yang melihatnya.
Tafsir Ibnu Kathir tentang ayat 7 ini:
a) Tanaman yang pelbagai ini memberi rezeki kepada manusia dan haiwan.
b) Keindahannya adalah tanda kekuasaan dan kasih sayang Allah terhadap makhluk-Nya.
c) Ayat ini juga bertujuan mengajak manusia berfikir: jika bumi yang penuh nikmat ini dan pelbagai jenis Allah cipta dengan teratur, mengapa mereka ragu dengan hari kebangkitan yang mana Allah juga yang mengadakannya?
Pelajaran dari Allah.
Langit dan bumi itu Allah jadikan bukti atau pelajaran dari Allah supaya manusia berfikir. Ini Allah nyatakan dalam ayat ke 8 ini,
1. “تَبْصِرَةً (tabsirah)” – pengajaran atau pencerahan
Maksudnya:
Semua yang disebut dalam ayat sebelumnya (ciptaan langit, bumi, gunung dan tumbuh-tumbuhan) adalah bukti kebesaran Allah.
Ia menjadi "alat untuk melihat dengan hati" bagi mereka yang mahu berfikir tentang kebesaran Allah.
Di mana, ciptaan itu bukan sia-sia, tetapi untuk membawa manusia mengenal dan tunduk kepada Allah.
2. “وَذِكْرَىٰ (wa zikra)” – dan sebagai peringatan
Dan ciptaan Allah itu juga bagi mengingatkan manusia akan kuasa penciptaan Allah dan hari kebangkitan juga adalah ciptaan Allah juga.
Zikir di sini bukan sekadar sebutan di lisan, tetapi kesedaran dalam jiwa terhadap hakikat kehidupan dan tujuan akhir kehidupan kita ini.
3. “لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ” – bagi setiap hamba yang kembali kepada Allah
“Munīb” bermaksud orang yang selalu kembali kepada Allah, yang hatinya lembut dan bersih, sentiasa ingin taat dan menjauhi maksiat.
Jadi, kita perlu bersifat seperti ini , iaitu kembali mengingati kebesaran Allah, supaya dapat mengambil manfaat dari tanda-tanda kebesaran Allah iaitu langit, bumi dan ciptaannya yang lain.
Tafsir Ibnu Kathir tentang ayat 8 ini:
Ayat ini menunjukkan bahawa tanda-tanda dari ciptaan alam ini adalah untuk orang yang mahu mengambil iktibar. Mereka yang berfikir saja yang akan nampak kehebatan Allah ini. Jika tidak mahu berfikir maka tanda-tanda itu tidak memberi menafaat padanya.
Munib ialah orang yang bertaubat, merendah diri dan kembali kepada kebenaran. Dengan sifat ini saja manusia akan mengakui dan tunduk kepada kebesaran Allah.
Manakala orang yang keras hati dan sombong tidak akan mengambil pelajaran dari ciptaan Allah walaupun melihat bukti nyata di depan mata
Bukti tambahan
Tidak cukup dengan bukti penciptaan langit dan bumi, Allah tambah lagi bukti kehebatannya dalam ayat ke 9 ini.
Penjelasan ayat:
1. “وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكًا” – air yang diberkati
Allah nyatakan bahawa Ia lah yang menurunkan air hujan dari langit. Dan air hujan yang diturunkan dari langit itu disifatkan oleh Allah sebagai "mubārak" (penuh berkat). Kenapa disebut berkat? Kerana ia akan:
- menyuburkan tanah,
- menyegarkan udara,
- menyuburkan tumbuhan,
- memberi manfaat kepada manusia, haiwan dan seluruh ekosistem.
Ia juga kurniaan yang datang tanpa apa-apa upah atau bayaran. Ini mem buktikan kasih sayang dari Allah.
2. “فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ” – lalu Kami tumbuhkan kebun-kebun
"Jannāt" bermaksud kebun yang rimbun dan hijau, menyejukkan pandangan. Maka dengan air hujan itu Allah tumbuhkan jannat.
Ini juga adalah keindahan dan rezeki yang Allah sediakan kepada makhluk-Nya.
3. “وَحَبَّ الْحَصِيدِ” – dan biji-bijian yang dituai
Maksudnya:
Al hasid itu ialah tumbuh-tumbuhan yang menjadi sumber makanan utama manusia, seperti gandum, padi, jagung dan seumpamanya.
“Hasid” juga bermaksud bahawa tanaman itu sudah matang dan boleh dituai, iaitu rezeki yang nyata dan siap digunakan.
Tafsir Ibnu Kathir tentang ayat ke 9 ini:
Allah turunkan hujan. Hujan yang diturunkan Allah menghasilkan pelbagai jenis tanaman dan makanan. Dengan sebab itu air hujan iyu Allah menamakannya
“Mubarak” kerana membawa keberkatan yang luas dan manfaat yang menyeluruh kepada manusia dan haiwan.
Ayat ini juga menguatkan hujah tentang kebangkitan. Iaitu jika Allah mampu menghidupkan tanah yang mati (kering) hanya dengan siraman air, maka menghidupkan manusia semula jauh lebih mudah kerana Allah pernah menciptakan manusia itu.
Pokok kurma
Setelah air hujan, Allah suruh kita lihat pula pokok kurma yang tinggi menegak dan mayang-mayangnya yang elok tersusun dalam ayat ke 10 ini,
Kalau kita lihat pokok kurma dengan mata dan hati maka kita akan dapati:
1. Keindahan dan ketelitian ciptaan Allah
Iaitu pokok kurma yang tinggi dan subur, dengan mayangnya tersusun rapi. Ini menunjukkan betapa hebat dan telitinya ciptaan Allah, bukan sekadar berguna tetapi juga cantik dan teratur.
Dengan itu kita dapat rasakan bahawa Allah Maha Sempurna dalam mencipta dan tiada yang sia-sia dalam ciptaan Nya.
2. Tanda rezeki dan rahmat
Pokok kurma sangat bernilai di kawasan padang pasir kerana ia adalah sumber makanan dan minuman.
“Bāsikāt” (menmenjulang tinggi) dan “nadhīd” (tersusun rapi) menggambarkan kelimpahan dan keberkatan rezeki dari sebatang pokok kurma.
Ini menandakan bahawa rezeki dari Allah bukan hanya mencukupi, bahkan penuh keindahan dan kebaikan.
3. Tersusunnya ciptaan, petunjuk kepada Pencipta
Susunan mayang kurma mengingatkan kita kepada susunan hidup yang Allah kehendaki iaitu hidup ini ada aturannya dan ada tujuannya. Maka hidup manusia pun perlu ada tertib, susunan dan hala tuju yang jelas.
4. Seruan kepada hati yang mahu berfikir
Ayat ini mengajak kita merenung alam dengan hati yang hidup, bukan sekadar melihat dengan mata. Di mana , orang beriman akan melihat pohon dan berkata, “Subhanallah, ini semua tidak terjadi sendiri.”
Rezeki dan kebangkitan semula
Semua tumbuhan yang berbuah, yang berbijian dan sebagainya itu semua adalah untuk menjadi rezeki kepada hidupan seperti Allah nyatakan lagi dalam ke 11 ini,
1. Di sini Allah nak nyatakan bahawa semua nikmat seperti hujan, tanaman, buah-buahan, dan bijian adalah rezeki langsung daripada Allah. Dan Allah kurniakan kepada seluruh manusia tanpa mengira beriman atau kafir, rahmat yang Allah turunkan secara umum .
2. “وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا” – Kami hidupkan bumi yang mati
Bila sesuatu tempat itu kering, tandus dan mati, maka Allah boleh
hidupkan tanah yang kering dan tandus itu dengan siraman air hujan.
Dari tanah yang mati, dengan siraman hujan, Allah hidupkan pokok-pokok , tanam- tanaman . Dan dengan sebab itu haiwan di tempat kembali aktif.
Ini adalah tanda kekuasaan Allah. Allah mampu menghidupkan semula manusia selepas matinya seperti mudahnya Allah hidupka tanah yang mati.
3. “كَذَٰلِكَ الْخُرُوجُ” – Begitulah juga kebangkitan
Jika seperti itu Allah menghidupkan bumi yang mati, begitulah juga Allah akan menghidupkan manusia di akhirat dari kubur.
“Al-khuruj” bermaksud keluar dari kubur, iaitu hari kebangkitan (Yaumul Ba’th).
Tafsir Ibnu Kathir tentang ayat ke 11 ini:
Ayat ini menguatkan hujah tentang kebangkitan selepas mati bahawa ia bukanlah sesuatu yang mustahil.
Jika manusia merenung bagaimana Allah hidupkan tanah yang mati, mereka akan sedar bahawa menghidupkan semula manusia adalah lebih mudah.
Kesimpulan
Kebangkitan selepas mati adalah pasti dan logik, di mana jika tanah yang mati boleh dihidupkan kembali oleh Allah dengan siraman air, manusia yang telah mati pun Allah boleh hidupkan kembali dengan mudah.
Dengan ayat ini juga Allah hendak mengajak kita yakin kepada hari kebangkitan dan bersiap sedia untuk menghadapi masa itu.
Semoga diberi hidayah dan sampaikan kepada orang lain.
Dari kuliah: Ust. Yob
Surau Hidayah
26/5/25
Ulasan
Catat Ulasan