Bismillah.

Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Akidah adalah perkara pokok yang paling penting bagi seorang muslim. Kalau akidah terpesong maka seseorang boleh terkeluar dari senarai orang-orang beriman. Jadi apakah ciri-ciri akidah yang benar itu? Lihat satu persatu,
1) Berlandaskan al quran , sunnah dan ijma' salafussoleh/ sahabat.
Maka , akidah tidak diambil dari per orangan. Misalnya, aku berakidah ini kerana si fulan berkata begitu, kalau ia tidak berkata begitu, maka bukan akidah. Tidak. Akidah yang benar bukan begitu.
Akidah hanya diambil dari al quran, assunnah dan kesepakatan para sahabat. Apa yang diyakini oleh para sahabat itulah akidah yang benar. Apa yang tidak diyakini oleh para sahabat itu bukanlah akidah yang benar.
Contoh yang mudah, apakah para sahabat meyakini nabi keluar dari kuburannya lalu menjenguk-jenguk mereka? Apakah Abu Bakar , Umar, Usman, Ali r.a. , Aishah, Fatimah r.ha meyakini nabi keluar dari kuburan dan menjenguk-jenguk mereka? Kalau mereka ketemu nabi seperti itu, pasti mereka beritahu para sahabat yang lain.
Bukankah banyak masalah timbul selepas nabi wafat? Namun adakah satu riwayat mengatakan ada sahabat bertemu nabi s.a.w dan nabi memberikan solusi kepada masalah mereka? Tidak ada. Sehingga kan terjadi masalah besar antara Ali dan Muawiyah r.a , tidak ada Ali r.a pergi kekuburan rasulullah s.a.w lalu rasulullah s. a.w keluar memberi solusi. Tidak ada.
Tiba-tiba timbul di zaman sekarang , ada yang berkata bahawa nabi jalan-jalan keluar dari kuburan dan mencium lutut nya. Dia itu siapa sebenarnya? Mengalah kan Abu Bakar r.a, Umar r.a dan lain-lainnya? Gunalah logik akal.
Orang Islam tidak boleh sembarang dalam berakidah. Mesti ada dalil . Ada dalil kita beriman , kalau tidak maka tidak boleh beriman. Kerana tidak boleh beriman kepada sesuatu yang tiada dalil. Jangan kita kata, "Ya , mungkin benar." Lalu, bila kita ingin menyelamatkan akidah umat, jika semua berkemungkinan?
Kita disuruh percaya nabi s.a.w yang mulia keluar cium lututnya? Bagaimana rasulullah s.a.w lebih rendah darjatnya dari dia? Itupun ada orang masih percaya.
Oleh kerana itu apa yang tak diyakini para sahabat ia bukanlah akidah.
2) Menerima dalil sahih tanpa syarat
Firman Allah dalam an Nissa':65,
Dalam ayat di atas, Allah menerangkan iaitu bila sesuatu keyakinan yang datang dari rasulullah s.a.w, kita terima tanpa bantahan sedikit pun. Jangan pakai logik lagi. Misalnya nabi kata kiamat itu hari Jumaat. Kita kata Jumaat di Mekah atau dimana? Kalau di Mekah hari Jumaat, di AS masih hari Khamis. Harusnya Allah kata kiamat pada hari Khamis dan Jumaat. Begitukah?
Tetapi bukan begitu caranya , sudah ada dalil terima saja. Yang penting, ayatnya benar , hadisnya sahih. Kerana akal kita tidak sampai, banyak hal yang kita tak mampu fikirkan. Bila ayatnya sahih, bila hadisnya sahih, kita terima saja. Kerana logik akal kita mungkin keliru , kita fikir sesuatu itu tak logik tapi diterima oleh ramai orang. Bila dalilnya benar, tundukkan akal kita kepadanya. Jika kita tak mampu melogikkannya ada ulama yang mampu melogikkannya.
3) Akidah yang benar itu bersanad
Akidah yang benar mesti ada sanad dari fulan, dari fulan, dari fulan sampai kepada sahabat. Iaitu ada dalil yang berasal dari sahabat. Kalau kita buka buku Iktiqad Ahlussunnah wal Jamaah karya al Lalaka'i (wafat 1027 M) dia sebutkan apa akidah Sufian at Tsauri, akidah imam al Bukhari, dan lain- lain, jadi kita tahu akidah kita bukan hasil karangan kita tapi dari para ulama. Imam Ahmad juga ada menulis akidahnya yang dinukil oleh anaknya Abdullah dalam kitab Sunnah.
Dan itulah yang diakui oleh Abul Hasaan Ashaari dengan katanya ," Saya mengikuti akidah Imam Ahmad bin Hanbal", di akhir hayatnya. Jadi, akidah mereka tertulis dan bersanad. Sehingga kita boleh mempertanggungjawab kan akidah yang kita sebar ini bukan karangan kita tetapi akidah para salaf. Yang mereka bangunkan akidah mereka di atas dalil.
4) Akidah yang mudah difahami
Sifat akidah yang benar itu mudah, tidak berbelit-belit. Ada sebahagian orang berkata kalau mahu akidah yang benar harus faham apa itu a'rhad, apa itu ijsim . Kemudian apa maksud hululul. Lalu dibantah oleh ibnu Jauzi, katanya, "Saya yakin Abu Bakar dan Umar r.a ketika ia meninggal ia tak tahu apa itu a'rhad dan ijsim. Jadi, mahu pilih akidah Abu Bakar dan Umar atau akidah orang itu ".
Masakan untuk dapat akidah yang benar kena faham apa itu a'rhad, sifat-sifatnya, khilaf di dalamnya , bila ijsim itu, bagaimana dan sebagainya. Ia sungguh rumit. Hingga masuklah falsafah-falsafah ke dalam akidah. Mengikut logik.
Akidah ahlussunnah mudah. Tidak sulit.
5) Sesuai dengan fitrah
Allah melihat , Allah mendengar, kita faham maksud ayat ini. Iaitu Allah melihat tapi tak seperti kita melihat. Àllah mendengar bila kita bercakap, Allah mendengar apa yang kita katakan. Kita faham itu.
Mudah, fitrah kita menerimanya. Allah mendengar, Allah melihat, selesai. Allah pun berkata dalam al quran,
Datang sebahagian orang katanya, "Allah bukan melihat, tetapi Allah mengilmui yang terlihat, mendengar maksudnya, mengilmui tentang suara. ' Kalau mengikut bahasa Arab , mendengar itu maksudnya mendengar. Tetapi mereka berkata mendengar itu maksudnya mengilmui tentang suara. Melihat maknanya mengilmui tentang pemandangan.
Akidah ahlussunnah menetapkan, orang yang masuk syurga akan melihat Allah pada hari kiamat kelak. Nabi s.a.w bersabda,
"Sesungguhnya kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini (dalam permulaan hadits, diceritakan; waktu itu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam sedang melihat bulan yang tengah purnama).
Kalian tidak berdesak-desakan ketika melihatNya (ada yang membaca la tudhamuna tanpa tasydid dan di dhammah ta’nya, artinya: kalian tidak akan ditimpa kesulitan dalam melihatNya).
Oleh karena itu, jika kalian mampu, untuk tidak mengabaikan shalat sebelum terbit matahari (Subuh) dan shalat sebelum terbenam matahari (Ashar), maka kerjakanlah."
(HR; Bukhari)
Mudah, orang beriman akan melihat Allah seperti sekarang kita melihat bulan. Tapi bukan Allah itu seperti bulan. Datang orang katanya,' Itu tak masuk akal. Allah tak mungkin dilihat di depan mata, berhadapan. ' Itu semua membuat orang bingung, tidak boleh melihat dengan mata? Jadi, melihat dengan apa?
Kalau melihat bukan dengan mata, lalu bagaimana? Kalau bukan melihat dengan mata , itu mengkhayal namanya, itu berbeza. Itulah sulitnya akidah melalui falasah, sulit difahami.
5) Tidak kontradiktif
Akidah yang benar itu bukan sekali begini, sekali lagi begitu. Ia tidak bercanggah atau kontradiktif antara satu sama lain. Ia sentiasa tepat dengan al quran dan sunnah.
Ulama ahlussunnah telah menulis kitab-kitab mengenai akidah mereka seperti murid imam Syafie, al Muzani (174-264H) , ditulis juga akidah imam Ahmad dan lain-lainnya.
Akidah ahlussunnah itu detailnya banyak. Cuma antara cirinya ialah ia dibangun di atas al quran dan sunnah. Kita menerimanya tanpa harus membagaimanakan ia. Kalau Allah kata begini , kita terima saja. Kerana akal kita lemah . Kalau Allah kata begini, rasul kata begini, terima saja. Jangan cuba menentangnya dengan akal kita. Kerana akal kita lemah dalam hal yang ghaib dan kemungkinan salahnya sangat banyak.
Juga akidah ahlussunnah itu mudah, maka tidak sulit untuk diterangkan dan sesuai dengan fitrah manusia. Sebab itu manusia senang menerima.
Kalau kita kata , 'Allah masih sayang pada anda.' Ada orang tak bersetuju, kenapa? Kerana katanya itu tidak logik.
Kita kata, 'Allah masih cinta pada anda. Ibrahim itu kekasih Allah'. Ada orang berkata tak boleh kata begitu, itu salah , tak sesuai dengan Allah. Seakan-akan apa yang ada dalam dalil semuanya salah, semuanya kinayah, kiasan-kiasan.. Seolah-olah kata-kata Allah dalam Al quran semua kiasan yang perlu ditafsirkan. Bererti al quran itu bukan kitab petunjuk tetapi kitab teka-teki. Adakah begitu?
Berbeza fahaman
Bagaimanapun, saudara-saudara kita yang berbeza pemahaman dalam akidah tetap mereka adalah saudara kita. Kalau ada kesalahan kita diskusi, sampaikan, mereka juga muslim. Dengan bukan muslim saja kita masih bekerjasama, apatah lagi dengan sesama muslim.
Qadarullah, ada bermacam-macam pemikiran, fahaman sekarang. Kita hanya menyampaikan dalil dengan bijak, dengan logik, kalau mereka terima alhamdulillah , kalau tidak , tidak harus bertengkar, tidak harus bermasam muka. Kerana perbezaan sudah ada sejak zaman dahulu.
Semoga Allah tetapkan kita dalam akidah yang benar.
Dari kuliah Dr. Firanda.
Klang.
11/7/24
Ulasan
Catat Ulasan