Bismillah.
Assalamualaikum,
Manusia ada yang mengambil selain Allah sebagai tempat memohon hajat, berlindung dari sesuatu yang ia takuti dan tempat mereka beribadah. Seperti memohon kepada orang soleh yang di dalam kubur, para wali, jin, pokok yang dikeramatkan, penunggu gunung dan sebagainya. Kadang ia menyembah berhala, batu , jin dan sebagainya. Apakah Allah redha dengan perbuatan mereka?
Kalau kita betul-betul beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka kena rujuk quran dan hadits apabila berlaku sesuatu khilaf. Keputusan yang kita dapat nanti, itulah yang terbaik.
Apa kata Allah dalam surah as Syura:9,
Allah berkata bahawa tidak patut manusia itu menjadikan selain Allah sebagai aulia' nya. Aulia' itu bermaksud sebagai tempat berlindung, tempat memohon, tempat menyembah atau kekasihnya. Seperti maksud seorang bapa itu wali/ pelindung kepada anak perempuannya.
Bila ditimpa musibah, ia berdoa kepada selain Allah. Contohnya, berdoa kepada wali yang di dalam kubur. Kononnya wali tersebut dapat menyampaikan hajatnya, menghilangkan kesusahannya. Atau meminta kepada bomoh dan sebagainya. Semua itu adalah kerja syirik.
Sebab itu Allah menegur mereka dalam ayat di atas. Sepatutnya Allah sahaja tempat manusia itu berlindung dan memohon. Kerana apa? Kerana selain darpada Allah itu tidak layak menjadi pelindung atau aulia'. Walaupun memohon kepada rasulullah. Seperti katanya, ' Madad na ya rasulullah'. Itu bermaksud kita memohon kepada Rasulullah akan sesuatu hajat. Seperti memohon supaya dihapuskan dosa, selesaikan masalah dan sebagainya.
Sedangkan Allah bagitahu jangan mengambil selain Dia sebagai aulia'. Walau ia seorang rasul! Kerana rasul itu penyampai wahyu dari Allah, bukan yang bersifat ketuhanan. Maka mereka pun menyusun dan melagukan isi kitab Barzanji, yang di dalamya mereka memohon kepada Rasulullah. Lihat,
Sebab itu mambaca dan melagukan kitab Barzanji itu hanya meraih dosa dan boleh membawa kepada syirik. Ini bukan saja kerja bid'ah bahkan ia kerja kufur. Kerana apa? Kerana ia meletakkan makhluk sebagai tempat memohon hajat. Sedangkan Allah kata apa dalam ayat di atas? Iaitu, Allah sendiri tegaskan bahawa hanya Dia sahaja sebagai pelindung.
Apa bukti Allah sahajai sebagai Pelindung?
Iaitu hanya Allah sahaja yang dapat menghidupkan orang yang telah mati. Ada sesiapa baik manusia atau jin yang dapat menghidupkan orang yang mati? Tidak ada. Itu bukti bahawa selain Allah itu tiada kuasa melindung dan bukan tempat memohon. Kalau jam mati, manusia boleh hidupkan , masuk bateri baru hiduplah dia. Orang mati, manusia tak mampu hidupkan.
Apa dalil Allah yang menghidupkan manusia? Lihat al Hijr: 23,
Kalau ada satu makhluk samada manusia atau jin yang boleh menghidupkan orang mati, maka kita boleh memohon hajat kepadanya. Tapi tidak ada. Dari dulu sampai kiamat tidak akan ada. Kalau tidak ada maka hanya kepada Allah kita jadikan aulia' atau tempat berlindung. Tidak selain Allah.
Menyampaikan hajat
Jika menghidupkan orang yang mati boleh dibuat oleh Allah, maka setakat menyampaikan hajat manusia yang biasa, seperti minta sembuh, minta lapang , itu mudah saja bagi Allah makbulkan. Kerana itu lebih mudah dari menghidupkan orang mati. Jadi, mengapa memohon kepada makhluk yang sama macam kita?
Allah kata bahawa Dia maha Kuasa atas segala sesuatu. Oleh itu bila kita berdoa kepada Allah, kita mesti rasa,
1. Tidak ada perkara yang Allah tak boleh buat. Jangan rasa Allah tak mampu nak beri. Seperti nabi Zakaria minta anak, dia dah tua, bini pun tua , mandul pula. Tapi Allah beri dia anak.
2. Jangan berputus asa.
Kerana jika Allah mahukan, kita pasti dapat. Rahmat Allah itu luas. Jika bukan jalan A, mungkin Allah nak beri jalan B.
Begitu juga haram percaya kepada tangkal, percaya kepada azimat seperti cincin atau benang, atau logo capal. Adakah benda-benda itu boleh menjadi aulia' atau menghidupkan orang yang sudah mati?
Jika berselisih pendapat.
Ada masanya dalam satu-satu masalah , kita fikir lain orang fikir lain . Jadi, berlaku perselisihan pendapat antara keduanya. Apa perlu dibuat untuk menyelesaikannya?
Lihat apa kata Allah dalam as Syura :10,
Khilaf itu perkara biasa bagi manusia. Terutama apabila melbatkan hal-hal aqidah, syariat dan akhlak, maka sesudah itu kena kembali kepada hukum Allah. Iaitu apa kata Allah dan apa kata rasul (Sunnah).? Kerana apa?
Kerana jika kita tidak kembali kepada hukum Allah, kita takkan dapat petunjuk. Allah sebutkan lagi hal ini dalam an Nissa:59,
Kenapa kembali kepada Allah?
Kenapa perlu kembali kepada Allah? Kerana Allah itu Rabb kita . Iaitu Dia Pencipta kita , Pemilik kita dan Pengatur kita. Bila berkumpul tiga hal ini kepada Allah , maka Dia menjadi hakim yang terbaik kerana Allah lah yang lebih tahu mengenai diri kita ini.
Bila Allah itu hakim yang paling bijaksana, kenapa kita pergi kepada makhluk lain? Bila ada apa-apa masalah peribadi contohnya, kita cari apa kata Allah dalam hal itu. Tapi sebaliknya kita cari pakar itu pakar ini. Sedangkan pakar itu pun ada masalah juga.
Kita berselisih pendapat contohnya, samada sambut maulid nabi atau tidak boleh? Maka rujuk alquran dan hadits . Ada atau tidak? Kalau tidak ada, apa masalah lagi? Tapi manusia yang suka ikut akal akan berkata bahawa apa salahnya sambut maulid nabi. Apa salahnya. Ikuf nafsu memang seronok. Makan ada, gendang pun ada.
. Jadi , bila tidak ada dalam quran dan hadits, maka tinggalkan. Dan kepada Allah saja kita bertawakkal dan kembali. Jika ada salah , kepada nya kita beristighfar. Dan bila kita membuat keputusan dari alquran maka kepada Allah kita bertawakkal. Tapi kita kadang tak mahu mengikut kata Allah, kita lebih suka ikut akal dan nafsu sendiri. Sebab kita rasa kita bijak.
Hidup berpasangan
Fathir, khalaqa atau ja'ala atau badi'a semua itu bermakna mencipta. Tapi di sini Allah pilih perkataan fathir. Kenapa? Sebab fathir itu bermaksud mencipta sesuatu dari yang tiada. Iaitu Allah cipta langit dan bumi ini yang tidak ada misal sebelumnya.
Tapi penciptaan manusia itu ada asalnya iaitu ibu bapa kita. Berlainan dengan penciptaan langit dan bumi.
Allah juga yang cipta kita dan pasangan kita dari jenis yang sama , iaitu manusia juga. Pasangan kita bukan dari kalangan jin atau bunian. Ayat ini juga menolak fahaman bahawa ada manusia yang berkahwin dengan orang bunian. Ini Allah nafikan.
Pasangan kita itu mesti berlawanan jantina dengan kita. Jika tidak , itu salah dari segi tabiat manusia . Begitu juga kepada benda-benda atau binatang. Pasangan mesti berlawanan jenis. Jika kasut , pasti ada sebelah kiri dan sebelah kanan. Jika letrik mesti ada positif mesti ada negatif. Kalau dua-dua positif , letrik tak jalan.
Ayat ini juga menolak fahaman LGBT. Sebab lain dari yang Allah kata iaitu berpasangan. Kalau kiri mesti lawannya kanan.
Begitu juga binatang ternak . Ia mesti berpasangan. Kerana dengan berpasangan itu ia akan berkembang biak. Kerana itulah yang dikehendaki oleh orang yang membelanya.
Kita perlu pasngan, tapi Allah tak sama dengan kita. Ia tak perlukan pasangan seperti kita. Dan Allah juga maha Mendengar dan maha Melihat.
Di sini sekali lagi Allah ajar kita bab aqidah. Iaitu Allah bersifat mendengar dan melihat. Tapi mendengar dan melihat Allah itu tak sama macam kita mendengar dan melihat. Bagaimana ? Hanya Allah saja yang tahu. Tapi kita tak boleh tolak dua sifat Allah tadi sebab Dia sendiri yang sebut dalam quran.
Jadi, bila Allah kata Ia dilangit di atas arasy , kenapa kita tolak? Sedangkan itu kata Allah sendiri. Kenapa kita takwil? Sedangkan itu Allah sendiri yang bagitau. Cuma bagaimana Ia di atas sana kita tak tau. Wallahu ' alam. Kita tak boleh mengatakan bahawa Allah itu sekian sekian kecuali jika Allah ada bagitau dalam quran.
Kalau kita tolak Allah itu di atas arasy, maka kita kena tolak juga Allah itu mendengar dan melihat. Bagaimana kita nak tolak sedangkan Allah sendiri yang bagitau Dia mendengar dan melihat. Kita kena tetapkan sifat Allah itu sebagaimana yang Allah tetapkan. Itu aqidah ahli sunnah wal jamaah
Sebab itu bila kita ada berbantahan, ada selisih pendapat , kita kembali kepada Allah. Yang menjadi susah itu sebab mengikut akal dan nafsu melebihi wahyu dari Allah.
Allah pemilik rezeki
Bila kita dapat rezeki , dapat duit, dapat rumah, adakah itu mutlak milik kita? Lihat apa kata Allah dalam as syura:12,
Bila Allah kata 'lahu' bermakna hanya Dia, tidak ada lain . Maksudnya segala yang ada di langit dan di bumi ini hanya milik atau kembali kepada Allah. Iaitu tidak ada makhluk lain yang memilikinya apa yang ada di bumi dan di langit. Semua akan merujuk kepada Allah. Semua rezeki itu milik Allah.
Allah yang beri rezeki yang lapang kepada manusia. Dan Dia juga yang menyempitkan rezeki sebahagian yang lain. Jadi bila semua rezeki itu dari Allah dan milik Allah, jika kita kaya maka jangan sombong. Jangan kata , 'Ini semua kerana usaha saya, kerja keras saya dan kepandaian saya.' Kerana tak semestinya kepandaian , kerja kuat dan usaha manusia mendapat keuntungan yang banyak. Ada juga orang kerja kuat tapi dapat sedikit. Itu bukti rezeki itu ketentuan Allah.
Ada pula orang berkata , dia dapat itu kerana nasib dia saja. Bukan nasib. Itu Allah yang kehendaki. Allah beri kepada siapa yang Ia kehendaki. Jadi, mengapa kita risau?
Oleh itu bila kita nak minta rezeki, minta kepada Allah. Seperti kita berdoa semasa keluar rumah , hanya kepada Mu aku bertawakkal. Maka hanya kepada Allah kita mohon rezeki. Allah boleh beri rezeki walaupun dari sumber yang kita tak sangka. Syaratnya bertaqwa kepada Allah. Dalilnya iaitu at Thalaq:2 , 3,
Oleh itu, jika bertaqwa kepada Allah kita dapat habuan dunia dan dapat habuan akhirat. Mohon kepada Allah , dan usaha kita akan diberi ganjaran. Insya Allah.
Bila kita tahu semua rezeki itu dari Allah, maka kita patut redha. Dapat banyak mana pun kena redha. Kenapa redha? Kerana Allah itu maha Adil
Dia tahu siapa , kenapa dan bila Dia hendak beri. Jika kita merungut bermakna kita merungut dengan Allah. Adakah patut kita yang jahil ini merungut kepada Allah yang maha Mengetahui?
Oleh itu, bila kita kaya , senang, bijak, jangan kata orang lain itu bodoh lagi miskin. Sebab itu bahasa dan perkataan milik Allah. Bukan kita yang boleh berkata begitu.
Jadi, bila Allah memberi rezeki , kita kena :
1. Bersyukur sebab itu dari Allah
2. Rezeki itu ujian. Boleh jadi nikmat boleh jadi istidraj. Dalilnya, at Taghabun:15 ,
Belum tentu rezeki yang banyak itu nikmat kerana Allah sedang menguji kita. Manakala bila rezeki kita sempit mungkin itu nikmat sebab mungkin dengan kurangnya kita itu , hati kita tergerak mahu mencari ilmu dan beramal.
Kesimpulan
1. Allah sahaja tempat berlindung dan memohon sesuatu hajat.
2. Haram memohon perlindungan dan hajat dari makhluk.
3. Manusia hidup dengan berpasangan.
4. Maka bila ada dua pihak, kadang berlaku perselisihan pandangan.
5. Bila ada pertelingkahan pendapat, maka kembali lah kepada hukum Allah.
6. Kedua-dua pihak yang khilaf kena buang ego dan nafsu baru boleh mengikut hukum Allah.
7. Dalam mencari rezeki akan berlaku khilaf , oleh itu kena kembali kepada hukum Allah.
Padang Jawa.
26/9/23
Ulasan
Catat Ulasan