Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,
Mari kita pelajari satu perintah Allah dalam al quran yang ditujukan kepada orang-orang yang mengaku beriman dalam surah an Nur: 30,
Di dalam ayat ini Allah suruh nabi katakan kepada orang-orang yang beriman supaya menjaga pandangan. Ia berbeza dengan sesetengah ayat lain seperti ,
Tidak ada perkataan lilmukminin di dalam ayat ini walaupun permulaannya sama. Kenapa ayat yang atas ada perkataan lilmukminin?
Apa tujuan Allah letak perkataan lilmukminin? Kalau terus buat ayat 'Katakan supaya tundukkan sebahagian pandangan' pun boleh . Tapi kenapa Allah letak perkataan lilmukminin?
Ahli tafsir mengatakan bahawa sebabnya ialah bila seseorang tundukkan pandangan, itu bermakna ia seorang mukmin atau orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Jika ia tak mahu tundukkan pandangannya dari melihat yang haram, ia masih belum cukup syarat untuk menjadi seorang mukmin.
Kenapa ia tak disebut seorang muslim? Tetapi orang beriman? Sebab mukmin itu maknanya beriman. Dengan iman itulah datangnya amal seseorang. Bila ia ada iman, maka dengan iman itu ia menjaga pandangannya. Kalau imannya lemah ia tak dapat mengawal pandangannya.
Manakala muslim itu maknanya orang yang menyerah , tunduk, iaitu tunduk kepada Allah swt. Untuk tunduk perlu ada iman dahulu.
Sesudah beriman , iaitu percaya dengan Allah dan perintahnya, barulah boleh tunduk kepada perintah-perintah Allah. Kalau iman tidak ada atau iman lemah, bila orang tak nampak, dia langgar perintah Allah. Orang puasa sebab ia ada iman kepada Allah, walaupun orang tak nampak dia tetap tak makan. Sebab itu perintah puasa, ayatnya berkait dengan orang beriman juga,
Kenapa kita tetap puasa walaupun ada makanan yang sedap depan mata? Sebab kita beriman kepada perintah Allah swt tadi.
Suruhan Allah
Maka Allah suruh nabi perintah- kan umatnya jaga pandangan .Bila kita dapat jaga pandangan , itu maknanya kita sudah ada iman dalam hati kita. Sebab kalau kita tak kuat iman, mata tak dapat nak kawal. Semua kita nak tengok samada yang di luar rumah, dalam tv atau dalam handphone. Semua kita tengok kalau iman tak kuat.
Maka sebab itu kita check lah diri kita duduk di mana? Dapat jaga atau tak dapat jaga pandangan.
Sebahagian pandangan
Adakah semua yang dilarang lihat, kita tak boleh pandang? Lihat ayat ini,
Perkataan min itu maknanya sebahagian. Maksudnya sebahagian pandangan , ada sebahagian yang kita boleh pandang. Asalnya setiap yang haram atau yang merosak hati seorang lelaki itu dilarang melihatnya. Tetapi bila ada hal-hal tertentu seperti doktor yang ingin merawat, atau imigresen yang kena mengenali muka seseorang atau lain-lainnya, maka itu boleh dilihat.
Kenapa wajib jaga?
Kenapa pandangan wajib dijaga? Sebab permulaan maksiat zina itu ialah dari pandangan. Dengan pandangan yang tak terkawal akan membawa kepada maksiat seterusnya. Sehingga nabi s.a.w bersabda , bahawa beliau jamin syurga bagi orang yang menjaga 6 perkara ini iaitu,
Dari Ubadah bin ash-Shamit bahwasanya Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda :
“Jaminlah enam perkara dari kalian untukku niscaya aku jamin bagi kalian syurga :
Jujurlah apabila kalian berbicara, tepatilah (janji) apabila kalian berjanji, tunaikanlah (amanat) apabila kalian diberi amanat, jagalah kemaluan kalian, tundukkanlah pandangan kalian dan jagalah tangan-tangan kalian.” (Hadis sahih li ghairihi riwayat Ahmad & Ibnu Hibban)
Iaitu:
1. Berkata yang benar saja
2. Tepati janji
3. Menjaga amanah, tidak khianat
4. Jaga kemaluan dari zina
5. Menjaga pandangan dari yang diharamkan
6. Menjaga tangan dari mengambil yang haram.
6 perkara ini tidak dapat dijaga kecuali dengan adanya iman yang kuat. Mengenai zina nabi s.a.w ada bersabda ,
Rasulullah SAW bersabda:
"Setiap anak Adam ada bahagiannya daripada zina, kedua-dua mata berzina dan zina keduanya adalah melihat (kepada sesuatu yang haram). Kedua-dua tangan berzina dan zina keduanya adalah memegang (kepada sesuatu yang haram atau menggunakannya secara salah). Kedua-dua kaki berzina dan zina keduanya adalah berjalan (ke tempat yang haram). Mulut berzina dan zinanya adalah mengucup (sesuatu yang haram). Hati menginginkan sesuatu dan kemaluan akan membenarkannya (iaitu dengan melakukan zina) atau mendustakannya (dengan tidak melakukannya)."
(Hadis Riwayat Imam Muslim dan Imam Al-Baihaqi)
Semua anggota terlibat dengan zina bila ada perhubungan dengan orang yang berlainan jantina. Permulaannya ialah pandangan mata. Itu dinamakan zina mata, bila mendengar kata-kata maka itu zina telinga, memegang dengan tangan itu zina tangan. Begitu pula dengan kaki, mulut dan hati. Itu semua menjadi benar-benar berzina bila ia membenarkannya dengan kemaluannya. Maka semua ini bergantung kepada iman seseorang.
Maka jika hendak mengawal faraj, hendaklah ia mengawal pandangannya. Jika tidak, maka itu bahaya kepada dirinya kerana boleh membawa kepada zina.
Apa hasilnya?
Apa hasilnya bila dapat menjaga pandangan dan faraj? Iaitu kata Allah,
Iaitu bila dapat jaga kedua-duanya , itu sesuatu yang bersih, suci dan subur bagi kamu.
Apa yang bersih dan subur itu? Iaitu iman kita bersih, dan iman kita subur. Bila iman bersih dan subur maka ia suka untuk beribadah kepada Allah. Ia rajin beribadah. Senang nak solat sunat, puasa sunat, hadir majlis ilmu dan sebagainya. Imannya akan meningkat naik.
Tapi bila pandangan dan faraj tak di jaga, imannya akan kotor dan terbantut. Ia malas ibadah, tak seronok ibadah, payah nak baca quran , tak seronok pergi majlis ilmu dan sebagainya.
Niat kita
Kalau kita usaha jaga pandangan bersungguh-sungguh, walau orang tak nampak, maka Allah sudah tahu niat kita. Kalau kita usaha tapi tak sengaja nampak juga maka Allah tahu niat kita yang ingin menjaga pandangan itu.
Tapi jika semasa beramai kita jaga pandangan, tapi bila berseorangan kita lepaskan semua pandangan kita, Allah tahu walaupun orang tidak tahu. Sebab Allah kata,
Sebab itu kita beriman bahawa Allah itu maha mengetahui apa saja yang kita kerjakan. Bila kita beriman Allah maha mengetahui, maka kita akan takut kepada Allah sewaktu di dalam ramai atau dalam berseorangan. Takut membuat sebarang maksiat.
Semoga bermenafaat.
Dari kuliah Ust. Yob Hamid.
Klang
30/8/24
Ulasan
Catat Ulasan