Langkau ke kandungan utama

41) REZEKI SUDAH DITETAPKAN?

Salam,



         Adakah benar rezeki kita sudah ditetapkan sejak dari azali? Jika benar apa dalilnya?

Lihat hadis Muslim no. 2643:

Maksudnya: “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalam keadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan (malaikat) diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia. "

     Di sini kita dapati Allah dah tetapkan rezeki kita. Kalau Fikir secara kasar rezeki dah tetap, buat apa nak usaha lebih-lebih? Kan buang tenaga je?. Dapat banyak tu juga.. .. mesti kita fikir macam tu..



       Jawabannya ialah,

       Allah dah tetapkan rezeki kita sekian-sekian banyak. Allah yang tahu. Tapi kita tak tahu. Berapa banyak, dimana dan bila. Kita tak tahu. Masa kita masih sekolah kita tak tahu apa kerja kita nanti, berapa gaji kita. Tapi kita ada akal lalu berusaha ikut kehendak kita. Maka akhirnya dapat kerja dan gaji. Kita yang pilih kerja kita tu, tiada siapa paksa, tidak juga Allah yang paksa. Jadi adakah kita nak salahkan Allah sebab tetapkan rezeki kita? Padahal kita yang gunakan akal dan kudrat kita sendiri memilih dan berusaha. Allah tak kawal usaha kita. Kita sendiri yang kawal.

        Jadi apa maksud rezeki sudah ditetapkan sebenarnya? Maksudnya ialah, itu urusan Allah yang maha bijaksana. Bukan urusan kita. Urusan kita ialah menggunakan akal yang diberi untuk mencari dan berfikir mencari rezeki. Perbuatan atau usaha itu kerja kita. Tapi apa akhirnya yang kita dapat itu urusan Allah. Jangan kita masuk campur dalam urusan Allah. Kalau kita masuk campur urusan Allah hidup kita akan rosak, hati kita akan rosak.


Apa faedah rezeki itu ditetapkan?

         Kita  tak tau rezeki kita banyak mana. Ada orang usaha dapat banyak ada orang usaha juga dapat sikit. Hati kita memang nak banyak tak mau yang sikit   tapi Allah tetapkan banyak mana rezeki kita. Apa faedahnya?

        Faedahnya hanya ada kalau kita orang beriman. Iaitu kita beriman dengan apa yang Allah tetapkan untuk kita. Jadi kita serah pada Allah maka hati akan tenang. Tidak gelabah tidak marah-marah dan berdengki. Serahan hati kita pada Allah itu Allah nak gantikan dengan syurga.

       Tapi kalau kita tak beriman, hati jadi gelabah, runsing, merajuk,  jauh hati dan stress. Itu pentingnya beriman kepada qadar Allah. Lagipun susah tidak akan selamanya. 


Bagaimana Hidup Dengan Tenang?

        Realitinya kita lihat ada orang kaya ada orang miskin. Allah yang tetapkan dia miskin jika menurut hadis diatas. Adilkah ini? Tenangkah hati orang miskin?

        Benar ada orang miskin dimana2. Dan ada orang kaya dimana-mana. Tapi ingat disisi Allah kaya atau miskin tak bermakna ia mulia atau hina. Kaya tak semesti mulia, miskin tak mesti hina.


Lihat surah Al Anbiya:35,



"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan."


        Jadi miskin dan kaya itu adalah ujian sebenarnya. Kaya itu ujian, miskin pun ujian. 

        Apa ujian orang kaya? Syukur. Itu ujiannya. Apakah ia bersyukur dengan menafkahkan sebahagian hartanya? Dan merendahkan  hatinya kepada Allah iaitu pemberi kekayaannya. Ramai orang lupa diri bila kaya.

         Apa ujian orang miskin? Sabar. Itu ujiannya. Adakah ia bersabar sehingga ia tak menyalahkan     sesiapa kerana kemiskinannya?      Adakah ia dapat menahan tangannya dari mengambil harta orang lain? Itu ujiannya.

          Jika orang tahu apa sikap yang patut ada bila ia diuji , ia akan tenang. Dia tahu itu semua ujian. Kaya boleh hilang. Miskin bukan selama-lamanya. Lagipun kaya bukan mesti mulia miskin bukan bererti hina.



Siapakah Orang Yang Mulia?

         Siapakah orang yang mulia? Apa dalilnya:



" Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu adalah orang-orang yang bertakwa" (Q.S. Al-Hujurat [49]: 13).


            Jadi kaya bukan ukuran mulia. Sebab kalau kaya ukuran mulia, Qarun lebih mulia dari nabi- nabi. Sebab kebanyakan nabi adalah miskin harta. Tapi Qarun jatuh dalam kehinaan. Sedang nabi Musa Allah muliakan.

         Taqwa itu ukuran mulia. Bagaimana ? Iaitu jika dia kaya apa dia buat dengan kekayaan itu, itu ukuran taqwa. Iaitu adakah dia syukur. Jika dia miskin apa sikap dia dengan kemiskinannya itu ukuran taqwa. Iaitu adakah  dia sabar.

   

Kesimpulan

       Kesimpulannya , kaya atau miskin itu semua ujian dari Allah. Allah boleh nak jadikan semua orang kaya. Boleh je. Tapi tidak  , Dia jadikan ada miskin ada kaya. Itu untuk menguji manusia yang berakal. Kerana selepas itu Dia nak kurniakan balasan yang setimpal dengan ujian yang Dia berikan. Balasan syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya. Atau balasan neraka yang apinya mendidihkan otak-otak kita.

      Maha suci Allah.


Padang Jawa,

30/3/23

                 




       

      





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicinta...

174) MENGAPA PERLU KENAL SUNNAH NABI S.A.W?

Bismillah, Assalamu'alaikum,         Mengapa perlu kenal sunnah nabi s.a.w? Kerana dengan itu kita akan kenal apa itu bid'ah. Kenapa perkara ini perlu dibahas? Kerana ramainya orang membahas syariat. Sehingga dengan keahliannya beretorika, atau kepintarannya dalam berlogika, hingga boleh memahamkan orang yang tidak faham , bahawa bid'ah itu sama dengan sunnah.  Dan hingga semua bid'ah itu dianggap bid'ah hasanah.  Sehingga baginya tidak ada lagi bid'ah yang dholalah (sesat).         Dengan mafhum seperti itu, diakui atau tidak diakui, maka setiap kali lahir bid'ah , asal baik dianggap oleh pelakunya, maka mereka panggil ia  bid'ah hasanah.         Oleh itu, daripada kita payah memikirkan definisi bid'ah ini, yang mana definisi bid'ah itu semakin hari semakin berkembang, semakin hari semakin membuka peluang untuk memasukkan hal-hal yang bukan dari sunnah menjadi sesuatu yang tak terpis...

228) APA TANDA ALLAH NAK BERI KEBAIKAN KEPADA SESEORANG ?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,          Bila Allah mahukan kebaikan kepada seseorang, maka Allah beri apa padanya? Adakah Allah beri rumah besar atau duit banyak atau isteri cantik? Jawapannya nabi s.a.w jelaskan dalam satu hadis yang pendek,       Nabi s.a.w bersabda: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ “Barangsiapa yang Allah inginkan padanya kebaikan,  Allah akan fahamkan dia dalam (urusan) agama.” ( HR: Muslim 1037,  Bukhari:71)      Orang yang nak dapat kebaikan, tapi dia cari benda lain. Contohnya dia cari duit, tapi duit bukan semesti nya membawa kebaikan. Buktinya Qarun paling banyak harta tapi dihina oleh Allah swt. Di dunia lagi Allah azab. Nabi Muhammad s.a.w miskin tapi ia paling dicintai Allah sebab ia paling faham agama      Bila kita minta dalam solat dengan membaca ,      Maka jalan yang lurus itu ialah d...