Langkau ke kandungan utama

220) APAKAH DOSA-DOSA YANG ALLAH SEGERAKAN AZABNYA DI DUNIA?

Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum,



     Pada kesempatan ini kita akan membahas beberapa dosa yang kerananya  Allah menyegerakan hukuman di dunia sebelum hukuman di akhirat. 

     Sebelum kita membahas dosa-dosa tersebut, ada beberapa kaedah yang berkait dengan hukuman  terhadap dosa,  yang perlu kita ketahui iaitu, 

i)  Semua dosa, dosa  apa pun, memungkinkan untuk dihukum di dunia sebelum di akhirat. Dalilnya banyak, antaranya Allah berfirman dalam 4:79,

Begitu juga firman Allah, 


     Jadi, semua dosa berpotensi  untuk menimbulkan hukuman di dunia, hukuman tersebut boleh jadi menimpa hati,  badan atau harta . Paling minima dosa itu membuat hati jadi keras, jadi hitam. Seperti hadis nabi,

  "Sesungguhnya apabila seorang
 mukmin berbuat dosa, maka akan ada titik hitam di dalam hatinya".
( HR: Ahmad)

    Semakin banyak dosanya, semakin banyak titik hitam. Maka, seseorang harus waspada dari semua dosa , kerana dosa boleh menimbulkan hukuman di dunia. Seperti susah untuk khusyu', susah untuk simpati, buat kita angkuh, buat kita riak, itu semua disebab kan  dosa-dosa  yang kita lakukan. 

    Jadi, semuanya berpotensi menerima hukuman di dunia, samada cepat atau lambat. 

   Cuma kita akan membahas apa dosa yang paling disegerakan hukumannya. 

      Kalau kita perhatikan handphone yang kita miliki  betapa banyak titik hitam  yang menempel di hati kita gara-gara handphone. Ia dikatakan smart phone, iaitu,
canggih, pintar, tetapi kepintaran tanpa kesucian adalah sia-sia. Seseorang pintar dalam  banyak hal tetapi hati kotor, mendengar banyak maksiat, melihat banyak maksiat,  itu akan  mempengaruhi hatinya. 


     Bayangkan dalam masa satu jam saja  orang menggunakan handphone tanpa taqwa kepada Allah, boleh  membuat banyak titik-titik hitam di hatinya. 

    Hubungan hukuman dengan dosa , yang kedua iaitu,

ii)    Dosa yang dilakukan lantas tidak segera dampak hukumannya di dunia bukan bererti tidak ada hukumannya. Kerana boleh jadi hukumannya ditunda.  Ini merbahaya kerana manusia melihat tidak ada dampaknya atau akibatnya maka dia santai. Ia menonton maksiat, dia ghibah si fulan, menzalimi orang, menipu orang, tapi ia melihat tidak ada dampaknya, maka ia semakin berani melakukan . Ini sangat bahaya. Ini menyebabkan banyak orang semakin berani bermaksiat. 

     Kerana tidak semestinya orang melakukan  dosa akan dihukum di dunia dengan cepat.  Kecuali dosa-dosa yang akan kami jelaskan nanti. Boleh jadi dampak dosa tersebut 10 tahun kemudian. Allah yang tahu. Maka jangan sampai orang melakukan maksiat  ia tak melihat dampaknya atau kesannya. Ia makan riba, mungkin  berzina, menonton hal-hal yang haram, boleh jadi dampaknya ada  tetapi ia tak menyedarinya. Kalau pun dampaknya ada tapi tak disedari padahal mungkin telah berdampak.

      Seseorang yang melakukan maksiat misalnya terjadi hatinya susah khusyu',  susah bangun malam, ada kecenderungan untuk bermaksiat, ada keributan di rumah, anak bermasalah, ekonominya merudum, ia tidak sedar sebenarnya ia telah dapat hukuman. Katalah tidak ada dampaknya, mungkin dampaknya lambat, itu membuat ia tidak takut untuk bermaksiat lagi. 

     Jadi,  dampak itu tak semestinya segera. Kalau pun segera, kadang ia tak disedari. Kenapa tak disedari?  Kerana bila seseorang yang melakukan  maksiat, Allah beri ia hukuman  tetapi seakan-akan ia natural, seakan-akan bukan  dari sebab maksiatnya. Seakan-akan seperti alami. Padahal kalau kita telusuri musibah yang menimpanya  bukan  sesuatu yang alami tetapi impak dari dosa yang ia lakukan. Namun sangat halusnya hukuman tersebut membuat orang tidak sedar bahawa itu akibat maksiat yang ia lakukan. Itu sering terjadi. 

      Jika kita mengamati sesuatu kejadian   maka kita faham bahawa itu akibat dosa yang ia lakukan. Tetapi ia tak menyedarinya. Yang terbaik bila ada hukuman  , ia sedar lalu bertaubat. Tapi banyak orang yang dihukum di dunia ia tak sedar, ia merasakan itu sesuatu yang alami. 

      Hubungan antara hukuman dengan dosa , yang ketiga ialah,


iii)    Bahawasanya hukuman suatu dosa itu ada 2  bentuk. Iaitu,

a)   Dosa yang jika dihukum di dunia, maka di akhirat tidak lagi dihukum.
Dalilnya dari sebuah hadis,

     “Apabila Allah menghendaki kebaikan untuk hamba-Nya maka Dia akan menyegerakan untuknya hukuman di dunia. Dan apabila Allah menghendaki kejelekan untuk hamba-Nya maka Dia akan menahan darinya hukuman kerana dosanya sehingga kelak di akhirat Dia akan menyempurnakan hukuman untuknya” 
(HR. At-Tirmidzi, no. 2319 dengan sanad yang hasan)

        Ini hukum asal seluruh dosa. Ertinya jika Allah  sudah beri hukuman di dunia itu akan mengurangi hukuman di akhirat. 

   Seperti juga firman Allah swt  dalam 14:42,

       Iaitu Allah sengaja tundakan hukumannya. Hukum asal ialah hukuman  di dunia itu mengurangi hukuman di akhirat. Seperti sabda nabi s.a.w,

    "Tidaklah kelelahan, penyakit, gelisah, duka dan kesedihan yang menimpa seorang Muslim bahkan sekadar duri yang menusuk kulitnya, melainkan Allah menjadikan semua itu sebagai penebus dosa-dosanya.”
 (Riwayat Bukhari dan Muslim)

      Ia ditimpa musibah demi musibah sehingga ia bertemu Allah dalam keadan tidak ada dosa. Ini hukum asal dosa.

    Bahkan berkaitan dengan hukum hudud, maka orang yang berzina, mencuri, dikenakan hukum hudud. Sabda nabi,

    "Berbaiahlah kamu denganku untuk kamu tidak syirikkan Allah dengan sesuatu, kamu tidak mencuri, kamu tidak berzina, kamu tidak membunuh anak-anak kamu dan kamu tidak mendatangkan ‘BUHTAN’ (fitnah cerita bohong) yang kamu reka cipta di khalayak kamu. Dan jangan kalian bermaksiat,     jika diperintah oleh pemimpin jangan kamu mem- bangkang.
    Siapa yang menjalankan  baiat ini, maka pahalanya di sisi Allah swt.
    Barangsiapa yang melakukan sebahagian  yang dilarang itu lalu ia dihukum di dunia maka itu jadi kaffarah bagi dirinya. ”

     Jadi,   ini hukum asal bagi masalah dosa. Jika orang mencuri lalu ditangkap, dipotong tangannya, ia tidak dihukum lagi di akhirat. Orang berzina lalu tertangkap, dan dihukum rejam, ia tidak dihukum lagi di akhirat. Kerana ia sudah dapat kaffarah di dunia.

     Meskipun begitu, kita tidak boleh meminta Allah hukum kita di dunia. Jangan meminta begitu. Kalau Allah beri musibah terima saja.  Sebaliknya minta ampun kepada Allah atas dosa kita dengan kata,
"Rabbigh firli."

       Maksudnya, ya Allah tutuplah dosa-dosaku jangan kau buka dosa-dosaku di dunia dan akhirat. Makna kedua, hindarkanlah aku dari dampak dosa yang aku lakukan.  

      Meskipun kita tahu musibah yang menimpa kita itu mengurangi hukuman kita di akhirat tetapi yang paling utama ialah minta ampun. Dalam satu hadis rasulullah s.a.w, 

     Diriwayatkan dari Anas radhiyallahu ’anhu bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menjenguk seseorang dari kaum muslimin yang sakit dan sangat kurus bagaikan anak burung. Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepadanya: 

    “Apakah kamu pernah berdoa dengan sesuatu atau kamu memintanya?” Laki-laki itu menjawab: “Ya, aku pernah berdoa: “Ya Allah, jika Engkau akan menyiksaku di akhirat, maka segerakanlah siksaan itu untukku di dunia.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:     “Subhanallah, kamu tidak akan mampu itu. Mengapa kamu tidak berdoa: “Ya Allah berikan kepada kami di dunia kebaikan dan di akhirat kebaikan dan peliharalah kami dari adzab Neraka” Lalu beliau mendoakan orang itu dan Allahpun memberikan kesembuhan kepadanya.” 
(HR. Muslim, no. 4853 dan At-Tirmidzi, no. 3409)

      Walau seseorang tahu hukuman di akhirat itu berat, namun  tidak boleh meminta disegerakan di dunia. Kerana ia takkan mampu menanggungnya.  Tetapi mintalah keampunan dengan banyak istighfar.  Maka benarlah sabda nabi s.a.w,

 صَحِيفَتِهِ اسْتِغْفَارًا كَثِيرًا “Beruntunglah bagi orang yang mendapatkan di dalam catatan amalnya istighfar yang banyak.” 
(HR. Ibnu Majah, no. 3818).

      
     
b)   Dosa yang hukumannya di dunia dan di akhirat . Iaitu hukuman di dunia tidak mengurangi hukuman di akhirat,  ia hanya sebagai mukaddimah hukuman di akhirat. 

     Di antara dosa-dosa tersebut seperti berbuat zalim, memutus silaturrahim, derhaka kepada ibubapa,   berkhianat dan dusta. Inilah dosa-dosa yang akan mendapat hukuman di dunia lagi.

     Inilah tiga kaedah yang berkaitan dengan dosa dan hukuman. 


Dosa-dosa yang disegerakan hukumannya.

     Beberapa dosa yang dijelaskan tadi yang Allah segerakan hukuman nya di dunia ini lagi. Namun itu tak mengurangi atau melepaskan hukumannya di akhirat. Antara dosa-dosa tersebut ialah:

1 )  Berbuat zalim

    Di antaranya adalah berbuat zalim , iaitu melanggar hak orang lain. Kedua, memutus silaturrahim. Dalilnya dari hadis nabi s.a.w,

   "Tidak ada dosa yang lebih pantas disegerakan balasannya bagi para pelakunya di dunia -bersama dosa yang disimpan untuknya di akhirat- daripada perbuatan zalim dan memutus silaturahmi."
(HR Abu Daud).

        Inilah dosa yang paling cepat Allah segerakan hukumannya di dunia.  Itupun tidak mengurangi hukumannya di akhirat nanti. 


    Maka berhati-hati dari berbuat zalim kepada orang lain. Jikalau ada, segera minta maaf dan bertaubat sebelum orang itu meninggal dunia atau dia sendiri meninggal dunia, kerana dampaknya atau kesannya ada di dunia lagi sebelum di akhirat.  Kezaliman ini bermacam-macam. Seperti kezaliman berkaitan harta orang, dengan darah orang lain atau harga diri orang lain. 

    Dari Jabi r.a bahawa ,
   Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam mendatangi tengah lembah dan berkhutbah: ‘Sesungguhnya darah dan harta kalian, haram bagi sesama kalian. Sebagaimana haramnya hari ini, haramnya bulan ini di negeri kalian ini…‘“ (HR. Muslim).

      Jadi , kezaliman berkaitan harta, darah dan harga diri orang lain paling cepat menerima hukuman. Kadang orang tak mencuri harta, membunuh atau memukul orang  tetapi ia ghibah, membuat tuduhan, maka Allah turunkan hukuman dengan segera. 

     Ada seorang pengurus masjid bercerita, ketika datuknya meninggal, maka hartanya diambil oleh pakciknya yang paling tua bersama anak-anaknya.  Tidak diberi bahagian kepada bapanya kecuali sedikit. Lapan tahun kemudian mulai lah semuanya berguguran. Ada yang sakit,  ada yang kecelakaan, semuanya kena. 

    Terkadang orang berbuat zalim, ia tak terasa Allah sedang menghukumnya iaitu dampak dari dosa yang ia lakukan. Kerana dosa yang ia lakukan sudah lama, 8 tahun yang lalu atau 10 tahun yang lalu. Kemudian Allah memberi hukuman pelan-pelan , seakan-akan itu natural, seakan-akan itu biasa saja. Tapi satu-persatu dari mereka terkena lalu binasa.    Itu akibat berbuat zalim kepada manusia, seperti makan harta orang. Tetapi ia tak merasakannya.

      Dahulu ada sebahagian da'i yang suka menjatuhkan harga diri saudaranya. Dengan kedustaan yang tidak-tidak, mencemarkan nama baik anak-anak muridnya, membuat pengajian orang bubar, walau sudah berjalan bertahun-tahun. Apa yang ia kenakan kepada orang ia juga mengalami hal tersebut. Ia ditinggalkan oleh anak-anak  muridnya, ia dijelek-jelekkan harga dirinya. Tapi ia tidak sedar, ia menyangka itu perkara biasa. Ia tidak minta maaf kepada orang-orang yang ia zalimi. 

   Jika tidak bertaubat maka sangat mungkin Allah segerakan hukuman di dunia.  Tetapi kadang ia tak menyedari. Jika Allah menundanya di akhirat maka itu lebih parah. 

     Pembuat zalim kena hati-hati, jangan lakukan .    Imam Syafie r.h berkata,
  "Seburuk-buruk bekal untuk menuju hari kebangkitan ialah berbuat zalim kepada orang lain. "

       Jadi, kesimpulan seluruh ilmu yang kita pelajari adalah jangan berbuat zalim kepada orang lain. Maka, ada seseorang menulis surat kepada ibnu Umar r.a  ,
    ' Wahai ibnu Umar, tuliskan kepadaku seluruh ilmumu . '  Kata ibnu Umar, ilmu itu banyak tapi kesimpulannya, kalau kau mampu bertemulah dengan Allah swt dengan keadaan kau tak menanggung hak orang lain, dengan keadaan perutmu kosong dari harta orang lain, kau tahan lisanmu dari hak orang lain  ,  jangan kau memberontak atau membangkang pemerintah , itulah kesimpulan ilmu."   
   
     Kalau orang belajar ilmu tapi ia zalim kepada orang terdekatnya, anaknya, isterinya, maka itu sia-sia.   Ilmu itu supaya anda tak berbuat zalim sama sekali, jika tidak, apa yang kau dapat?


Bagaimana kalau sudah terlanjur berbuat zalim?  

      Maka segera bertaubat.  Kalau ia bertaubat, selesai , tidak ada hukuman . Hukumannya diangkat.  Meminta maaf kepada orang yang ia zalimi sebelum orang itu meninggal dunia àtau ia meninggal dunia. 

     Samada terkait dengan harga diri atau harta , maka mintalah dihalalkan sekarang, jangan sombong dengan kekuatan atau jawatan. Kerana kau juga akan mati.   Maka segera minta kemaafan  kepada orang yang kau zalimi sebelum kau meninggal atau orang itu meninggal dulu. 

     Ada seorang da'i senior katanya, "Saya mengajar murid-murid yang derhaka yang ternyata saya memelihara singa-singa." Akhirnya ia meninggal tanpa murid-murid nya sempat meminta maaf. Jangan remehkan tentang kezaliman apalagi tentang harga diri, itu lebih berat dari kau ambil hartanya. Segera bertaubat dan minta dihalalkan.


   Jika tidak bertaubat, maka sangat mungkin Allah  segerakan  hukuman di dunia. Orang seperti ini dia tak menyedari. Ia pernah menghina orang akhirnya ia terhina tapi ia tak sedar yang itu adalah dampak atau kesan dari dosanya dahulu. 

      Kalau Allah tunda hukumannya di akhirat itu lebih parah. Seperti Allah berfirman dalam 14:42,


2) Memutus silaturrahim

   Yang kedua , dosa yang sangat mudah Allah hukum di dunia  walaupun itu tak semestinya, ialah memutuskan silaturrahim. Nabi s.a.w bersabda ,

     Dari Jubair bin Muth‘im Radiyallāhu anhu ia berkata: Rasūlullāh Shallallāhu Alayhi Wasallam bersabda: “Tidak akan masuk syurga orang yang memutus silaturrahim.”
(Muttafaqun ‘alaih).

      Begitu juga ketika orang melalui sirat, akan ada rahim dan amanah menunggu di situ. Kalau ia orang yang amanah dalam kehidupannya dan ia suka menyambung silaturrahim maka ia dipermudah untuk melalui sirat. Tapi jika ia bermasalah di dunia , bermasalah dengan adik beradik, ibu bapa, pakcik-makciknya, dan lain-lain, dia akan susah di titian sirat. Rahim akan menahannya. Katanya, kenapa dulu kau memutuskan aku?

      Yang lebih parah ialah derhaka kepada ibu-bapa. Ini juga hukuman- nya disegerakan di dunia lagi. Sabda nabi s.a.w,

    "Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada kedua ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

   Dan dari Abu Bakrah r.a, Rasulullah SAW bersabda,” Setiap  dosa akan di akhirkan (ditunda) balasannya oleh Allah SWT hingga hari kiamat, kecuali al-baghy (zalim), durhaka kepada orang tua dan memutuskan silaturahim, Allah akan menyegerakan di dunia sebelum kematian menjemput.” (HR Al Hakim, Al Mustadrak No 7345).

     Silaturrahim yang paling agung adalah berbakti kepada ibu-bapa. Memutus silaturrahim yang paling parah ialah derhaka kepada ibu- bapa. Orang yang derhaka kepada ibu-bapanya akan dihukum di dunia sebelum di akhirat. Namun ia tak menyedari. Kadang ribut dalam rumahtangganya, kadang sakit yang tak sembuh-sembuh. Kadang wanita sulit melahirkan anak dan macam-macam azab lagi. 

    Orang yang derhaka kepada ibu-bapanya pasti menderita. Mungkin batinnya menderita, atau ekonominya atau lain-lain. Yang jelas itu sangat merbahaya. Ini dosa yang Allah segerakan di dunia.


3)  Dusta dan khianat

    Dosa yang lain ialah dusta dan berkhianat.  Dusta adalah perkataan atau perbuatan tentang sesuatu yang berbeda dengan kenyataan. Bagaimanapun bentuknya, dusta adalah perilaku tercela walaupun dusta yang sangat kecil.

    Hadis daripada Ibnu Mas`ud r.a, dia berkata ; Rasulullah SAW bersabda,

   “Sesungguhnya dusta itu pemacu kepada kejahatan, dan kejahatan akan menghantar ke neraka. Jika seseorang membiasakan diri dalam kedustaan, maka akan dicatat di sisi Allah sebagai pendusta“. 
[Mutafaq `alaih]

    Khianat dapat difahami dengan erti tipu daya yang bertentangan dengan janji. Khianat adalah sifat terlaknat dan penghancur seluruh umat. Ia menjadi punca kepada kaum terdahulu ditimpa azab yang amat berat.

   Sifat khianat itu sangat buruk dalam segala perkara. Ia mempunyai tingkat-tingkat; khianat dalam masalah wang ringgit tidak sama dengan khianat dalam masalah keluarga atau dosa-dosa besar.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

     “Tunaikanlah amanah kepada orang yang berhak, dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu”. [HR: Abu Daud]



     " Tidak ada dosa yang Allah cepatkan  hukumannya di dunia, disertai dengan hukuman  di akhirat kelak seperti dosa memutus silaturrahim , khianat dan dusta. Dan sesungguhnya ketaatan  yang paling cepat pahalanya di dunia ialah silaturrahim, bahkan  satu keluarga yang fajir ( maksiat)  , tapi harta mereka bertambah dan jumlah mereka bertambah kerana mereka menyambung silaturrahim."

      Diantara dosa yang segera dihukum ialah dusta dan khianat.  Dia bohong , mungkin dia senang diawal, banyak orang dia tipu, tapi akan segera datang hukuman. Dia buat perjanjian ternyata ia berkhianat di belakang. Akan datang hukumannya cepat atau lambat. Akan datang kesedihan, gundah gulana,  Allah cabut kebahagiaannya. Boleh jadi dia pun akan dikhianati. 


4)  Tersebarnya keburukan

     Seterusnya dosa suka tersebar- nya keburukan  dalam kaum muslimin. Firman Allah  dalam 24:19,

  

         Perbuatan keji seperti ia suka tersebarnya wanita yang buka aurat, tersebarnya filem porno dimana-mana, suka berleluasanya filem hollywood ditonton ramai orang, filem korea ditonton ramai orang , dia senang dengan keadaan  begitu. Bagi mereka azab di dunia dan akhirat. Azab di dunia macam-macam, penderitaan, kegelisahan, dan lain-lain.   Dia tak suka kalau orang ramai ikut syariat. 

   Orang seperti ini akan mendapat azab di dunia apalagi kalau ia yang menganjurkan, memberi kemudahan dan sebagainya. 


5)  Tajassus (mencari-cari kesalahan)

       Seterusnya adalah dosa tajassus iaitu mencari-cari kesalahan orang lain. Tajassus itu ertinya,

    "Mencari-cari keaiban dan mendedahkan apa yang telah disembunyikan oleh manusia." Lihat Tafsir al-Munir (26/247)

    Dari Abu Hurairah, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam , beliau bersabda, 

    “Jauhilah persangkaan, kerana sesungguhnya persangkaan itu berita yang paling dusta. Dan janganlah kamu melakukan tahassus, tajassus, saling hasad, saling membelakangi, dan saling benci. Jadilah kalian bersaudara, wahai para hamba Allâh!”. [HR. Al-Bukhâri, no. 6064]

    Berdasarkan pernyataan tersebut, dapatlah kita faham bahawa mencari-cari kesalahan yang tersembunyi merupakan perbuatan yang dilarang . Sebaliknya, jika kesalahan dan keaiban itu jelas kepada kita maka bolehlah kita mengambil tindakan.

     Ini dijelaskan lagi dengan kata-kata Abdullah Ibn Mas’ud R.anhu ketika beliau dibawakan kepadanya seorang lelaki yang terdapat titisan arak di janggutnya. Lalu Abdullah berkata:
" Sesungguhnya kita telah dilarang dari melakukan tajassus. Akan tetapi, apabila jelas kepada kita sesuatu maka kita mengambil tindakan terhadapnya. "
[Rujuk Musannaf Ibn Abi Syaibah (9/86).]

     Allah melarang tajassus seperti firman Allah dalam 49:12,




Keburukan Tajassus

    Allâh Azza wa Jalla Maha Bijaksana, setiap larangan pasti membawa kerosakan. Demikian pula larangan tajassus. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam sudah menjelaskan akibat buruk tajassus kepada masyarakat sebagaimana diriwayatkan di dalam hadits berikut:

   Dari Mu’âwiyah Radhiyallahu anhu, dia berkata” “Aku pernah mendengar Rasûlullâh  s.a.w bersabda,   
   “Jika engkau mencari -cari keburukan-keburukan orang, engkau telah merosakkan mereka atau engkau hampir merosak mereka.”
 [HR. Abu Dawud, no. 4888; dishahihkan oleh syaikh Al-Albani]

     Dari Ibnu ‘Abbâs Radhiyallahu anhu, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam , beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,         “Barangsiapa berusaha mendengar kan pembicaraan orang lain, sedangkan mereka tidak suka (didengarkan), atau mereka menjauh darinya, maka pada telinganya akan dituangkan cairan tembaga pada hari kiamat.”
 [HR. Al-Bukhâri, no. 7042]

    Maka dosa tajassus adalah dosa besar yang segera diazab oleh Allah di dunia lagi.
 
    Semoga kita dijauhkan dari dosa-dosa ini. Kalaupun kita melakukan nya maka segera bertaubat agar kita tidak dihukum di dunia apalagi di akhirat.


Semoga bermenafaat.

          


Dari kuliah Dr. Firanda.
Klang.
10/1/25
    

      

        
      
   


      

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicinta...

174) MENGAPA PERLU KENAL SUNNAH NABI S.A.W?

Bismillah, Assalamu'alaikum,         Mengapa perlu kenal sunnah nabi s.a.w? Kerana dengan itu kita akan kenal apa itu bid'ah. Kenapa perkara ini perlu dibahas? Kerana ramainya orang membahas syariat. Sehingga dengan keahliannya beretorika, atau kepintarannya dalam berlogika, hingga boleh memahamkan orang yang tidak faham , bahawa bid'ah itu sama dengan sunnah.  Dan hingga semua bid'ah itu dianggap bid'ah hasanah.  Sehingga baginya tidak ada lagi bid'ah yang dholalah (sesat).         Dengan mafhum seperti itu, diakui atau tidak diakui, maka setiap kali lahir bid'ah , asal baik dianggap oleh pelakunya, maka mereka panggil ia  bid'ah hasanah.         Oleh itu, daripada kita payah memikirkan definisi bid'ah ini, yang mana definisi bid'ah itu semakin hari semakin berkembang, semakin hari semakin membuka peluang untuk memasukkan hal-hal yang bukan dari sunnah menjadi sesuatu yang tak terpis...

228) APA TANDA ALLAH NAK BERI KEBAIKAN KEPADA SESEORANG ?

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,          Bila Allah mahukan kebaikan kepada seseorang, maka Allah beri apa padanya? Adakah Allah beri rumah besar atau duit banyak atau isteri cantik? Jawapannya nabi s.a.w jelaskan dalam satu hadis yang pendek,       Nabi s.a.w bersabda: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ “Barangsiapa yang Allah inginkan padanya kebaikan,  Allah akan fahamkan dia dalam (urusan) agama.” ( HR: Muslim 1037,  Bukhari:71)      Orang yang nak dapat kebaikan, tapi dia cari benda lain. Contohnya dia cari duit, tapi duit bukan semesti nya membawa kebaikan. Buktinya Qarun paling banyak harta tapi dihina oleh Allah swt. Di dunia lagi Allah azab. Nabi Muhammad s.a.w miskin tapi ia paling dicintai Allah sebab ia paling faham agama      Bila kita minta dalam solat dengan membaca ,      Maka jalan yang lurus itu ialah d...