Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamualaikum,
Ramai orang menuduh ada satu golongan yang menyamakan sifat Allah dengan sifat makhluk. Iaitu apabila ia mengambil perkataan sifat Allah seperti tangan Allah , Allah di atas, Allah turun dan lain-lainya secara tekstual. Hingga menyesatkan golongan itu.
Saya ingin mengemukakan satu petikan dari kitab Imam al Ghazali, 'Iljam al-Awaam an Ilm al-Kalam' (1), yang telah diterjemah bertajuk Ilmu Kalam: Tegahan Buat Orang Awam.
Di dalam kitab tersebut Al Ghazali menyebutkan, sekali ada orang bertanya kepadanya:
Soalan:
Kenapa al quran dan sunnah memberi gambaran bahawa tuhan itu seolah-olah sama dengan makhluk ( tasybih) ?
Jawaban al Ghazali:
Ada dua sebab:
1. Jika digunakan perkataan-perkataan detail falsafah, itu akan menyebabkan ramai orang melakukan 'ta'til' ( 2).
Akibatnya, sebaik saja anda masuk ke dalam lautan falsafah , berenang-renang di dalamnya , anda tak dapat keluar lagi.
2. Mengubati penyakit 'tasybih'(3) itu lebih mudah daripada mengubati penyakit ta'til.
Jika anda masuk ke dalam falsafah, anda akan tenggelam di dalamnya, tetapi mengubati penyakit tasybih itu mudah. Bagaimana?
Iaitu lah anda tahu dan beriman dengan ayat ini (asy Syura: 11)
Iaitu ertinya , ' Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Nya.'
Apabila anda tanamkan di minda mu iaitu Allah tak sama dengan sesiapapun, itu ubat yang paling mujarab mengubati penyakit tasybih. Kalau anda yakini begini, selesailah masalah tasybih anda.
Itu lebih mudah daripada mengubati penyakit ta'til. Itulah jawaban dari orang yang bergelar Hujjatul Islam.
Semoga bermenafaat.
Dari kuliah Us. Salman Ali.
Klang.
7/11/24
Keterangan:
(1) Riwayat sahih menyatakan, beliau menyiapkan karangan kitab ini dua minggu sebelum wafat. Dalam buku ini, Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali mencerakinkan kebaikan, tetapi juga pintu-pintu kekacauan dalam ilmu kalam. Ditanggapi sebagai salah satu kitab pentingnya, buku ini berisi penghujahan sekitar ilmu kalam dan tegahan ke atasnya.
(2) Menafikan pendalilan nash-nash dari Al Qur’an dan As Sunnah yang sesuai dengan maksud nash tersebut. Seperti menafikan kesempurnaan Allah Ta’ala atau menafikan sifat-Nya.
(3) Menyamakan Allah SWT dengan makhluk sama ada daripada satu sudut daripada sudut penyerupaan dengan makhluk ataupun daripada semua (segenap) sudut.
Ulasan
Catat Ulasan