Langkau ke kandungan utama

206) APA PENDAPAT IMAM AL GHAZALI MENGENAI TASYBIH?

Bismillah.
Alhamdulillah.
Assalamualaikum,


      Ramai orang menuduh ada satu golongan yang menyamakan sifat  Allah dengan sifat makhluk. Iaitu apabila ia mengambil perkataan sifat Allah seperti tangan Allah , Allah di atas, Allah turun   dan lain-lainya secara tekstual. Hingga menyesatkan  golongan itu. 

    Saya ingin mengemukakan satu petikan dari kitab  Imam al Ghazali,  'Iljam al-Awaam an Ilm al-Kalam' (1), yang telah diterjemah bertajuk Ilmu Kalam: Tegahan Buat Orang Awam.


      Di dalam kitab    tersebut Al Ghazali menyebutkan, sekali ada orang bertanya kepadanya:

Soalan:  
       Kenapa al quran    dan sunnah memberi gambaran bahawa tuhan itu seolah-olah  sama dengan makhluk ( tasybih) ?

Jawaban al Ghazali:
        
Ada dua sebab:
1.     Jika digunakan perkataan-perkataan detail falsafah, itu akan menyebabkan ramai orang melakukan 'ta'til' ( 2). 

     Akibatnya,    sebaik saja anda masuk ke dalam lautan falsafah , berenang-renang    di dalamnya , anda tak dapat keluar lagi.

2.  Mengubati penyakit 'tasybih'(3) itu lebih     mudah daripada mengubati penyakit ta'til. 

      Jika anda   masuk ke dalam falsafah, anda akan  tenggelam di dalamnya,     tetapi mengubati penyakit tasybih itu  mudah. Bagaimana? 

     Iaitu lah anda tahu dan beriman dengan ayat ini  (asy Syura: 11)

Iaitu ertinya , ' Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Nya.'

     Apabila anda tanamkan di minda mu iaitu Allah tak sama dengan sesiapapun,  itu ubat yang paling mujarab     mengubati penyakit tasybih. Kalau anda yakini begini, selesailah masalah tasybih anda.

       Itu lebih    mudah daripada mengubati penyakit ta'til.  Itulah jawaban dari orang yang bergelar Hujjatul Islam.


Semoga bermenafaat.



Dari kuliah Us. Salman Ali.
Klang.
7/11/24


Keterangan:
      
(1)   Riwayat sahih menyatakan, beliau menyiapkan karangan kitab ini dua minggu sebelum wafat. Dalam buku ini, Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali mencerakinkan kebaikan, tetapi juga pintu-pintu kekacauan dalam ilmu kalam. Ditanggapi sebagai salah satu kitab pentingnya, buku ini berisi penghujahan sekitar ilmu kalam dan tegahan ke atasnya.


(2)  Menafikan pendalilan nash-nash dari Al Qur’an dan As Sunnah yang sesuai dengan maksud nash tersebut. Seperti menafikan kesempurnaan Allah Ta’ala atau menafikan sifat-Nya.

(3)    Menyamakan    Allah SWT dengan makhluk sama ada daripada satu sudut daripada sudut penyerupaan dengan makhluk ataupun daripada semua (segenap) sudut.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

164) APAKAH TANGGUNGJAWAB YANG SANGAT DILUPAKAN OLEH PARA IBUBAPA ?

Bismillah. Assalamu'alaikum,         Bila hari hujan  kita pakai baju hujan supaya tak basah. Sedangkan itu hujan je. Dan bila hari panas, kita tak tahan panas, sebab itu kita pasang khemah. Pada hal panas di dunia ini taklah sepanas di akhirat. Api di akhirat nabi kata panasnya 69 kali ganda daripada api di dunia. Di akhirat ahli neraka bukan duduk tepi api tetapi di dalam api.  Pakaian ahli neraka bajunya dari api. Kemudian dituang dari atas kepalanya air yang menggelegak. Lalu masuk ke dalam badan menghancur kan semua isi perut kemudian merebak ke kulit hingga hangus kulitnya.        Bila badan terbakar hangus sampai ke hati, Allah tukar kulit yang baru, seperti firman Allah,          Bila kulit  sudah hangus ia takkan rasa kepanasan lagi, maka Allah tukar dengan kulit yang baru. Kerana Allah mahu  ahli neraka yang dulu suka buat dosa itu terus merasa kan azab.  Sebab itu pilihan mereka di dunia dulu. Mereka tahu perbuatan mereka dulu boleh menyebabkan ma

168) BENARKAH SAHABAT NABI MEMBUAT BID'AH?

Bismillah. Assalamu'alaikum,       Ada orang yang membuat bid'ah atau amalan baru iaitu yang tidak ada di zaman nabi, berdalilkan bahawa bid'ah juga ada dibuat di zaman nabi oleh para sahabat. Jadi, mengapa pula bid'ah dilarang di zaman ini? Benarkah begitu?          Sebenarnya bid'ah tidak ada di zaman nabi  s..a. w .  Maka sebab itu, keliru besar jika ada orang mengatakan sahabat membuat bid'ah di  depan nabi lalu nabi benarkan atau izinkan. Misalnya, sahabat solat sunat selepas tiap lepas wudhu' atau membaca zikir waktu iktidal yang tak pernah dibaca nabi . Tapi nabi membenarkannya.         Sebenarnya syariah pada masa itu belum selesai, maka tidak ada yang namanya menambah - nambah . Apabila sahabat membuat sesuatu amal lalu dibenarkan nabi maka itu menjadi syariat. Ada juga yang tak dibenarkan oleh nabi maka itu tidak boleh  menjadi syariat. Syariat selesai atau lengkap  bila turun ayat ini,  iaitu pada 9hb. Zulhijjah tahun 10H,

185) APA PENDIDIKAN TERAWAL KEPADA ANAK-ANAK? ( Bhg. 1)

Bismillah. Alhamdulillah. Assalamu'alaikum,       Di antara hal yang menjadi perhatian ibubapa ialah pendidikan  anak-anak.  Tidak seorang pun dari ibubapa kecuali mengharapkan  anak-anaknya menjadi anak-anak yang soleh. Kerana anak yang soleh ialah perhiasan di dunia, kerana Allah berfirman, dalam al Kahfi:46          Lebih-lebih lagi jika anak itu anak yang soleh. Oleh kerana itu ibubapa suka membanggakan  anak-anaknya lebih-lebih  lagi jika anak itu berjaya, tidak lain kerana anak itu adalah buah hati ibubapanya. Itu sebab nya bila Allah bertanya kepada malaikat yang mencabut nyawa anak seorang yang beriman, kata Allah,     Firman Allah , 'Kamu telah mengambil nyawa buah hati hamba-Ku? Dijawab oleh malaikat, 'Ya.'  (HR: Tirmizi dan ibn Hibban)        Allah sendiri menamakan anak adalah buah hati kedua ibubapa. Ini bermaksud anak adalah sangat dicintai oleh kedua  ibubapanya.  Tugas ibubapa       Maka tugas ibubapa bukan  sahaja mem